دم خروس نشست غیر علنی شورای برنامه ریزی بیرون زد

شکاف عمیق بودجه ای بین شهرستان ها !

یکی از مهمترین حواشی این نشست که کمتر به آن پرداخته شد مربوط به انتقاد صریح فرماندار بویراحمد بود که متاسفانه با توجه به مخفیانه بودن این نشست (بدون حضور رسانه ) به نظر می رسد نوعی مهندسی خاص در حوزه تقسیم اعتبارات بودجه ای استان در حال صورت گرفتن است .
کد خبر: ۱۱۸۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵ 19 August 2024
شکاف عمیق بودجه ای بین شهرستان ها !

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کهگیلویه وبویراحمد در حالی با سه دستور کار مهم در خصوص میزان وصول درآمد‌های استان، قانون مولد سازی، مصوبات کارگروه امور زیر بنایی و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال۱۴۰۳ برگزار که در ادامه بودجه شهرستان ها به تفکیک اعلام شد و همین موضوع هم باعث انتقاد شدید برخی فرمانداران شد .
یکی از مهمترین حواشی این نشست که کمتر به آن پرداخته شد مربوط به انتقاد صریح فرماندار بویراحمد بود که متاسفانه با توجه به مخفیانه بودن این نشست (بدون حضور رسانه ) به نظر می رسد نوعی مهندسی خاص در حوزه تقسیم اعتبارات بودجه ای استان در حال صورت گرفتن است . اما خطاب صریح فرماندار بویراحمد به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان که در این نشست گفته بود سعی کردیم حذف یک سوم نفت را در بودجه جبران کنم ، نشان از بروز یک شکاف عمیق در اعتبارات شهرستان ها دارد به گونه ای که گفته می شود با این قانون حذف یک سوم نفت بودجه شهرستان گچساران چیزی حدود 11 برابر بودجه شهرستان چرام و دو برابر شهرستان بویراحمد شود !
فرماندار بویراحمد در این نشست خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گفت : جناب آقای شاهینی قانون حذف یک سوم نفت از سرجمع بودجه شهرستان های غیر نفتی ،اجحاف بزرگی است که صورت گرفته نه قابل توجیه است و نه قابل جبران، لذا نفرمایید که جبران کردیم .
شهرام مهدوی مطلق ادامه داد : رشد سالانه بودجه امر طبیعی است و اینکه بگوئیم با رشد بودجه جبران شده، فقط یک توجیه است، چرا که رشد بودجه برای همه لحاظ شده است .
مهدوی مطلق افزود : درست که موضوع حذف یک سوم نفت قانون شده و اعتراض ما هم همین قانونی است که در حق بقیه شهرستان اجحاف روا داشته و متاسفانه قانونی است که با عدالت سازگار نیست .
آیا مدیران ارشد جای دیگر زد و بند می کنند؟
موضوع انتقادات بودجه به همین جا ختم نمی شود . بحث دور زدن فرمانداران هم بحث دیگری است که کمی شائبه های زد و بندهای مدیران ارشد برای جابه جایی بودجه طرح ها را پررنگ تر می کند .
سخنان برخی فرمانداران نشان می دهد که آنچه در شورای برنامه ریزی شهرستان تصویب می شود با آنچه که سازمان برنامه و بودجه استان در تخصیص ها انجام می دهد تفاوت آشکاری دارد و یا در برخی موارد تخصیص ها به درستی انجام نمی شود .
فرماندار بویراحمد در همین نشست شورای برنامه ریزی ضمن انتقاد از موضوع حذف قانون یک سوم نفت به ضرر شهرستان های غیر نفتی به موضوع دیگری هم انتقاد داشت و گفت : علاوه بر این ما در شهرستان کلی وقت می گذاریم برای اولویت بندی ها اما در هنگام تخصیص برخی ادارات کل و برنامه و بودجه با همدیگر فقط روی برخی پروژه ها کار می کنند که گاهی اولویت شهرستان نیست و به همین دلیل یک ناترازی منطقه ای در شهرستان ها ایجاد می شود که منجر به نارضایتی های اجتماعی می شود .
این انتقاد فرماندار بویراحمد زمانی بیشتر ملموس می شود که به برخی موارد به صورت جزئی پرداخته شود به عنوان مثال چند ماه پیش موردی مطرح شد که هر چند در بحث بودجه ناچیز بود اما نشان می داد که برخی مواقع سازمان برنامه و بودجه تحت تاثیر برخی شرایط تغییراتی در تخصیص ها بوجود می آورد ! در مورد جزئی اعلام شده گفته شد که یک اعتبار ویژه به یک حوزه خاص چندین برابر دیگر حوزه های هم رده پرداخت شد و وقتی این موضوع مدیر کل دستگاه مربوطه سئوال شد گفت که این اعتبار به صورت اختصاصی از سمت مسئولین ارشد برای مورد مذکور اختصاص داده شده است ! البته مبلغ این تخصیص میلیاردی نبود اما نشان دهنده صحت ادعای فرماندار بویراحمد است که مسئولین ارشد استان و سازمان برنامه و بودجه خود دست به تغییراتی در تخصیص ها می زنند .
ماجرا به همین جا ختم نمی شود و شواهد نشان دهنده سلیقه ای شدن اولویت ها که گاها می تواند به دلایل خاصی مانند نفوذ برخی افراد یا موضوعات در تخصیص اعتبارات باشد ، منجر به تغییر یا جابه جایی اعتبارات شود .
روز گذشته محقق زاده فرماندار کهگیلویه هم انتقاد مشابهی داشت و با تاکید بر اینکه در خصوص مسایل و آسیب های اجتماعی بزرگنمایی مشکلی را حل نمی کندخاطر نشان کرد : سمن ها به دلیل اینکه برآمده از متن جامعه هستند واقعیت های موجود ،مشکلات و محدودیت ها را برای جامعه بیان نمایند.
محقق زاده با ابراز گله مندی از آنچه که آن را کم توجهی مدیران استانی مربوطه در تقسیم اعتبارات حوزه آسیب های اجتماعی به کهگیلویه دانست افزود: با وجود پیگیری اما جواب قانع کننده ای از مدیرکل اجتماعی استانداری دریافت نکردیم و بررسی اعتبارات توزیع شده بین این تشکل ها در سال گذشته حاکی از انست که سهم سمن های کهگیلویه از اعتبارات مربوط ناچیز بوده و در اینده باید جبران شود.
آنچه مه تاکنون از اعتراضات مشخص است ، فرمانداران برخی شهرستان ها به شدت از نوع تقسیم اعتبارات هم در بحث رعایت توازن شهرستانی و هم در بحث جابه جایی اعتبارات گلایه مند هستند .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار