نقش «نان کامل» در پیشگیری از بیماری های شایع خراسان‌شمالی

غذای اصلی مردم خراسان شمالی نان است و بی تردید تامین آن با آرد مرغوب و دارای ارزش غذایی در این خطه از شمال شرق کشور می تواند از بسیاری بیماری های شایع جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷ 20 July 2024

به گزارش «تابناک خراسان شمالی» به نقل از ایرنا؛  نان غذای اصلی مردم خراسان شمالی است به گونه ای که براساس آمارها سرانه مصرف آرد یارانه ای و آزاد در این خطه ۹.۶ کیلوگرم است.

آمار بالای مصرف نان در استان نشان می‌دهد اگر در کنار مصرف بالای نان‌های پخته‌شده از آرد مرغوب و دارای ارزش غذایی بالا استفاده شود، ریشه بسیاری از بیماری‌ها در خراسان شمالی کم خواهد شد.

بر این اساس تولید نان کامل در این خطه که از استان های نان خور کشور محسوب می شود، گام ارزنده برای بهبود کیفیت تغذیه و ارتقای سلامت است.

براساس اعلام کارشناسان مطالعات فراوانی در ارتباط با میان مصرف نان سفید و افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر انجام شــده‌ و نتایج بیانگر آن است که مصرف نان سفید اثر چشمگیری در ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن غیرواگیر همچون مشکلات قلبی و عروقی، اختلالات متابولیکی، چاقی، کم‌خونی و دیابت نوع ۲ دارد.

این در حالی است که اثر مصرف نان کامل (نانی که از آرد کامل تهیه شود) در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‎‌ها از جمله مشکلات قلبی- عروقی، دیابت، مشکلات گوارشی، سرطان‎‌ها، چاقی و مشکلات متابولیکی در تحقیقات بالینی متعددی ثابت شده ‌است.

اهمیت مصرف نان کامل

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این باره می گوید: براساس تحقیقات سال ۲۰۱۹ مصرف کم غلات کامل اصلی ترین عامل خطر رژیم غذایی در مرگ زودهنگام بوده است.

نسرین علیزاده با بیان اینکه یک دانه گندم از سه قسمت سبوس، آندوسپرم و جوانه تشکیل شده است، می افزاید: نان کامل از آرد کامل تهیه می شود که حاوی پوسته و لایه‌های خارجی دانه گندم و شامل فیبر، مواد مغذی و مواد ضداکسیدان است.

وی ادامه می دهد: مصرف نان حاوی آرد کامل جدای از کمک به تامین نیاز روزانه افراد به فیبر باعث بهبود خونرسانی، کنترل قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

علیزاده خاطرنشان می کند: مصرف نانی که با آرد سفید تهیه می شود، خطر اضافه وزن و چاقی، بیماری های غیر واگیردار به ویژه دیابت، چربی خون بالا و بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها را افزایش می دهد.

وی بیان می کند: مصرف غلات کامل ارتباط مستقیمی با کاهش میزان بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، برخی از بیماری‌های سرطان و دیابت دارد.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور می شود: نان کامل حاوی ویتامین‌های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین است که برای سلامت مغز و عملکرد بهتر آن مفید هستند.

 

قوت لایموت مردم خراسان‌شمالی در تنور سلامت

 

پخت نان کامل در چهار واحد نانوایی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: طرح پخت نان کامل (نانی که از آرد کامل تهیه شود) با هدف تامین سلامت مردم از ارددیبهشت ماه امسال در چهار واحد نانوایی سطح شهر بجنورد آغاز شده است.

دکتر سیداحمد وکیلی می افزاید: پیرو مصوبه کمیته کاری کارگروه گندم و آرد و نان استان با موضوع بررسی پخت نان کامل در سطح شهرستان ها، چهار نانوایی مورد تایید کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قرار گرفت.

وی ادامه می دهد: این نانوایی ها آزادپز هستند که نان با آرد کامل ( چهار درصد سبوس گیری) پخت و عرضه می شود.

وکیلی با اشاره به فواید مصرف نان کامل، می گوید: نان سبوس دار به دلیل وجود پوسته و جوانه و داشتن فیبر، ویتامین E، ویتامین‌ گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: همچنین مصرف نان کامل احساس سیری زودهنگام، کند شدن هضم و جذب نشاسته، کاهش جذب مواد قندی و چربی ها و کاهش اکسایش لیپیدها را در پی دارد.

 در خراسان شمالی یک هزار و ۳۲۴ واحد نانوایی فعال است که از این تعداد ۶۴۸ واحد شهری و ۶۷۶ واحد روستایی است.

تعداد نانوایی های نوع یک ۶۶۴ واحد روستایی و ۴۴۰ واحد شهری و تعداد نانوایی های نوع ۲ شهری ۲۰۸ واحد و ۱۲ واحد روستایی است.

در استان خراسان شمالی به ازای حدود ۶۶۰ نفر یک واحد نانوایی راه اندازی شده است که این رقم در کشور بر اساس آخرین آمار، ۲ برابر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار