اگر گفتگو در مدارس رایج نشود نمی‌توانیم با نسل جدید ارتباط بگیریم

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: هر دانش آموز باید حداقل دو روز در سال تجربه اردو داشته باشد،بنابراین اقدامات موثری این چنینی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶ 14 August 2024

به گزارش «تابناک البرز» سردار فتح اللهی اظهار کرد: در زمان کرونا جز پنج درصد کشورهایی بودیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی را تعطیل کردند، در حالی که این اعتقاد وجود داشت که خطر کرونا کمتر از خطر تعطیلی آموزش است. اما در حوزه آموزش مدیران موفق کسانی هستند که نقاط قوت را شناسایی کرده و به راهبردهایی برسند. لذا بر اساس احصاء نقاط ضعف و قوت به یک راهبرد رسیدیم تا بتوانیم فضای آموزشی و فرهنگی را بهبود ببخشیم.

وی افزود: با توجه به تحولات اجتماعی و سیاسی اخیر، پیشنهاد شد که تریبون‌های آزاد به صورت مفصل در مدارس راه‌اندازی شود. بنابراین در شش ماهه تحصیلی ۱۴۰۱ تقریبا ۳۰۰ تریبون آزاد بر اساس نیاز دانش آموزان برگزار شد. سال گذشته هم نزدیک به هزار تریبون، گفت وگو و نشست در قالب موضوعات فرهنگی، اعتقادی و دینی برگزار شده است.

وی گفت: همچنین اردوهای درون و برون مدرسه‌ای با برنامه ریزی طراحی و انجام شد، به طوری که از سال ۱۴۰۱ این اردوها افزایش پیدا کرد و ۴۰۰ هزار مجوز اردویی به مدارس داده شد. این موضوع باعث شد که یک فضای شاد، پر از بالندگی و پویایی در مدارس تزریق شود. هر دانش آموز باید حداقل دو روز در سال تجربه اردو داشته باشد. بنابراین اقدامات موثری این چنینی باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و مدیران مدارس نباید به هر دلیلی این ظرفیت لایزال و بی انتها را مسکوت بگذارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مهارت افزایی نیروهای فرهنگی و پرورشی هم مورد توجه قرار گرفت، چرا که کرونا و آموزش مجازی باعث شده بود که آنها دچار ضعف و رکود در عملکرد اجرایی و تفکر فعال شوند. بنابراین در هفت موضوع تقویت مهارت سرود، تئاتر و برگزاری اردو، تشکیلات‌ سازی در مدرسه، مهارت‌های جذب ارتباط موثر و دعوت به اعتقادات دینی و مذهبی به صورت گسترده یک جریان تربیتی ایجاد کردیم.

فتح اللهی بیان کرد: همچنین برای برگزاری گروه سرود مربی تربیت شد چون اعتقاد بر این داریم که یکی از کارهای راهبردی ما به ویژه در حوزه ابتدایی و متوسطه اول تربیت از طریق اجرای سرود است، چرا که اجرای سرود در تقویت مهارت‌های گروهی و کار جمعی و انتقال آرمان ‌ها به دانش آموزان راهبرد مناسبی است. احیا سرود یکی از کارهای مهم دوسال گذشته بوده و  در حال حاضر به یک گفتمان و رویه تبدیل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امکانات و فرصت و بودجه کم است اظهار کرد: با وجود محدودیت‌ها یکی از موارد مهمی که در چهار محور در سال گذشته انجام شد، حدود ۱۰۰ سخنرانی در موضوعات مختلفی نظیر چرایی زندگی، مسایل کشوری و استکبار شناسی، جریان شناسی و .. بسته صوتی تهیه و ضمن خدمت تعریف شد. به این بسته‌های صوتی حدود سه هزار نفر گوش دادند و آزمون برگزار شد. این یکی از مواردی است که باید روی آن هزینه شود و حتی این ترکیب باید به صورت گسترده در اختیار دانش آموزان و همکاران قرار گیرد.

وی مطرح کرد: مشکلی که امروزه با آن مواجهیم این است که دانش آموزان دیگر به شنیدن سخنان بصیرتی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند چون اولا ما حرف‌های بصیرتی بر خط نداریم و یک عقب ماندگی تاریخی در این زمینه وجود دارد، از طرفی زبان آن را نداریم و نمی‌توانیم در این مورد با این نسل ارتباط بگیریم، بنابراین از ظرفیت سینما مدرسه استفاده شد و در این طرح هر مدرسه می‌توانست با مناسب‌ترین امکانات و ملزومات برای یک شبه سینما فضاسازی کرده و مستندهای فاخر و بهترین فیلم‌ها را برای دانش آموزان پخش کند تا جهاد تبیین از این طریق انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: بعد از دو سال فعالیت در حوزه گفت و گو معتقدم اگر گفتگو در مدارس رایج نشود نمی‌توانیم با این نسل ارتباط بگیریم و هدف از نشست‌های پرسش و پاسخ و تریبون آزاد برای این است که این فضای مونولوگ از بین برود و تبدیل به دیالوگ شود و صدای دانش آموز شنیده شود.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان در ادامه یادآور شد: در خصوص اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان برنامه ویژه‌ای طراحی و اجرا شده به نام عصرمانی تا شب که از ۵ بعدازظهر تا ۱۰ شب دانش آموزان در مدارس هستند و تمام فعالیت‌های دلپذیر و تفریحی مانند آشپزی، نقد کتاب و فیلم، سینما، بازی گروهی و جمعی در آن انجام می‌شود.

وی گفت: دانش آموزان در کارهای جمعی ضعیف هستند، دریافتیم که برای آموزش هیچ راهی جز بازی نیست چون در قالب بازی‌ها مجبور می‌شوند که کار جمعی و گروهی را یاد بگیرند. لذا ۱۶۰ بازی تهیه شد و در اختیار مدارس و مناطق قرار گرفت که در برنامه‌های اوقات فراغت مدرسه از آن استفاده کرده و جریان تربیتی با بازی محقق شود.

وی ادامه داد: همچنین طی چند سال گذشته فضای پرورش و تربیتی در مدارس فضای شک دار بود و نیرو نمی دانست که چه کاری باید انجام شود. بخشنامه‌ای صادر و باعث ایجاد یک انسجام در فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی مدارس شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار