سد خاکی علیشار در استان مرکزی افتتاح شد

تابناک:. مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی رفع نیاز آبی روستای علیشار، توسعه و بهبود اراضی زیر کشت را از مهمترین اهداف راه اندازی این طرح عنوان کرد.
کد خبر: ۸۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۶ 30 August 2015

به گزارش تابناک مرکزی، باحضور میرگلوبیات نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان زرندیه، فرماندار شهرستان ساوه ، مدیر عامل و جمعی از مدیران شرکت آب منطقه ای استان ، سد خاکی علیشار افتتاح شد

مهندس نورالدین بازگیر مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی در این آیین با اشاره به اینکه عملیات اجرایی احداث سد خاکی علیشار در سال 89 آغاز شده بود، افزود: این پروژه که به دلیل نبود اعتبار متوقف شده بود ، با پیگیریهای صورت گرفته و تأمین اعتبار وزارت نیرو از سر گرفته شد و اکنون آماده بهره برداری است .

مهندس بازگیر در مورد مشخصات فنی پروژه گفت: سد علیشار از نوع خاکی با هسته رسی می باشد،ارتفاع سد از بستر رودخانه حداکثر 21.5 متر از روی پی ، نوع سدخاکی با هسته رسی و پوسته مخلوط رودخانه ای ،عرض تاج سد 6 متر و طول تاج 210 متر و نوع سرریز خاکی آزاد می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: حجم مخزن این سد 350 هزار متر مکعب است که سالانه بیش از 700 هزار متر مکعب خروجی آن (حجم قابل تنظیم) خواهد بود.

وی ذخیره کردن آب در ماههای غیر کشت و کنترل سیلاب ،استفاده از آب ذخیره شده در فصل کشت،

رفع نیاز آبی روستای علیشار، توسعه و بهبود اراضی زیر کشت را از مهمترین اهداف راه اندازی این طرح عنوان کرد.

مهندس بازگیر همچنین بر مدیریت منابع آب با توجه به تنش خشکسالی سالهای اخیر تأکید کرد و گفت:با بهره برداری از این سد شاهد رشد و شکوفایی در بخش کشاورزی منطقه خواهیم بود و همچنین گامی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها برداشته می شود.

سد خاکی علیشار در محل تنگه ای که مسیر عبور جریان رودخانه ای در علیشار قرار دارد احداث گردیده.موقعیت محور سد فاصله 98 کیلومتری شمال غرب شهر ساوه و 28 کیلومتری شمال غرب شهر رازقان واقع شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار