درباره ویروس آبله میمون چه می‌دانیم؟

رئیس تحقیق و توسعه موسسه رازی با اشاره به اینکه ویروس mpox از طریق تماس نزدیک با حیوان یا فرد آلوده به انسان منتقل می‌شود، افزود: انتقال از حیوان به انسان معمولاً از طریق نیش، خراش یا تماس مستقیم با خون، مایعات بدن یا زخم حیوان آلوده اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸ 22 August 2024

درباره ویروس آبله میمون چه می‌دانیم؟

به گزارش «تابناک البرز» عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به معرفی، شیوه انتقال، علائم و چگونگی ساخت واکسن برای بیماری آبله میمونی پرداخت.

سیدرضا بنی هاشمی ضمن معرفی ویروس آبله میمونی اظهار کرد: این بیماری یک عفونت ویروسی است که در درجه اول انسان و حیوانات را تحت تاثیر قرار می‌دهد که متعلق به گروهی از ویروس‌های طبقه‌بندی شده به عنوان “جنس Orthopoxvirus” است.

وی ادامه داد: این ویروس‌ها معمولاً باعث بیماری‌هایی شبیه به آبله می‌شوند که شامل بثورات با برآمدگی‌ها یا تاول‌های روی پوست است و برجستگی‌ها اغلب با مایع یا چرک پر می‌شوند و در نهایت می‌توانند پوسته شوند و بهبود پیدا کنند.

رئیس تحقیق و توسعه موسسه رازی با اشاره به اینکه ویروس mpox از طریق تماس نزدیک با حیوان یا فرد آلوده به انسان منتقل می‌شود، افزود: انتقال از حیوان به انسان معمولاً از طریق نیش، خراش یا تماس مستقیم با خون، مایعات بدن یا زخم حیوان آلوده اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به نحوه انتقال انسان به انسان گفت: این ویروس از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی، مایعات بدن یا قطرات تنفسی فرد مبتلا، تماس طولانی مدت چهره به چهره با فرد مبتلا، دست زدن به اشیاء آلوده، مانند رختخواب یا لباس‌هایی که با مواد عفونی در تماس بوده‌اند (اگرچه این روش نادری از انتقال است)، پوست شکسته و دستگاه تنفسی یا غشاهای مخاطی (شامل چشم، بینی و دهان) وارد بدن می‌شود.

بنی هاشمی تب، سردرد، دردهای عضلانی و بثورات متمایز که می‌تواند روی صورت، دست‌ها، پاها و سایر قسمت‌های بدن ظاهر شود را از علائم این بیماری عنوان کرد و گفت: بثورات در نهایت قبل از بهبودی، جوش‌ها و دلمه‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه به طور کلی، عفونت می‌تواند ۲ تا ۴ هفته طول بکشد، افزود: ظهور علائم پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ممکن است ۳ تا ۲۱ روز طول بکشد، با این حال، فرد می‌تواند یک تا چهار روز قبل از ظهور، علائم بیماری را به دیگران منتقل کند.

عضو هیئت علمی موسسه رازی خاطرنشان کرد: ویروس آبله میمونی را می‌توان با آزمایش نمونه‌ای از مایع پاک شده از بثورات شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه روز چهارشنبه سازمان جهانی بهداشت، mpox را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی (PHEIC) اعلام کرد، گفت: بالاترین سطح هشدار آن به دلیل یافتن نوع جدیدی از mpox و گزارش موارد ابتلا برای اولین بار در چندین کشور، مانند کنیا و رواندا است.

بنی هاشمی افزود: هفته گذشته، CDC آفریقا گزارش داد که آبله میمونی اکنون در حداقل ۱۳ کشور آفریقایی شناسایی شده است که در همین راستا آژانس اعلام کرد موارد ابتلا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۶۰ درصد، و مرگ و میرها ۱۹ درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از ۹۶ درصد موارد در کنگو گزارش شده است، گفت: کنگو جایی است که در اوایل سال جاری دانشمندان شکل جدیدی از این ویروس را پیدا کردند که علائم و ضایعات خفیف‌تری را در اندام تناسلی ایجاد می‌کند و این امر تشخیص را سخت‌تر می‌کند، به این معنی که ممکن است افراد بدون اینکه بدانند آلوده شده‌اند، آن را به دیگران منتقل کنند.

رئیس تحقیق و توسعه موسسه رازی تصریح کرد: مواردی از شیوع نوع جدید کلاد، هنوز در خارج از آفریقا گزارش نشده است.

وی افزود: در حالی که موارد خفیف می‌توانند خود به خود برطرف شوند، هیچ درمان یا واکسن تایید شده‌ای به طور خاص برای آبله میمونی وجود ندارد.

بنی هاشمی گفت: داروی ضد ویروسی tecovirimat (TPOXX) که در اصل برای آبله بود، برای درمان آبله میمونی در حال مطالعه است.

وی تصریح کرد: سازمان غذا و داروی ایالات متحده همچنین JYNNEOS (به عنوان Imvamune یا Imvanex شناخته می‌شود)، یک واکسن آبله برای موارد شدید mpox در افراد ۱۸ سال و بالاتر را تایید کرده است.

بنی هاشمی در مورد واکسن برای پیشگیری از این بیماری اضافه کرد: به علت فعالیت این ویروس در پوست، لازم است ایمنی بیشتر در ناحیه پوست و مخاط فعال شود، لذا نوع واکسیناسیون باید مانند آبله‌کوبی باشد و صرفاً نوع زنده ضعیف شده، می‌تواند واکسن مورد تایید باشد و تزریق درون یا زیر جلدی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه واکسن صرفاً برای گروه‌های مناطق آلوده مورد نیاز است، گفت: ساخت واکسن سخت نیست و تنها باید سویه زنده ضعیف شده آبله از سازمان بهداشت جهانی درخواست شود. اگر سویه در دسترس باشد، در موارد اضطراری می‌توان چند ماهه به واکسن رسید.

وی با بیان اینکه از نظر بنده افرادی که واکسن آبله تزریق کرده اند، مطمئنا در مقابل نوع شدید بیماری مصون هستند، افزود: درصورت موجود بودن سویه واکسیناسیون آبله، اقدامات لازم انجام شود.

بنی هاشمی واکسن را برای گروه‌های حساس و کادر درمان در مناطق آلوده مورد نیاز دانست و برای عموم مردم غیرضروری عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار