کارخانه ۹۰ ساله قند کرج با ۲۵۰ کارگر از نفس افتاده؟!

نماینده‌ کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حفظ و بقای کارخانه قند کرج گفت: کارخانه قند کرج زمانی با ۲۵۰ کارگر، یک سوم قند و شکر تهران و البرز را تأمین می‌کرد ولی اکنون تعطیل است.
کد خبر: ۱۱۷۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳ 05 August 2024

به گزارش «تابناک البرز» علیرضا عباسی در خصوص تعطیلی کارخانه قند کرج اظهار کرد: کارخانه قند کرج یک کارخانه قدیمی در استان البرز است که در زمینه تولید قند و شکر مورد نیاز کشور فعال بوده و بیش از یک سوم تولید قند و شکر مصرفی تهران و البرز را بر عهده داشته است. اما در سالیان گذشته در راستای خصوصی سازی بخشی از سهام آن به صندوق ذخیره فرهنگیان و دستگاه‌های دیگر واگذار شد.

وی افزود: متاسفانه پیش از این واگذاری اهلیت سنجی که باید انجام می‌شد، صورت نگرفت و این موضوع باعث بروز مشکلاتی در ادامه بقای این کارخانه شد. خصوصا که این اهلیت سنجی در حوزه مدیران کارخانه‌ها خیلی جدی گرفته نمی‌شود.

عباسی ادامه داد: متاسفانه صندوق ذخیره فرهنگیان در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم تقریبا به تاراج رفت و پاسخ روشنی هم در خصوص برداشتی که از صندوق ذخیره فرهنگیان شد، داده نشد، در حالی که منابع باید در راستای تامین بقاء و رونق کارخانه استفاده می‌شد.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعا باید در مورد واگذاری‌های مهمی از این دست که با تولید و اشتغال مرتبط است، اهلیت سنجی انجام شود تا این مجموعه‌های مهم به اهل و افراد با صلاحیت واگذار گردد.

وی تاکید کرد: منظور از اهلیت این است که کسانی باید مدیریت این ظرفیت‌های تولید و کارخانه را بر عهده بگیرند که بتوانند آن را رونق داده و روند تولید و اشتغال در این کارخانه را بهبود و افزایش دهد، نه اینکه ظرفیت کار و تولیدی که در آن آن انجام شده را کم کم رو به افول برده و کارخانه را به تدریج به تعطیلی بکشانند. متاسفانه در بسیاری از این واگذاری‌ها این اتفاق افتاده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: چون کارخانه قند کرج در شهر واقع شده است، شاید به اعتقاد برخی، مزیت نسبی آن در این باشد که تغییر کاربری بدهد و در حوزه‌های دیگر به کار گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: شاید یکی از دلایل این اعتقاد این است که بعضی از متولیان تمایل دارند که با تعطیلی این کارخانه و زیان ده کردن آن، هم کارگران را بیکار کرده و اخراج کنند، تا بعد از تعطیلی کامل کارخانه تغییر کاربری این اراضی چه به صورت مسکونی و چه به صورت تجاری انجام شود.

عباسی با اشاره به ضرورت بقای این کارخانه به عنوان یک ظرفیت مهم تولید و اشتغال در استان تاکید کرد: باید جلوی چنین اتفاقاتی گرفته شود، در این زمینه علاوه بر کمک نهادها و مراکز مرتبط، باید یک عزم مردمی وجود داشته باشد. چون تولید و اشتغال برای ما مهمتر است.

وی گفت: اگر کارخانه‌ای تا پیش از توسعه شهر نشینی و شهر سازی بیرون از شهر بوده و امروز داخل شهر قرار گرفته، این دلیل نمی‌شود که اعتقادی بر تعطیلی و روند فعلی آن داشته باشد.

وی ادامه داد: در این کارخانه ۲۵۰ کارگر مشغول به کار بوده و علاوه بر آن اشتغال غیر مستقیم هم ایجاد کرده بود. اما در این اواخر کارخانه در تهیه شکر خام به عنوان ماده اولیه کار دچار مشکل شده بود. سال گذشته هم پیگیر بودیم که بتوانیم سهمیه شکر مورد نیاز را از وزارت جهاد و سایر منابع تأمین کنیم. یک بخشی از کار را پیش رفتیم، ولی به دلیل مسائل داخلی خودشان که درباره اعتبار و سند بود، این کار انجام نشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر هم پیگیر تامین شکر خام مورد نیاز این کارخانه هستیم تا سهمیه‌ای را برای آن اختصاص دهیم و بتوانیم مشکلات دیگر کارخانه را برطرف کنیم.

وی در ادامه گفت: کارخانه قند کرج زمانی منحصر به فرد و مرکز بسیار مهمی برای تامین و تولید درصد قابل توجهی از شکر کشور بود. ولی به تدریج که شهرسازی توسعه یافت و این کارخانه وسط شهر افتاد، به دلیل موضوع آلودگی‌های احتمالی و رفت و آمدها که می‌توانست داشته باشد، به مرکزی با کاربری فرآوری شکر خام تبدیل شد.

عباسی در ادامه مطرح کرد: اشتغال ۲۵۰ کارگر در این کارخانه، برای استان یک امتیاز است و از طرف دیگر این کارخانه قادر است درصد قابل توجهی از شکر مورد نیاز کشور را تامین می‌کند. بنابراین تمامی این موارد به نفع استان است و ما باید تا جایی که می‌توانیم این صنایع را در استان حفظ کرده و توسعه دهیم و برای بقای آن تلاش کنیم.

وی بیان کرد: در استان شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و باید این امکانات را توسعه دهیم، چون این ظرفیت‌های تولید و صنعت می‌تواند برای استان آورده و ارزش افزوده داشته باشد. همچنین مالیاتی که پرداخت می‌شود و اشتغالی که برای مردم استان فراهم می‌کند، از سودمندی‌های این کارخانه برای استان خواهد بود. بنابراین نباید اجازه بدهیم که فرصت‌ها از دست برود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید روی توسعه این فرصت‌ها کار کنیم و حتی بر روی محصولاتی که تولید می‌کنند و ارتقاء و افزایش آن کار و سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم یک زنجیره ارزشی از این محصولات را داخل استان داشته باشیم و ارزش افزوده بیشتری را برای استان تامین کنیم.

عباسی در خصوص راه‌اندازی دوباره این کارخانه به عنوان یک سرمایه تولیدی در استان گفت: در این زمینه پیگیری‌های انجام دادیم و قرار شده بود که با رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان جلسه‌ای را از طریق وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم. متاسفانه برگزاری این جلسه همزمان با جابه‌جایی دولت جدید شد.

نماینده‌ کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: اما پیگیری موضوع کارخانه قند کرج در اولویت قرار داشته و در اولین فرصت جلسه‌ای را با مسئول صندوق ذخیره فرهنگیان خواهیم داشت و موضوع وضعیت کارخانه قند کرج را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم نیرو و کارگرانی که در آن مشغول به کار بوده و نیز تولیدی که تا پیش از این شرایط داشته؛ حفظ و و از طرف دیگر اشتغالی که ایجاد کرده بود هم پایدارتر شود.

وی در پاسخ به اینکه با شرایط فعلی می‌توانیم امیدوارم باشیم که این کارخانه به روند فعالیت قبلی خود بازگردد، گفت: انشالله که کارخانه دوباره فعال خواهد شد و پیگیر این موضوع هستیم.

 کارخانه قند کرج بیش از ۹۰ سال قدمت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار