تله گذاری هشت منطقه در اراک برای شناسایی و مبارزه با پشه آئدس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هشت منطقه در کلانشهر اراک برای شناسایی و مبارزه با پشه آئدس تله‌گذاری شد.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱ 22 July 2024

به گزارش تابناک مرکزی،دکتر اردلان زیلابی در این باره اظهار کرد:این مناطق شامل کشتارگاه دام اراک، تصفیه خانه مجاور تالاب میقان، راه آهن، فرودگاه، ۲ ایستگاه ترمینال مسافربری و ۲ ایستگاه کامیون‌های سنگین هستند.

وی درباره شیوع تله‌گذاری توضیح داد: مقدای کاه و پوشال که به مرحله تخمیر رسیده با کمی چسب در پلاستیک‌های مخصوص قرار می‌گیرد تا پشه را به خود جذب کند، پشه‌ها پس از نشستن روی تله می‌میرند که با انتقال اجساد به آزمایشگاه، تیم مجرب حشره شناس، موارد را بررسی و مثبت یا منفی بودن اجساد پشه به بیماری را اعلام می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اکنون وجود این پشه آلوده در یکی از استان‌های مجاور گزارش شده، بنابراین تدابیر لازم برای پیشگیری در استان مرکزی اندیشیده شده است.

دکتر زیلابی افزود: یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای شناسایی پشه آئدس در استان هزینه شده که لازم است وزارت بهداشت این میزان کمک را به ۱۰ میلیارد ریال افزایش دهد.

وی بیان کرد: یکی از محل‌هایی که این پشه تخمک‌گذاری می‌کند در مناطق تاریک و نمدار است و تایرهای رها شده در بیابان نیز از محل‌های تکثیر به شمار می‌رود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره پشه آئدس گفت: سالانه ۵۰ مورد گزش آئدس در مناطق گرمسیری اپیدمی وجود دارد، امسال به علت بارندگی در جنوب، این پشه رشد و تکثیر پیدا کرده و از انواع این پشه ۲ نوع آن خطرناک شناخته شده است.

دکتر زیلابی افزود: ۵۰ درصد جغرافیای جهان در معرض این پشه قرار دارند و میزان کشندگی برای افرادی که برای بار دوم مورد گزش قرار می‌گیرند بیشتر است.

وی درباره راه‌های انتقال بیماری ادامه داد: محل‌هایی از قبیل ظروف زیر گلدان‌ها، ظروف نگهداری کوچک آب، وسایل اسقاطی و چاله آسانسورها، ساختمان‌های نیمه کاره و مخازن آب بلا استفاده روباز از مهمترین محل‌های مناسب برای رشد پشه آئدس است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: گزش این پشه برای مادران باردار و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند خطر بیشتری دارد.

زیلابی با بیان اینکه پشه آئدس منجر به انتقال سه بیماری تب دنگی، چیکونگونیا و زیکا می‌شود گفت: هیچ کدام از این بیماری‌ها واکسن موثر و درمان قطعی ندارند.

وی با بیان اینکه میزان کشندگی تب دنگی ۱۰ درصد است، افزود: این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و فقط از مادر به جنین و در پیوند اعضا امکان انتقال وجود دارد و تب ناشی از گزش این پشه برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی کشور به صورت بالقوه در معرض شیوع این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: کمردرد، سردرد، چشم درد، درد عضلات و بیماری‌های گوارشی از جمله علایم تب دنگی است و اطلاع رسانی لازم به کلیه پزشکان و مدیران شبکه‌های بهداشت انجام شده است.

زیلابی اظهار کرد: همچنین یک سانتر در بیمارستان ولیعصر(عج) به این موضوع اختصاص داده شده و تعدادی تست سریع تب دنگی در اختیار بیمارستان قرار گرفته شده و در حوزه تامین سرم نیز مشکلی وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه افراد به خودمراقبتی تصریح کرد: هفته‌ای ۲ بار سطل‌های زباله باید شست‌وشو و لاستیک‌های تلنبار شده باید جمع‌آوری شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار