تابناک کهگیلویه و بویراحمد از جلسه ستاد بحران گزارش می‌دهد

هشدار در هشدار ! / نیکروز : هیچ توجیهی از دستگاه های خدمات رسان پذیرفتنی نیست / فرمانداران اختیار تام دارند و لازم نیست با مدیران کل هماهنگی شود

مدیر کل مدیریت بحران به دستگاه های خدمات رسان هشدار داد که در بروز بحران ، هیچ توجیهی برای کم کاری پذیرفتنی نیست و در شهرستان ها هم فرمانداران اختیار تام دارند .
کد خبر: ۱۱۸۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲ 21 August 2024

هشدار در هشدار ! / نیکروز : هیچ توجیهی از دستگاه های خدمات رسان پذیرفتنی نیست / فرمانداران اختیار تام دارند و لازم نیست با مدیران کل هماهنگی شود

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، در پی گزارشات هواشناسی مبنی بر احتمال ورود سامانه بارشی مانسونی و صدور هشدار زرد و همچنین احتمال تغییر این هشدار به سطح نارنجی، روز گذشته جلسه ستاد مدیریت بحران به ریاست مدیر کل مدیریت بحران استانداری برگزار شد.
آخرین گزارشات هواشناسی
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این نشست با ارائه آخرین نقشه‌های پیش یابی از احتمال بارش‌های مونسونی در استان تا پایان هفته خبر داد.
کرمی افزود: براساس رصد نقشه‌های هواشناسی تا پایان هفته شاهد رگبار، رعد و برق و وزش باد‌های شدید در نقاط مختلف استان خواهیم بود.
وی اضافه کرد: این بارش‌ها معروف به بارش‌های مونسونی هند هستند که درتابستان رخ می‌دهند وماهیت آن معمولا بصورت رگباری شدید و نقطه‌ای است.
کرمی توصیه کرد از هرگونه تردد درحاشیه رودخانه‌ها و فعالیت کوهنوردی خودداری شود و کشاورزان و بخش شیلات نیز تمهیدات لازم را برای مقابله با این بارش‌ها مد نظرداشته باشند.
وی عنوان کرد: باتوجه به ماهیت این گونه بارش‌های مونسونی درصورت هرگونه تغییر در رنگ هشدار‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.
کرمی همچنین ازکاهش دمای هوا در سطح استان خبرداد و اضافه کرد: هرچند شاهد کاهش دمای هوا هستیم، اما این احساس گرما ایجاد شده برای شهروندان ناشی ازشرجی و رطوبت ایجاد شده در استان است.
آمادگی در صورت تغییر رنگ هشدار
پس از گزارش هواشناسی مدیرکل ستاد بحران استان با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران ودستگا‌های خدمات رسان باید از آمادگی کامل برای مقابله با بارش وسیل‌های مونسونی برخوردار باشند افزود: در صورت تغییر هشدار زرد هواشناسی به سطح نارنجی، همه دستگاه‌ها باید آمادگی کامل داشته باشند. براساس تجرببات گذشته در سیل مونسونی سال ۱۴۰۱ و همچنین با برگزاری جلسات توجیهی دستگا‌های خدمات رسان، توانایی مقابله با هرگونه حادثه ناشی از بارش‌های مونسونی را داریم.
علی رضا نیکروز خطاب به مسئولین برخی دستگاه‌ها مانند آب و برق گفت: از هم اکنون تذکر می‌دهم که این دستگاه‌ها مسئول تامین پایدار آب و برق هستند و گره زدن مشکلات به دیگر دستگاه‌ها پذیرفتنی نیست. از اداره آب پذیرفتنی نیست که بهانه قطعی برق را بیاورد. فرصت وجود داشته، تجربیات گذشته هم موجود است بنابراین باید برای چنین شرایطی تمهیدات اندیشیده شده باشد بنابراین هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست.
نیکروز افزود: عشایر از جمله گرو‌هایی هستند که درمعرض سیلاب و روان آب‌های ناگهانی مونسونی قراردارند که لازم است از اتراق در مسیر سیلاب‌ها خودداری کنند.
وی ادامه داد: در صورت تغییر رنگ هشدار از زرد به نارنجی همه مدیران از استانی تا شهرستانی باید در محل کار خود حاضر و در اماده باش کامل باشند ضمن اینکه باید بر این موضوع هم تاکید شود که سفر اربعین و تردد‌های زیادی از مسیر‌های استان صورت می‌گیرد که ممکن است تحت تاثیر فعالیت این سامانه‌های مونسنی قرار گیرد.
تجربه ۵ منطقه‌ای کردن مدیریت بحران
نیکروز گفت: در زمان هشدار از طرف ستاد مدیریت بحران، همه دستگاه‌های استان چه دولتی و چه غیر دولتی و چه ان‌هایی که عضو ستاد بحران هستند و چه آنهایی که عضو این ستاد نیستند، همه باید به صورت هماهنگ عمل کنند و هیچ دستگاهی حق جزیره‌ای یا منطقه‌ای عمل کردن ندارد.
وی ادامه داد: علاوه بر لطف خداوند، تجربیات سال‌های گذشته در مدیریت بحران‌های پیش آمده نشان داد که می‌توان با مدیریت صحیح تبعات بحران را کاهش داد.
نیکروز گفت: در بارش‌های سل آسای سال‌های گذشته، از طرف مدیریت بحران شهر یاسوج به منطقه مدیریتی تقسیم و هر منطقه به یک اداره کل سپرده شد که خوشبختانه با فعالیت میدانی این دستگاه‌ها، به خوبی توانستیم تبعات بارش‌ها را کاهش چشمگیری دهیم.
سه مخاطره فصلی استان
مدیر کل مدیریت بحران در ادامه به ۳ مخاطره فصل استان اشاره کرد و گفت: آتش سوزی، غرق شدگی و سقوط از ارتفاع سه مخاطره جدی فصل گرم سال استان است.
نیکروز ادامه داد: دستگاه‌های مرتبط با سه مخاطره فوق مسئولیت دارند که همه تمهیدات لازم برای کاستن از خطرات در این سه مورد از جمله صدور هشدار‌های لازم را داشته باشند.
وی به لزوم صدور هشدار از طرف دستگاه‌های مرتبط اشاره کرد و افزود: متاسفانه عمده مخاطرات برای افرادی پیش می‌آید که به عنوان گردشگر وارد استان می‌شوند بنابراین حتی نصب یک علامت هشدار دهنده در اماکن خطرناک می‌تواند به عدم بروز حادثه کمک کند.
نیکروز ادامه داد: ۹۰ درصد مساحت استان را جنگل و مراتع تشکیل داده است ضمن اینکه ۱۰ درصد روان آب‌های کشور هم در این استان جاری است پس لازم است دستگاه‌های مرتبط با مخاطرات ناشی از این منابع کاملا آمادگی داشته باشند.
فرمانداران اختیار تام دارند
نیکروز در ادامه خطاب به مدیران کل حاضر در ستاد بحران گفت: در شرایط بحران بعضا شاهد برخی ناهماهنگی‌ها در برخی شهرستان‌ها هستیم و مشاهده می‌شود که ادارات شهرستانی پاسخ به مدیریت یکپارچه بحران را به هماهنگی با مدیر کل خود مشروط می‌کنند که این اقدام اشتباه و در صورت تکرار برخورد می‌شود.
مدیر کل مدیریت بحران ادامه داد: در شرایط وقوع بحران، همه دستگاه‌ها موظف به پیروی از ستاد مدیریت بحران شهرستان به فرماندهی فرماندار هستند که در این شرایط اختیار تام دارد و اصلا نیازی به هماهنگی ادارات شهرستانی با مدیران کل نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار