۱۵ نکته ضروری که پیش از سفر اربعین باید بدانید

قصد سفر اربعین و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین حسین را دارید؟ پیش از شروع سفر حتما این نکات را بخوانید.
کد خبر: ۱۱۸۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳ 22 August 2024

به گزارش تابناک، در آستانه اربعین حسینی ۱۴۰۳، بسیاری از ایرانیان مهیای سفر به کربلا و عتبات عالیات می‌شوند و قصد دارند پا در راهی بگذارند که یکی از بزرگترین اجتماع‌های بشری و از شاخص‌ترین گردهمایی‌های مسلمانان جهان است.

موسم بزرگی که به نوعی از عاشورای حسینی آغاز می‌شود و در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، به نقطه اوج می‌رسد و چشم جهانیان را به خود خیره می‌کند. به رویدادی که اگر قصد پیوستن به آن را دارید، بهتر است یکبار دیگر نکات زیر را به مانند یک چک لیست خاص مرور نمایید.

اربعین امسال در تقویم چه روزی است؟

بر اساس تقویم، اربعین امسال مصادف است با روز یکشنبه، چهارم شهریور ماه (۱۴۰۳/۰۶/۰۴) که معادل ۲۵ آگوست سال ۲۰۲۴ میلادی است. البته تاریخ اربعین حسینی در عراق متفاوت است.

بر اساس تقویم هجری قمری در کشور عراق، بیستم ماه صفر سال ۱۴۴۶هجری قمری مصادف است با روز شنبه، ۲۴ ماه أغسطس (آگوست =August) سال ۲۰۲۴ میلادی. به عبارتی اربعین حسینی در کربلا یک روز زودتر از ایران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:
اربعین ۱۴۰۳ چه روزی است؟


ثبت‌نام در سامانه سماح

اگر قصد سفر به عراق و حضور در اربعین حسینی را دارید، توجه کنید که مقدمه سفر به کربلا و حضور در راهپیمایی اربعین، ثبت نام در سامانه سماح سازمان حج و زیارت است.

«سماح» نام مخفف «سامانه مدیریت اربعین حسینی (ع)» است که ثبت نام در آن و دریافت کد رهگیری سماح، برای خروج از مرز‌های ایران، دریافت گذرنامه زیارتی (که به "گذرنامه اربعین" مشهور است)، ثبت نام و دریافت ارز اربعین و برخی امور دیگر ضروری و الزامی است.

بیشتر بخوانید:
آموزش گام به گام ثبت‌نام در سامانه سماح برای اربعین ۱۴۰۳


ثبت نام و دریافت گذرنامه اربعین

اگرچه با توافقات صورت گرفته میان دولت‌های ایران و عراق، روادید و ویزای سفر به عراق لغو شده، اما ورود به مرز‌های عراق تنها با گذرنامه یا پاسپورت ممکن است و از تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده برای این کار، صدور گذرنامه زیارتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

گذرنامه اربعینی که تفاوت‌هایی با گذرنامه‌های بین المللی (پاسپورت دائمی) دارد و یک راه ساده ثبت نام و دریافت آن در کوتاه‌ترین زمان استفاده از اپلیکیشن پلیس من (برای کار با این برنامه کاربردی، به اینجا بروید) است.

بیشتر بخوانید:
فیلم: نحوه دریافت گذرنامه زیارتی برای اربعین در کمترین زمان


پیگیری صدور گذرنامه زیارتی

اگر برای دریافت گذرنامه اربعین اقدام کرده‌اید و هنوز به دست تان نرسیده، نگران نباشید چراکه چندین راه برای استعلام وضعیت گذرنامه با کد ملی یا کد رهگیری وجود دارد و استعلام گذرنامه با پیامک و USSD هم ممکن است.

جز پیگیری آنلاین صدور گذرنامه، می‌توان به صورت حضوری هم روند صدور و ارسال گذرنامه اربعین را پیگیری کرد که در مطلبی مفصل در این باره توضیج داده‌ایم.

بیشتر بخوانید:
سامانه رهگیری گذرنامه زیارتی اربعین


نحوه دریافت وام اربعین

از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای زائران اربعین حسینی، تسهیلات بانکی ویژه اربعین است که با ارائه مدارک مورد نیاز به متقاضیان پرداخت می‌گردد و به سادگی در اختیار همه زائران قرار می‌گیرد.

البته هم اقشار مختلف مانند دانشجویان و سربازان و هم گروه‌های سنی متفاوت مانند نوجوانان هم مشمول دریافت وام اربعین هستند که مبلغ وام، میزان سود و دوره بازپرداخت آن را در مطلبی مفصل توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید:
نحوه دریافت وام اربعین ۱۴۰۳/ مبلغ و زمان واریز تسهیلات اربعین


ثبت نام و دریافت ارز اربعین

یکی دیگر از تسهیلات در نظر گرفته شده برای زوار اربعین، ارز زیارتی است که مبلغ آن ۲۰۰ هزار دینار عراق است و البته دریافت آن منافاتی با دریافت ارز مسافرتی ندارد.

نحوه دریافت ارز اربعین، چه به صورت حضوری و چه به صورت غیرحضوری و آنلاین و با استفاده از پلتفرم ها، سکو‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، موضوع مقاله تفصیلی دیگری است که اگر در این باره سوال دارید، بهتر است به آن مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:
نحوه دریافت آنلاین ارز اربعین ۱۴۰۳


آشنایی با ۶ مرز زمینی فعال در اربعین ۱۴۰۳

مرز مهران

بزرگترین و پرترددترین مرز، مرز مهران (در استان ایلام، شهرستان مهران) است که دارای ۱۰۳ گیت است. فاصله مرز مهران تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا شهر ایلام ۸۷ کیلومتر، تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است. تردد از مرز مهران در اربعین حسینی به‌صورت شبانه‌روزی است و زائران پس از گذر از مرز مهران باید از شهر‌های بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبور کنند تا به شهر نجف برسند.

مرز شلمچه

مرز شلمچه (استان خوزستان، شهرستان خرمشهر) نسبت به مهران با ازدحام جمعیت کمتری مواجه است. فاصله مرز شلمچه تا تهران ۹۲۰ کیلومتر، تا خرمشهر ۱۷ کیلومتر، تا کربلا ۵۴۹ کیلومتر و تا نجف ۴۶۰ کیلومتر است. تردد از مرز شلمچه نیز به‌صورت شبانه‌روزی است و پس از گذر از مرز شلمچه باید از منطقه شلمچه و تنومه در عراق عبور کرده و وارد شهر بصره شده و پس از گذر از شهر سماوه به شهر نجف رسید. در اربعین امسال اتباع خارجی فقط از مرز شلمچه امکان تشرف به عراق را دارند.

مرز چذابه

مرز چذابه (استان خوزستان، شهرستان دشت آزادگان، شهر بستان) نسبت به مهران و شلمچه با شلوغی و تردد کمتری مواجه است؛ بنابراین می‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب زائران جهت خروج از مرز باشد. فاصله مرز چذابه تا تهران ۷۶۶ کیلومتر، تا شهر ایلام ۸۷ کیلومتر، تا کربلا ۲۷۹ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است. پس از گذر از مرز چذابه باید از شهر‌های العماره، فجر، دیوانیه، شافعیه، و شامیه عبور کنید تا به شهر نجف برسید.

مرز خسروی

در مرز خسروی (استان کرمانشاه، شهرستان قصرشیرین) هم تردد شبانه روزی دایر است و با توجه به اینکه این مرز با ترافیک ترددی کمی مواجه است، می‌تواند انتخاب مناسبی برای خروج زائران اربعین از کشور باشد. فاصله مرز خسروی تا شهر کرمانشاه ۱۹۶ کیلومتر، تا تهران ۶۹۳ کیلومتر، تا کربلا ۳۰۰ کیلومتر و تا نجف ۳۸۰ کیلومتر است. پس از گذر از مرز خسروی باید از شهر‌های خانقین، مقدادیه، بعقوبه، بغداد، کاظمین و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید.

مرز تمرچین

مسیر تمرچین (استان آذربایجان غربی، شهرستان پیران) از نظر آب‌وهوایی دارای تفاوت زیادی با دیگر مسیر‌ها دارد و با توجه به معتدل بودن این مسیر در فصل تابستان، می‌تواند راحتی بیشتری برای زائران داشته باشد. فاصله مرز تمرچین تا ارومیه ۱۳۳ کیلومتر، تا تهران ۷۴۷ کیلومتر، تا کربلا ۶۴۵ کیلومتر و تا نجف ۷۱۰ کیلومتر است. تردد از مرز تمرچین هم شبانه‌روزی است و پس از گذر از مرز تمرچین باید از شهر‌های حاج عمران، چومان، سوران، اربیل، سامرا، بغداد و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید.

مرز باشماق

مردم سراسر کشور به ویژه استان‌های همجوار می‌توانند جدای از سفری آسان به کربلا از مرز باشماق (استان کردستان، شهرستان مریوان، روستای باشماق)، از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری، زیبایی‌های چشم‌نواز دریاچه زیبای زریبار و میزبانی، خونگرمی و مهمان‌نوازی مردمان کرد، لذت ببرند. فاصله مرز باشماق تا تهران ۶۱۷ کیلومتر، تا شهر مریوان ۱۸ کیلومتر، تا سنندج ۱۳۰ کیلومتر، تا کربلا ۴۶۳ کیلومتر و تا نجف ۵۴۸ کیلومتر است. پس از گذر از مرز باشماق باید از شهر‌های پنجوین، سلیمانیه، چمچمال، کرکوک، طوزخورماتو، منطقه حسینیه، بغداد و کربلا عبور کرد تا به شهر نجف رسید.


نقشه کامل مسیر‌های پیاده‌روی اربعین

نقشه کامل مسیرهای پیاده روی اربعین به همراه مسافت ها به کیلومتر
  برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید

کرایه اتوبوس تا مرز مهران

مشهد به مهران: ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان

اصفهان به مهران: ۹۹۰ هزار تومان

تهران به مهران: ۹۵۰ هزار تومان


کرایه اتوبوس از تهران به مرزها

تهران تا مرز مهران: ۹۵۰ هزار تومان

تهران تا مرز خسروی: ۸۷۵ هزار تومان

تهران تا مرز باشماق و شلمچه: ۹۹۵ هزار تومان

تهران تا مرز تمرچین: ۸۴۰ هزار تومان


اتوبوس مستقیم به نجف

امسال طرحی در حال اجراست که در آن تعدادی از اتوبوس‌های عراقی به داخل ایران آمدند و از برخی از شهر‌ها زائران را مستقیم به نجف می‌برند.

کرایه تهران تا نجف: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

کرایه قم تا نجف: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

کرایه مشهد تا نجف: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

توجه کنید که این اتوبوس‌ها وی آی پی نبوده و معمولا ظرفیت ۴۴ نفره دارند.


آدرس مراکز درمانی در مسیر پیاده روی نجف-کربلا

عمود ۱۸۸: درمانگاه سطح دو جمعیت هلال احمر

عمود ۲۱۵: مرکز خدمات‌پزشکی مردمی انصار الحسین

عمود ۲۴۴: درمانگاه جمعیت هلال احمر

عمود ۲۸۵: مجموعه درمانی مردمی امام رضا

عمود ۳۴۵: درمانگاه جمعیت هلال احمر

عمود ۳۸۶: مجموعه درمانگاهی انصار

عمود ۴۹۴: مجموعه درمانگاهی انصار

عمود ۵۲۷: مجموعه درمانی مردمی احباب الرضا

عمود ۵۷۸: مجموعه بیمارستان حیدریه

عمود ۶۶۶: موکب ارائه خدمات درمانی استان زنجان

عمود ۷۹۵: موکب و مجموعه درمانگاهی مردمی

عمود ۸۳۳: مجموعه خدمات درمانی دانشگاه اهل بیت

عمود ۸۸۵: درمانگاه جمعیت هلال احمر

عمود ۹۴۰: درمانگاه جمعیت هلال احمر

عمود ۹۵۲: موکب و مجموعه درمانگاهی مردمی

عمود ۹۸۹: بیمارستان صحرایی سطح سه ستاد اجرایی فرمان امام (ره)


موکب درمانی ویژه برای بیماران دیالیزی

از جمله اقدامات ویژه صورت گرفته برای زائران اربعین ۱۴۰۳، دایر کردن موکب درمانی ویژه بیماران دیالیزی در عراق است که توسط خیرین سلامت صورت گرفته است.

برای اطلاع از جزییات این اقدام به پوستر زیر دقت کنید:

توسط نیکوکاران سلامت، برای بیماران دیالیزی امکان دیالیز در کربلا و در ایام اربعین حسینی فراهم شده است.
توسط نیکوکاران سلامت، برای بیماران دیالیزی امکان دیالیز در کربلا و در ایام اربعین حسینی فراهم شده است.
 

توصیه‌های مهم به زائران اربعین

۱۵ نکته ضروری که پیش از سفر اربعین باید بدانیداستفاده از جوراب ضخیم برای جلوگیری از تاول زدن پا
یکی از مشکلات رایج میان زائران اربعین حسینی، ایجاد تاول‌های پوستی در پا‌ها است که اغلب به دلیل استفاده نادرست از جوراب‌های نازک رخ می‌دهد. پوشیدن جوراب‌های ضخیم می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از تاول‌ها ایفا کند، زیرا این جوراب‌ها به جذب رطوبت و کاهش اصطکاک بین پا و کفش کمک می‌کنند.

۱۵ نکته ضروری که پیش از سفر اربعین باید بدانیدعبور از مرز در ساعات خلوت
برای عبور زمینی از مرز، اغلب با شلوغی و حجم بالای زائران رو به رو خواهید شد، بنابراین توصیه می‌شود طوری حرکت کنید که صبح زود یا اول شب به مرز برسید. در این حالت تعداد مسافر‌ها کمتر هستند و همچنین گرمی هوا هم اذیت کننده نخواهد بود.

۱۵ نکته ضروری که پیش از سفر اربعین باید بدانیدهمراه نداشتن دارو‌های کدئینی
به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا حمل و یا جابه‌جایی هرگونه مواد مخدر و یا دارو‌های حاوی کدئین، حتی به مقدار بسیار اندک و ناچیز در کشور عراق ممنوع است و زائران باید به هشدار‌های پلیس در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.

۱۵ نکته ضروری که پیش از سفر اربعین باید بدانیدپیاده‌روی در شب برای اجتناب از گرمازدگی
به دلیل تقارن اربعین امسال با شدیدترین روز‌های گرم سال در عراق که بیش از ۴۵ درجه است، ستاد ایرانی اربعین حسینی در کشور عراق به زائران ایرانی توصیه کرد که پیاده روی در روز را به ساعات پایانی روز در شب هنگام تغییر دهند تا از گرمازدگی در امان بمانند.


راهکار‌هایی برای محافظت از پوست در پیاده روی

عرق سوز شدن، آفتاب سوختگی، جوش در قسمت‌های مختلف بدن، تعریق فراوان، بوی بد بدن و خشکی و خارش پوست از مشکلات پوستی شایع در پیاده‌روی اربعین است. چند توصیه برای کاهش این آسیب‌ها داریم:

استفاده از کلاه لبه‌دار

استفاده از عینک آفتابی

استفاده از کرم ضد آفتاب

تمدید کرم ضد آفتاب

نوشیدن آب حین سفر

پوشیدن لباس نخی و گشاد

تعویض جوراب و لباس در صورت عرق کردن

استفاده از کفش پارچه‌ای

پوشیدن پیراهن نخی و آستین بلند


چند وسیله ضروری برای سفر اربعین

همراه داشتن برخی لوازم ضروری می‌تواند تجربه‌ای راحت‌تر و ایمن‌تر را برای زائران فراهم کند:

لباس‌های گشاد و نخی: برای راحتی و جلوگیری از عرق‌سوز شدن

چفیه نخی: برای استفاده در ساعات گرم، می‌توان آن را خیس کرده و روی صورت قرار داد

کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی: برای محافظت از آفتاب

پوشیه و کرم ضدآفتاب: به ویژه برای خانم‌ها

لوازم بهداشتی: مسواک و خمیردندان، حوله و دستمال کاغذی، اسپری ضد تعریق و مرطوب‌کننده، لوازم بهداشتی بانوان

دارو‌های ضروری: شامل قرص‌های سرماخوردگی، استامینوفن و دارو‌های ضد اسهال

پماد و باند کشی: برای گرفتگی عضلات و تاول

گوشی، شارژر، سه راهی برق و پاوربانک: برای ارتباط و استفاده از اینترنت و همچنین شارژ موبایل

هندزفری: برای راحتی در استفاده از گوشی

خوراکی‌های مقوی و تنقلات، به مقدار کم

آب: به همراه داشتن مقداری آب برای جلوگیری از کم‌آبی

کیسه‌های فریزر و پلاستیکی: برای نگهداری وسایل

پول نقد (اسکناس) به دینار عراقی: بهتر است پول‌ها در قسمت‌های مختلف وسایل تقسیم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار