ماجرای دنا وارد مسیر واقعی می شود

از بی شرفی خاک فروشی تا نشست ما و دنا

اگر در تجمع‌های اولیه با افرادی ناآگاه از موضوع که آمده بودند تا به زعم خود با خاک فروشی بجنگند و شعار‌های عجیب و غریبی مانند "بی شرف، بی شرف " خطاب به مسئولان استان سر می‌دادند، مواجه بودیم، اما اکنون با تجمعاتی مواجه می‌شویم که بر روی پلاکارد‌های ان‌ها نوشته که با سد سازی مخالف هستند
کد خبر: ۱۱۸۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰ 20 August 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، ماجرای دنای شمالی همچنان بحث داغ این روز‌های فضای رسانه‌ای و مجازی استان است. البته این روز‌ها کمی از مغلطه‌های روز‌های ابتدایی کاسته شده و ماجرای خاک فروشی فروکش کرده و به مسائل زیست محیط خصوصا مخالفت با احداث سد‌های اطراف آن محدود شده است. ناگفته نماند که از آن هیجان‌های ساده انگارانه هم کمی کاسته شده و مباحث به صورت کارشناسی و دقیق‌تر پیگیری می‌شود.
بی شرف، بی شرف ته کشید!
اگر در تجمع‌های اولیه با افرادی ناآگاه از موضوع که آمده بودند تا به زعم خود با خاک فروشی بجنگند و شعار‌های عجیب و غریبی مانند "بی شرف، بی شرف " خطاب به مسئولان استان سر می‌دادند، مواجه بودیم، اما اکنون با تجمعاتی مواجه می‌شویم که بر روی پلاکارد‌های ان‌ها نوشته که با سد سازی مخالف هستند در واقع روشنگری‌ها کمی دو مقوله واگذاری مدیریت محیط زیست دنا به اصفهان را از مقوله مخالفت با سدسازی‌های پیرامون دنا جدا کرده است. هر چند هنوز هم هستند افرادی چه در میان عوام و چه در میان خواص که نتوانسته اند درک کنند که موضوع دنای شمالی با بحث سدسازی جدا از هم هستند.
در همین راستا نشستی در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار تا به اهمیت دنا در زندگی مردم محلی و همچنین زیست بوم این منظر طبیعی از جنبه‌های مختلف بحث و تبادل نظر شود و سخنرانان ضمن اشاره به ارزش‌های معنوی و زیست‌محیطی دنا بر ضرورت حفاظت از آن تاکید کردند.
ما و دنا
بنابراین گزارش، محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در نشست «ما و دنا» با موضوع بررسی جنبه‌های مختلف دنای شمالی با تاکید بر اهمیت درخت بلوط در فرهنگ و هویت مردم این استان، گفت: "بلوط برای ما همچون عارفی است که با ما می‌خندد و هویت ما را شکل داده است. "
وی در این نشست که با موضوع محیط زیست و به ویژه دنا برگزار شد، با انتقاد از نگاه انسان‌محور به طبیعت، بر ضرورت بازگشت به طبیعت‌محوری و حفظ تعادل بین انسان و محیط زیست تاکید کرد.
جبارنژاد با اشاره به تحولات تاریخی و تغییر نگاه انسان به طبیعت، گفت: "تا پیش از دکارت، انسان بخشی از عالم بود، اما از آن پس، انسان خود را محور قرار داد و این رویکرد به نابودی محیط زیست انجامید. "
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه اندیشه انسان‌محور باعث آسیب زدن به محیط زیست و درختان شده است، افزود: "گذشتگان ما حتی زمانی برای نیاز‌های ضروری قصد قطع کردن درختی را داشتند با بسم الله و نام و یاد خدا این کار را انجام می‌دادند، اما اکنون شاهدیم که برخی بدون هیچ ملاحظه‌ای به تخریب محیط زیست می‌پردازند. "
جبارنژاد بر اهمیت برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌های مردمی برای بررسی مسائل محیط زیستی تاکید کرد و گفت: "اینگونه نشست‌ها می‌تواند آگاهی عمومی را افزایش داده و به شکل‌گیری مطالبات مردمی برای حفاظت از محیط زیست کمک کند. "
دنا، قربانی بی‌تفاوتی ما شده است 

یوسف مرادی، فعال محیط زیست نیز در این نشست با انتقاد از بی‌توجهی به محیط زیست در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: "دنا، قربانی بی‌تفاوتی ما شده است. "
مرادی با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته در مناطق مختلف دنا از جمله گردنه پاتاوه و تنگ سرخ، به بی‌تفاوتی برخی مسئولان و مردم نسبت به این مسائل انتقاد کرد.
وی گفت: "در سال ۱۳۹۷، ۳۰۰ اصله درخت بلوط در گردنه پاتاوه بدون هیچ واکنشی قطع شد. ما با انتشار مطالب در فضای مجازی به این موضوع اعتراض کردیم و بلوط را مانند مادری دانستیم که هویت ما را شکل می‌دهد. "
این فعال محیط زیست با اشاره به تجربه فعالیت‌های خود در زمینه حفاظت از محیط زیست، گفت: "در سال‌های گذشته، کنشگران محیط زیست با تهمت‌هایی مانند ضد توسعه و القاب دیگر روبرو می‌شدند. اما خوشبختانه با افزایش آگاهی عمومی و حساسیت نسبت به مسائل محیط زیستی، این نگاه‌ها در حال تغییر است. "
مرادی با تاکید بر اهمیت ایجاد جنبش‌های اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست، گفت: "مسئله محیط زیست، مساله‌ای همگانی است و همه باید برای حل آن تلاش کنیم. " وی همچنین با اشاره به ساخت سد ماندگان، این پروژه را تهدیدی جدی برای محیط زیست دنا دانست و خواستار توقف آن شد.
مرادی با بیان اینکه دنا، هویتی تاریخی و فرهنگی برای مردم استان است، بر ضرورت حفاظت از آن تاکید کرد. وی با نقل داستانی از یکی از شکارچیان سابق دنا که پس از دیدن خوابی عجیب به حافظ محیط زیست تبدیل شده بود، بر اهمیت ارتباط عمیق انسان با طبیعت تاکید کرد.
متخلفین داعیه دار محافظت از دنا
اسلام جاودان خرد، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد که این روز‌ها به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست دنا متهم ردیف اول عدم توانایی محافظت از حیات وحش دنای شمالی از طرف نمایندگان اصفهان است، نیز در این نشست، با انتقاد از برخی مخالفت‌ها و چنددستگی‌ها، بر ضرورت وحدت برای حفاظت از دنا تاکید کرد.
جاودان خرد با اشاره به اعتراضات اخیر در مقابل محیط زیست استان، گفت: "در این اعتراضات، برخی افراد که خودشان سابقه تخلفات زیست محیطی دارند، داعیه‌دار حفاظت از دنا شده‌اند. این نشان می‌دهد که مسئله دنا بهانه‌ای برای برخی شده است تا به اهداف شخصی خود برسند. "
وی با تاکید بر اینکه تجزیه دنا به بخش‌های مختلف هیچ کمکی به حفاظت از دنا نمی‌کند، گفت: "حفاظت از دنا بر عهده استان کهگیلویه و بویراحمد است، اما متاسفانه برخی افراد با ایجاد اختلاف و چنددستگی، مانع از پیشرفت کار می‌شوند. "
مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه سد ماندگان مجوز زیست محیطی ندارد، گفت: "ما همچنین با سد خرسان ۳ مخالف هستیم و هیچ مدیری نسبت به آن واکنشی نشان نداده است. "
جاودان خرد در ادامه به مصوبه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درباره واگذاری بخشی از دنا اشاره کرد و گفت: "این مصوبه بدون حضور مسئولین استان و با مدیریت محمد مخبر برگزار شد. ما به صورت رسمی و مستند با این مصوبه مخالفت کردیم. "
وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره دلایل عدم حضور در جلسه مربوط به این مصوبه، گفت: "دعوتنامه‌ای که برای ما ارسال شده بود، برای اجرای مصوبه بود و حضور ما به معنای تایید آن تلقی می‌شد؛ بنابراین ما در این جلسه شرکت نکردیم. "
لازم به تضیح است این نشست با عنوان "ما و دنا" به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد، برگزار شد که هدف آن بر اهمیت حفاظت از دنا به عنوان میراث طبیعی عنوان شده است. این نشست که با حضور فعالان محیط زیست، مدیران کل کتابخانه‌ها و محیط زیست استان و جمعی از دوستداران طبیعت برگزار شد، به بررسی چالش‌های پیش روی دنا و راهکار‌های حفظ آن پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار