توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های هرمزگان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از توزیع واکسن‌های آنفلوانزای تولید داخل و خارج، در داروخانه‌های سراسر این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶ 05 September 2024
به گزارش «تابناک هرمزگان» به نقل از ایرنا، دکتر حامد فلاح روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: توزیع واکسن آنفلوانزای چهارظرفیتی خارجی ۲۰۲۵ - ۲۰۲۴ با نشان فرانسوی وَکسی‌گریپ (Vaxigrip) هم‌اکنون در سراسر هرمزگان آغاز شده و توزیع واکسن هلندی چهار ظرفیتی اینفلووَک (INFLUVAC) و واکسن ایرانی فلوگارد (FluGuard) نیز تا بیستم شهریور ماه جاری آغاز خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: واکسن‌های خارجی وَکسی‌گریپ و اینفلووَک هرکدام به ترتیب با قیمت سه میلیون ۳۳۴ هزار ریال و سه میلیون و ۹۲۹ هزار و ۳۰۰ ریال به دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مردم خواست؛ درصورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی در این زمینه، مراتب از طریق شماره تلفن ۱۹۰ در ساعات اداری و یا به صورت حضوری، به اطلاع معاونت غذا و داروی استان رسانده شود.
 
فلاح با بیان اینکه بهترین زمان تزریق این واکسن ها از ۱۰ شهریور تا ۱۰ آبان است، توضیح داد: تزریق واکسن ایرانی فلوگارد در حال حاضر برای افراد بالای ۱۸ سال و واکسن‌های هلندی و فرانسوی برای سنین ۶ ماه به بالا مورد تایید است و در صورت عدم تزریق در زمان مناسب، تزریق آن تا پایان آذر و حتی دیرتر نیز به خصوص در افراد پرخطر توصیه می‌شود.
 
وی با بیان اینکه بهتر است تمام افراد بالای ۶ ماه واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، اظهار کرد: در صورت کمبود واکسن کودکان ۶ ماهه تا پنج ۵ ساله، بزرگسالان بالای ۵۰ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای ریوی، قلبی، کبدی، خونی، دیابت، متابولیک و عصبی، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و بیماران پیوندی، افراد باردار یا افرادی که قصد بارداری در فصول سرد سال را دارند، افرادی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و افراد بسیار چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۴۰ در اولویت دریافت واکسن خواهند بود.
 
توصیه می شود که در کودکان ۶ ماهه تا ۹ ساله که اولین بار است واکسن دریافت می‌کنند ۲ دوز واکسن به فاصله حداقل چهار هفته تزریق شود و در کودکان بالای ۹ سال و بزرگسالان تزریق یک دوز نیم میلی‌لیتری از واکسن کافی به نظر می‌رسد.معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: توصیه می شود که در کودکان ۶ ماهه تا ۹ ساله که نخستین بار است واکسن دریافت می‌کنند ۲ دوز واکسن به فاصله حداقل چهار هفته تزریق شود و در کودکان بالای ۹ سال و بزرگسالان تزریق یک دوز نیم میلی‌لیتری از واکسن کافی به نظر می‌رسد.
 
وی با اشاره به عوارض شایع تزریق واکسن خاطر نشان کرد: عوارض شایع تزریق این واکسن شامل درد و قرمزی محل تزریق، تب، خستگی، سردرد، بدن‌ درد و تهوع است.
 
فلاح با اشاره به تفاوت واکسن ایرانی با سایر واکسن های موجود، گفت: نسبت به سایر واکسن‌های موجود، واکسن ایرانی فلوگارد ۳۰ درصد اثربخشی بیشتر دارد و میزان آنتی‌ژن آن سه برابر بیشتر از سایر واکسن‌ها است، از این رو پاسخ ایمنی قوی‌تری را ایجاد می‌ کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار