اجرای پروژه تحقیقاتی کاشت پنبه برای نخستین بار در ایلام

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت : پروژه‌ تحقیقاتی بررسی اثر تاریخ کاشت و رقم بر عملکرد پنبه که برای نخستین بار در سطح استان در ایستگاه تحقیقات کشاورزی چرداول اجرا شده است.
کد خبر: ۱۱۷۷۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰ 28 July 2024

 به گزارش تابناک ایلام؛ حبیب‌اله کشیری بیان داشت :  گل پنبه حداقل ۲۵ تا ۳۰ روز بعد از کشت بسته به دمای محیط اولین غنچه‌های آن ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد : پنبه یک گیاه حساس به شرایط تنش بوده و تنش رطوبتی؛ خشکی و دمای بالا باعث ریزش زیاد در پنبه می‌شود. معاون پژوهشی موسسه پنبه ادامه داد ارقامی که در این پروژه کشت شده ۹ رقم آن داخلی-تجاری (ساجدی، شایان، خرداد، خورشید و...) و سه رقم آن مای و ba۱۰۱۰ و ba۹۱۱ ارقام ترکیه‌ای می‌باشند که تقریبا از نظر تیپ رشدی مانند ارقام ایرانی هستند.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات پنبه کشور  ادامه داد :  پنبه به رطوبت و ازت حساس است و دارای رشد نامحدود می‌باشد. در دنیا معمولاً از هورمون کنترل رشد استفاده می‌شود تا طول دوره زایشی را کوتاه یا هم‌زمان‌رس یا زودرس‌تر شوند. پنبه از زمانی‌ که شروع به گلدهی می‌کند تا ۶ هفته غنچه می‌دهد ولی اگر مدیریت صحیح داشته باشیم و بتوانیم بار غنچه را سه هفته اول کنترل کنیم تقریباً  ۹۰ درصد پتانسیل عملکرد را می‌توانیم در آن رقم داشته باشیم.

وی یاد آور شد : تراکم پنبه تیپ بسته بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار بوته در هکتار و تیپ باز متوسط بین ۶۰ تا ۸۰ هزار در هکتار است که از نظر عملکرد با هم مشابه بوده و متوسط پتانسیل عملکرد پنبه در کشور بین ۵ تا ۷ تن در هکتار است.

با حضور معاون پژوهش و فناوری مؤسسه تحقیقات پنبه کشور، محقق پنبه و معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات اسـتان تهران، عضو هیأت علمی محقق گیاه‌پزشکی موسسه تحقیقات پنبه و معاون پژوهش و فناوری، رئیس بخش علوم زراعی و باغی، مجری طرح تحقیقاتی پنبه و محقق مرکز تحقیقات ایلام بازدید و ارزیابی شد./ع

برچسب ها: کاشت پنبه
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار