عملی شدن تهدید دولت رئیسی در دولت پزشکیان

اواخر هفته گذشته دست‌اندرکاران ستاد دومین کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتند که در این دیدار تهدیدات نماینده ولی فقیه برای طرح گلایه و انتقاد از دولت برای بی توجه به یکی از مهمترین مطالبات چندین ساله استان از طرف دولت‌ها مطرح شد.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶ 17 August 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، در یکی از اجلاسیه‌های دومین کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد که در شهر دهدشت برگزار شد، آیت الله سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان، در سخنرانی خود که با حضور منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور وقت، صورت گرفت به صراحت خطاب به نماینده دولت شهید رئیسی اعلام کرد که اگر مطالبه مردمی احداث سد آبریز پاسخ داده نشود، طرح شکایت و گلایه از دولت را نزد رهبری خواهد برد.(اینجا)

البته این تهدید یکبار دیگر تکرار شد و در سفر رئیس قوه قضائیه به این استان و در شورای اداری یکبار دیگر موضوع سد آبریز مطرح شد تا نشان دهنده این موضوع باشد که مسئولین استان از احقاق حق مردم به شیوه‌های مرسوم و قانونی مانند رایزنی و درخواست و حتی لابی گری ناامید شده اند.
در نشست شورای اداری استان مسئولین استان اینبار شکوائیه خود از بی مهری مسئولین ارشد دولتی کشور را نزد محسنی اژه‌ای بردند تا شاید این آخرین تیر ترکش قبل از مراجعه به دفتر رهبری چاره ساز شود و دولت رئیسی مجاب به توجه به درخواست و حق مشروع مردم کهگیلویه شود.(اینجا)

عملی شدن تهدید دولت رئیسی در دولت پزشکیان
دولت شهید رئیسی نیمه تمام ماند و تغییر کرد، اما امام جمعه یاسوج تهدید خود را عملی کرد و در دیدار دست اندرکاران دومین کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد با رهبری، ضمن بیان مطالبات برزمین مانده مردم این استان که سال‌ها رها شده اند، خواستار پیگیری این مطالبات شد که از مهمترین این مطالبات احداث سد آبریز در کهگیلویه بود.
آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه وبویراحمد نزد مقام معظم رهبری درخواست‌های مسئولان استان را اینگونه بیان کرد که آب‌های روان زیادی از استان عبور می‌کند و استان کمترین سهم را از سد‌هایی دارد که سرچشمه آنها در کهگیلویه و بویراحمد است.
امام جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه به سدآبریز و مشکلاتی که برای آن ایجاد کرده‌اند اشاره کرد تا نهایتا تهدید به شکایت دولت رئیسی نزد رهبری، اکنون و در ابتدای دولت پزشکیان، این دولت وی باشد که باید پاسخگوی سهل انگاری‌ها باشد.
ذکر این نکته لازم است که موضوع سد آبریز فراتر از یک دولت بوده و همه دولت‌ها عملا به نوعی با بی عملی از کنار آن می‌گذرند و شکایت از دولت به منزله شکایت از این دولت و آن دولت نیست و کلیت دستگاه اجرایی را متوجه می‌شود، اما مطرح شدن این شکایت در ابتدای دولت پزشکیان در واقع اتمام حجت با کلیت دستگاه اجرایی است.
ضرورت اجرای سد آبریز
سد آبریز در کهگیلویه و بویراحمد قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود، این سد امتیاز‌های هیدرولوژی، ژئوتکنیکی و منابع آبی دارد و علاجی برای رفع عطش و کم آبی در شهرستان‌های دهدشت، چرام، سوق و لنده، درد توسعه نیافتگی و بیکاری جوانان منطقه، موجب کنترل سیلاب‌های مخرب و حتی تحول در کشاورزی بوده و هم اینک مطالعات نهایی آن در حال انجام است.
احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون یک از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان استان کهگیلویه وبویراحمد است و مردم استان کهگیلویه وبویراحمد معتقدند سد آبریز تنها طرحی است که منافع زیادی برای استان به دنبال خواهد داشت و می‌تواند در رفع تنش آبی و مشکلات کمبود منابع آبی منطقه به ویژه در آب اشامیدنی روستا‌ها موثر باشد و هم به رونق و توسعه این شهرستان به ویژه در حوزه کشاورزی کمک کند.
مطالبات پیر و بر جای مانده دولت‌ها
 همانگونه که گفته شد، کهگیلویه و بویراحمد میراث دار انبوهی از مطالبات و پروژه‌های تعریف شده، اما بر زمین مانده است که آیت الله سید نصیر حسینی از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را برد و به صراحت اعتراض و ناخرسندی مردم استان از دولت‌ها را بیان کرد. آیت الله حسینی ضمن بیان موضوع سد آبریز به موضوع جاده‌های استان و وضعیت آنها و دیگر موارد هم اشاره کد.
آیت الله حسینی در این دیدار به پروژه جاده پاتاوه دهدشت اشاره کرد که همزمان با سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ کلنگ زنی شد، اما ساخت آن تا سال ۱۴۰۲ طول کشید و اکنون هم نواقص خود را دارد.
آیت الله حسینی همچنین به پروژه پتروشیمی دهدشت که از دهه ۸۰ شروع شده و اکنون کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت کاری دارد اشاره کرد.
آیت الله حسینی به موضوع گردش مالی شرکت نفت و گاز گچساران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره و درخواست کرد که گردش مالی آنها به جای مرکز در خود استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
همچنین هزینه‌کرد ۱۵ درصد از درآمد معادن استان در خود کهگیلویه و بویراحمد از دیگر درخواست‌های آیت الله حسینی بود.
آیت الله حسینی درخواست کرد تا از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت و همچنین شرکت‌هایی مانند شستا و بازنشستگی و ایمدرو در استان برای کمک به توسعه کهگیلویه و بویراحمد بیشتر استفاده شود.
آیت الله حسینی در پایان نامه‌ای را تقدیم مقام معظم رهبری کرد که در آن همه مشکلات استان نوشته شده بود و رهبری هم در این نشست که معاون اول رئیس جمهور هم حضور داشت فرمودند که این مشکلات پیگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار