نخستین نیروگاه بهره‌مند از انرژی نهفته دود سال آینده وارد مدار می‌شود

وزیر نیرو گفت: اولین نیروگاه سیکل ترکیبی بهره‌مند از انرژی نهفته در دود با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۸۴۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷ 17 September 2024

به گزارش تابناک مرکزی،عباس علی‌آبادی روز سه شنبه در بازدید از مراحل ساخت نیروگاه رودشور زرندیه اظهار کرد: این نیروگاه به صورت سیکل ترکیبی در حال احداث بوده قرار است از ظرفیت انرژی نهفته در دود واحدهای قبلی استفاده و بخشی از نیاز کشور به برق را تامین کند.

وی افزود: نیروگاه رودشور زرندیه اولین نیروگاهی بوده که با استفاده از این الگو به دست متخصصان داخلی در حال ساخت است یاداور شد: در این طرح می توانیم بدون استفاده از گاز و انرژی فسیلی انرژی تولید کنیم.

علی آبادی اجرای این طرح را یکی از الزامات کشور برای تامین ناترازی های موجود برق اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود این نیروگاه سال آینده به بهره برداری برسد و حدود ۲۵۰ مگاوات انرژی برق به ظرفیت کشور اضافه شود.

نیروگاه رودشور هم‌اکنون با برخورداری از سه واحد گازی به ظرفیت ۷۸۹ مگاوات در حال فعالیت است و در راستای افزایش تولید برق و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش بازدهی نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل ترکیبی، احداث واحد بخار نیروگاه رودشور در دستور کار قرار گرفته است.

طرح توسعه این نیروگاه هن اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حجم سرمایه‌گذاری آن نیز ۲۷۵ میلیون یورو است.

ظرفیت نهایی نیروگاه رودشور با اجرای این پروژه به یک‌هزار و ۱۳۴ مگاوات افزایش خواهد یافت و در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، بدون مصرف سوخت اضافی انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در واحد بخار این نیروگاه سالیانه معادل ۶۳۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

نیروگاه رود شور در شهرستان زرندیه استان مرکزی و در کیلومتر ۴۳ آزادراه تهران- ساوه واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار