بایدها و نبایدهای تجربه دمای ۴۷ درجه سانتیگرادی

افزایش دما و ماندگاری گرما طی ۱۰ روز آینده و تا ۴۷ درجه سانتیگراد در سمنان ضرورت نوشیدن دمنوش‌ها و سردنوش‌ها به منظور جلوگیری از گرمازدگی و حفظ سلامت بدن، صرفه‌جویی در مصرف انرژی اعم از آب و برق به منظور پایداری شبکه توزیع و بهره‌مندی همه مشترکان و مراقبت برای جلوگیری از آتش‌سوزی در طبیعت را دوچندان می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱ 22 July 2024

به گزارش «تابناک سمنان» به نقل از ایرنا؛ هواشناسی سمنان طی هشدار زرد، از افزایش دما و ماندگاری گرما تا ۴۷ درجه سانتیگراد در این استانطیمدت ۱۰ روز و تا نهم مرداد ۱۴۰۳ اعلام داد.

متناسب با افزایش دما، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، افزایش احتمال گرمازدگی به ویژه برای گروه‌های حساس، افزایش احتمال آتش‌سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی با باد شدید، احتمال خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش کشاورزی و دامداری و احتمال خسارات ناشی از باد شدید پیش‌بینی هواشناسی سمنان طی ۱۰ روز آینده تا اواخر وقت نهم مرداد ۱۴۰۳ است.

مدیریت مصرف حامل‌های انرژی آب و برق در این مدت، خودداری از ترددهای غیرضروری و کاهش فعالیت‌های ورزشی در فضای باز در ساعات گرم روز به ویژه برای گروه‌های حساس، مصرف نوشیدنی های خنکی‌آور برای بدن، خودداری از آبیاری مزارع و باغ‌ها در ساعات گرم روز، پرهیز از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی و یا در صورت روشن کردن آتش اطمینان از خاموش کردن کامل آن پیش از ترک محل، از جمله مهمترین توصیه‌ها برای عبور از گرمای کم‌سابقه است که انتظار می‌رود آحاد جامعه با توجه به توصیه‌ها به حفظ سلامت، طبیعت و رفاه خود و دیگران این توصیه‌ها را رعایت کنند.

بایدها و نبایدهای تجربه دمای ۴۷ درجه سانتیگرادی

راهکارهایی برای مدیریت مصرف انرژی

با توجه به پیش بینی‌های افزایش دما و گرمای بی سابقه برای ۲ هفته پیش رو، همکاری مشترکان خانگی و تجاری با استفاده نکردن از لوازم برقی پرمصرف در ساعت‌های اوج بار (ساعات ۱۱ تا ۱۷ و ۱۸ تا ۲۳)، استفاده از روشنایی روز به جای روشن کردن لامپ، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، تنظیم دستگاه‌های سرمایشی روی دمای آسایش یعنی ۲۵ درجه سانتیگراد و استفاده از دور کند کولر آبی و نصب سایبان روی کولرها از جمله روش‌های ساده و کم‌هزینه برای مدیریت مصرف انرژی برق محسوب می‌شود.

امکان صرفه‌جویی در بخش آشامیدنی‌ها و پخت و پز برای مدیریت مصرف آب به منظور عبور از موج گرما کمتر است و تاکید بر مصرف بهینه در استفاده از آب در بخش فضای سبز و بهداشتی است.

شهروندان با راهکارهایی ساده از جمله استفاده از ظرفیت کامل ماشین لباسشویی برای شست و شو، استفاده از شیرآلات استاندارد و استفاده از آب خاکستری یا همان پساب برای آبیاری فضای سبز در مدیریت مصرف آب در این مسیر می‌توانند به صورت موثری کمک‌کننده باشند.

طبق بررسی‌ها، استحمام پرمصرف‌ترین بخش از سرانه مصرفی را در بخش خانگی تشکیل می‌دهد و البته نمی‌توان از ضرورت رعایت بهداشت فردی چشم‌پوشی کرد، اما می‌توان از تجهیزات و شیرآلاتی برای دوش حمام استفاده کرد که مصرف آب را بدون ایجاد هیچ مشکلی به ۲۵ درصد کاهش دهد.

اثرگذاری تعطیلی پنجشنبه‌ها در مصرف انرژی

برخی استان‌های کشور با توجه به افزایش گرما و به منظور مدیریت مصرف انرژی، پایان ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی را از ساعت ۱۳ به ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه کاهش دادند و با اعلام تعطیلی موقت پنچشنبه‌ها و پیگیری کارها به روش دورکاری، برای پایداری شبکه توزیع برق و آبرسانی به مشترکان در بخش‌های دیگر گام برداشتند.

بایدها و نبایدهای تجربه دمای ۴۷ درجه سانتیگرادی

مشترکان سمنانی پرمصرف نیستند

منصور کشاورزیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان می‌گوید: میزان سرانه مصرف آب آشامیدنی هر مشترک در کشور بین ۹۰ تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز است که این آمار برای هر مشترک در سمنان نیز متناسب با آمار کشوری است و این گزارش‌ها نشان‌دهنده همراهی مشترکان این استان در زمینه صرفه‌جویی مصرف آب است.

در شرایط بحران منابع‌آبی، تعطیلی موقت پنجشنبه‌ها در استان سمنان می‌تواند منجر به صرفه‌جویی دست کم هفت تا ۱۲ درصد میزان آب آشامیدنی به میزان ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز شود.

کاهش توان منابع آبی

کاهش توان آبدهی منابع آبی موجود در استان سمنان و به ویژه شهر سمنان با آغاز گرما در سال ۱۴۰۳ بیش از هر زمانی خودنمایی می‌کند و به دغدغه‌ای برای مردم و مسوولان تبدیل شده است؛ به گفته کارشناسان، چشمه‌های روزیه و گل‌رودبار منابع اصلی تامین آب آشامیدنی شهر سمنان محسوب می‌شوند که دبی خروجی چشمه روزیه هم‌اکنون به دلیل خشکسالی در سال‌های اخیر در مقایسه با سال گذشته که سمنان درگیر بحران کم‌آبی بود، بیش از ۹۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

طبق گزارش‌ها ۳۴۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز در شهر سمنان از طریق آب‌های سطحی و نزدیک به ۷۰ تا ۷۵ درصد آب مورد نیاز این شهر، به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، از منابع زیرزمینی تامین می‌شود؛ این در حالی است که در گذشته وضعیت برعکس و بیشترین میزان تامین آب از منابع سطحی بود.

به گفته مسوولان شرکت توزیع برق سمنان، سهم برق مصرفی در استان حدود یک درصد کشور است و با توجه به این که برای تولید هر کیلووات برق چند هزار دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است، با اجرای طرح‌هایی نظیر طرح تغییر ساعت کاری ادارات و تعطیلی موقت ادارات در روز پنجشنبه، نیاز به سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت و صرفه‌جویی به میزان ۲۰ تا ۲۵ کیلووات ساعت رقم خواهد خورد.

بایدها و نبایدهای تجربه دمای ۴۷ درجه سانتیگرادی

خوراکی‌های مناسب برای پیشگیری از گرمازدگی

شهروندان در کنار توجه به مدیریت مصرف انرژی در روزهای گرم سال، باید مصرف سردنوش و دمنوش‌های سنتی خنکی آور برای کمک به حفظ تعادل آب بدن، فرونشاندن عطش و جلوگیری از گرمازدگی را مورد توجه قرار دهند.

توصیه می‌شود شهروندان مصرف نوشیدنی‌های خنک از جمله عرق‌های گیاهی نظیر بیدمشک، شاتره، خارشتر، کاسنی و رازیانه و دمنوش‌هایی از جمله نعنا، چای سبز، چای سفید و چای ترش را برای کمک به سلامت و کاهش دمای بدن مصرف کنند.

دانه‌های خاکشیر، تخم شربتی، هل، گشنیز، سنا و زیره سبز نیز در زمره گیاهان دارویی خنک کننده بدن هستند که در ترکیب انواع شربت‌ها یا به شکل جوشانده در آب گرم یا شناور در آب سرد می‌توان از آنها استفاده کرد.

طبق نظر متخصصان طب سنتی، مصرف برخی میوه‌های خشک مانند عناب، زرشک و تمشک نیز در پیشگیری از گرمازدگی موثر است و مصرف گلاب همراه با مقداری یخ به قدری که موجب استفراغ و خروج صفرا شود، برای درمان گرمازدگی توصیه می‌شود.

بایدها و نبایدهای تجربه دمای ۴۷ درجه سانتیگرادی

رفع عطش درختان با پساب خانگی

هر فرد دوست‌دار محیط‌زیست و حیوانات که قلبش برای سالم ماندن خاک، آب و هوا می‌تپد، می‌تواند با آبیاری روزانه با یک سطل پساب خانگی مانند آب مربوط به شست و شوی ظرف‌ها یا آب سرد قبل از جریان آب‌گرم، در رفع عطش درختان در گرمای طاقت‌فرسای تابستان و حفاظت از محیط زیست مشارکت کند.

تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌ها یکی از مؤثرترین ارزش‌ درختان در زندگی انسان است. در مجموع ۶۰ درصد از اکسیژن مصرفی جهان توسط پوشش گیاهی تولید می‌شود، کاهش آلودگی صوتی، جذب گرد و غبار، جذب برخی گازهای شیمیایی و از بین بردن بسیاری از باکتری‌ها، قارچ‌های تک‌سلولی و حشرات مضر، از دیگر فایده‌های درختان محسوب می‌شود و هر فرد می‌تواند با مراقبت از آن با آب‌ نامتعارف، در حفظ سرسبزی محیط زندگی همراهی کند.

بایدها و نبایدهای تجربه دمای ۴۷ درجه سانتیگرادی

حواسمان به‌آتش‌افروزی‌ها در طبیعت باشد

با توجه به وضعیت هوا و روند افزایشی دما، پوشش گیاهی و علفزارها در عرصه‌های منابع طبیعی رو به خشکی می‌رود و در این شرایط کوچکترین بی‌احتیاطی و رعایت نکردن ایمنی در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب می شود تا جنگل ها و مراتع دچار خسارت های جبران ناپذیر شوند.

شهروندان باید بدانند و یادبگیرند آتش رهاشده در بخش کوچکی از طبیعت می‌تواند زمینه‌ساز نابودی چندین هکتار شود و خاموش کردن آتش با مقداری آب یا ریختن خاک بر روی آن، از یک رخداد و فاجعه‌ای طبیعی جلوگیری می‌کند.

آتش‌سوزی در طبیعت نیازمند کنارهم آمدن سه عامل هوا، مواد سوختنی و جرقه اولیه است که ۲ عامل اول در طبیعت وجود دارد. شهروندان باید بی‌نهایت تلاش کنند تا عامل سوم آتش‌افروزی یعنی جرقه اولیه را فراهم نکنند و از این طریق و با رعایت نکاتی ساده، حافظ منابع و عرصه‌های طبیعت باشند.

خاموش نکردن آتش پیش از ترک طبیعت، انداختن ته‌سیگار روشن و بطری‌های شکسته که مانند ذره‌بین امکان آتش‌افروزی دارند، از جمله عوامل بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و جفا در حق شهروندان در داشتن محیط‌زیستی سبز است و انتظار می‌رود آحاد جامعه از جمله گردشگران در طبیعت استان سمنان رعایت این توصیه‌های پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.

 طبق پیش‌بینی هواشناسی انتظار می‌رود طی ۱۰ روز آینده شاهد ثبت بالاترین دمای هوا طی سال باشیم. در چنین شرایطی برای قطع نشدن برق و آب، حفظ طبیعت و پیشگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی همراهی خوب شهروندان در مدیریت مصرف ضروری است.

سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار