پنجم مرداد باید به عنوان روز مقاومت و ایثار مردم اراک در تقویم کشور ثبت شود

فرمانده سپاه حضرت روح الله استان مرکزی گفت: روز پنجم مرداد را به عنوان روز ایثار و مقاومت اراک، باید با یک اسم و عنوان زیبا در تقویم کشور ثبت کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵ 23 July 2024

به گزارش تابناک مرکزی،سردار مرتضی عمو مهدی،  در نشست با اصحاب رسانه پیرامون روز حماسه، ایثار و مقاومت شهر اراک اظهار کرد: هر ملتی که می‌خواهد پیشرفت کند باید به گذشته خود افتخار کند و برای آینده چشم انداز داشته باشد و به آن امیدوار باشد.

وی افزود: باید میراث‌ ملموس و ناملموس خود در گذشته را به خوبی برشماریم و برای جوانان، آنها را تبیین کنیم. در استان مرکزی، مفاخر و میراث تاریخی بسیاری وجود دارد که به هرکدام باید به صورت ویژه پرداخته شود.   

عمومهدی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس به عنوان سندی برای هویت ما تعریف شده است گفت: هرچه درباره دفاع مقدس گفته شود کم است. باید برای دنیا بازگو کنیم که چطور جوانان ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با دست خالی در مقابل کشورهایی که تا بن دندان مسلح بودند، فداکاری و ایثار کردند تا خاک و ناموس این ملت حفظ شود.

فرمانده سپاه حضرت روح الله استان مرکزی با بیان اینکه شاید ما نتوانسته‌ایم به خوبی وقایع را بازگو کنیم، تصریح کرد: ما باید وضعیت ایران در دوران طاغوت را برای جوانان بازگو کنیم. بیش از ۵۰ هزار مستشار امریکایی و اروپایی در این کشور زندگی می‌کردند و عزت و شرف ما از بین رفته بود.

وی با بیان اینکه امروز ما بر سر سفره عزت و صلابت شهدا نشسته‌ایم، گفت: روز پنج مرداد در شهر اراک حماسه آفریده شد و مردم اراک در این روز افتخار آفریدند. اگر این حوادث در شهر یا کشورهای دیگری اتفاق افتاده بود آن را به عنوان پرچم و نماد شهر خود بیان می‌کردند تا همه دنیا به آن توجه کنند ولی در اراک این امر محقق نشده است.

عمومهدی با تاکید بر اینکه سند هویتی پنج مرداد اراک قابل بسط و مطرح کردن است، افزود: باید به این روز ببالیم و به آن افتخار کنیم و جوانان را به این سند هویتی ارتباط دهیم به شرطی که به خوبی این واقعه را بیان کنیم.

وی اضافه کرد: در روز پنج مرداد، اراک بمباران شد ولی فردای آن روز، کارگران با شور و اشتیاق بیشتری شروع به کار ‌کردند و اجازه ندادند چرخ اقتصاد استان و کشور متوقف شود.

عمومهدی با بیان اینکه باید این روز به عنوان یک روز ملی در تقویم ثبت شود گفت: پنج مرداد، روز ایثار و مقاومت شهر اراک است و باید یک سند هویتی در این خصوص برای آینده جوانان استان و اراک ایجاد کنیم تا به آن ببالند و افتخار کنند. از سال گذشته کارهای خوبی در این راستا انجام شده ولی در کل، تاحدودی در رابطه با پنج مرداد غفلت شده و باید برای سال‌های آینده بیشتر کار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه روز پنج مرداد، قله حماسه آفرینی مردم شهر اراک است اظهار کرد: این روز را باید با یک اسم و عنوان زیبا در تقویم کشور ثبت کنیم. همانند سوم خرداد که روز مقاومت، ایثار و پیروزی مردم خرمشهر و روز چهارم خرداد که روز مقاومت و پایداری مردم دزفول نامگذاری شده است باید در خصوص روز پنجم مرداد نیز یک نام زیبا تولید کنیم و حداقل کار این است که این روز را در تقویم استان و شهر خود بیاوریم.

وی با تاکید بر لزوم اعتباربخشی به روز پنج مرداد گفت: باید تلاش و برنامه ریزی کنیم تا پنج مرداد و حوادثی که در آن رقم خورده را به خوبی بیان کرده و جوانان و نوجوانان و کارگران را از این روز غرورآمیز مطلع کنیم. بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس باید برای ایجاد اسناد و معرفی شهدای این روز تلاش مضاعف کند و خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در رابطه با معرفی این روز از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

سرهنگ محمد مهجوری، فرمانده سپاه ناحیه اراک نیز اظهار کرد: یکی از کارهایی که دنبال می‌کنیم پیگیری دیدار مردم شهر اراک با مقام معظم رهبری به مناسبت روز پنج مرداد است.

وی با بیان اینکه پیگیر ثبت این روز در تقویم رسمی کشور هستیم گفت: وقایع پنج مرداد باید در کتب درسی آموزش و پرورش ثبت شود و پیگیر این موضوع هستیم. در پنج مرداد، شهدایی داریم که باید حماسه آفرینی آنها روایت شود.

مهجوری با اشاره به اجرای برنامه‌هایی به مناسبت این روز گفت: تولید نقاشی‌های ماندگار از وقایع پنج مرداد، برگزاری تور یکروزه از محل‌های بمباران، برگزاری نمایشگاه، مصاحبه با بازماندگان این روز، برگزاری ۲۵ مراسم یادواره‌های خانگی، تولید کلیپ سرود پنج پنج، اجرای نمایش میدانی ویژه و همچنین کمک به نیازمندان به تعداد ۲۰۷ شهید پنجم مرداد از جمله برنامه‌ها به مناسبت این روز است.

وی با اشاره به آماده شدن مستندی در رابطه با این روز و پخش آن در فضای مجازی طی روزهای آینده اضافه کرد: چاپ کتابی در رابطه با پنج پنج، توانمندسازی راویان دفاع مقدس برای روایت گری این وقایع، ساخت فیلم یا سریالی در رابطه با پنجم مرداد توسط حوزه هنری کشور نیز در دستور کار است.

فرمانده سپاه ناحیه اراک افزود: عصر پنج شنبه همین هفته در گلزار شهدا برنامه‌ای با حضور خانواده شهدا و در روز جمعه نیز مراسم دعای ندبه در گلزار شهدا برگزار می‌شود.

سرهنگ غلامرضا کریمی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی نیز با اشاره به ۲۰۷ شهید وقایع پنجم مرداد اظهار کرد: مکاتباتی از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته تا روز پنجم مرداد در تقویم ملی به عنوان روز ایثار و مقاومت شهر اراک ثبت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار