رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی تولید برنج در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: طبق پیش بینی ها در سال جاری، افزایش عملکرد ۱۵ درصدی خواهیم داشت و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک را برداشت می کنیم
کد خبر: ۱۱۷۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷ 18 July 2024

پیش بینی افزایش ۱۵ درصدی تولید برنج در گیلانپیش بینی افزایش ۱۵ درصدی تولید برنج در گیلانپیش بینی افزایش ۱۵ درصدی تولید برنج در گیلانپیش بینی افزایش ۱۵ درصدی تولید برنج در گیلانپیش بینی افزایش ۱۵ درصدی تولید برنج در گیلان

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان صالح محمدی امروز، ۲۷ تیرماه در آیین آغاز برداشت مکانیزه برنج در روستای خلیفه محله بخش مرکزی شهرستان رودسر که با حضور استاندار گیلان برگزار شد، با اشاره به ثمر نشستن ماه ها رنج و تلاش و زحمت کشاورزان، اظهار کرد: شاهد برداشت خوشه های طلایی برنج هستیم.

وی ضمن قدردانی از همه تولیدکنندگان بخش کشاورزی و کارشناسان و فرمانداران و مدیران دستگاه های مربوطه، افزود: علیرغم مشکلات استان در حوزه منابع آبی، شاهد همراهی مدیران اجرایی در قالب قرارگاه مدیریت جهادی آب بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشاورزان تقویم زراعی را رعایت کردند و توانستیم منابع محدود آب را مدیریت کنیم، گفت: پس از ۱۸ سال، ذخیره آب سد طی سه سال متوالی به زیر یک میلیارد مترمکعب رسیده است و لذا با دستور استاندار گیلان سناریوی «نکاشت» را کنار گذاشتیم و مدیریت و مصرف بهینه و بازچرخانی آب را با همت کشاورزان دنبال کردیم و خوشبختانه نه تنها کاهش عملکرد نداشتیم، بلکه افزایش عملکرد رقم خورد.

محمدی عملکرد سال ۱۴۰۱ را مشابه سال قبل تر دانست و ادامه داد: شاهد افزایش ۱۰ درصدی عملکرد سال ۱۴۰۲ بودیم و طبق پیش بینی ها در سال جاری، افزایش عملکرد ۱۵ درصدی خواهیم داشت و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک را برداشت می‌کنیم.

وی با اشاره به معرفی رقم پرمحصول و کیفی «آنام» توسط موسسه تحقیقات برنج، تاکید کرد: این رقم هفت تن شلتوک در هکتار می دهد و از نظر ظاهر و پخت بسیار شبیه رقم هاشمی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار معاینه فنی کمباین های برداشت برنج را انجام دادیم، گفت: اگر کمباین‌ها اورهال نشود، ضایعات افزایش می یابد؛ همچنین به دنبال اصلاح ساختار شالیکوبی ها از طریق تسهیلات تبصره ای جهت تجهیز هستیم تا کاهش ضایعات را رقم بزنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۹۷۰۰ دستگاه تراکتور و ۹۰۰۰ دستگاه نشاءکار و ۴۸۰۰ دستگاه کمباین برنج در استان، ادامه داد: جلوگیری یک درصدی از ضایعات زراعت برنج، معادل ۱۰ هزار تن در کل محصول بوده که ارزش ۴۰۰ میلیارد تومانی دارد.

محمدی ۲۵۰۰ دستگاه کمباین برنج را مشمول معاینه فنی در سال جاری دانست و اضافه کرد: تقویت ناوگان مکانیزاسیون نیز در دستور کار است، زیرا ۷۰ درصد برداشت برنج در کشور مکانیزه بوده و در گیلان نیز ۲۰۱ هزار هکتار نشاء مکانیزه داشتیم و هدفگذاری برداشت مکانیزه در ۲۱۰ هزار هکتار است.

وی همچنین از تولید برنج ICM (مدیریت تلفیقی) در ۱۵۰۰ هکتار از شالیزارهای استان برای نخستین بار خبر داد و خاطرنشان کرد: برنج ICM را که با حداقل سموم و نهاده های گیاه پزشکی تولید می شود، با همین برند وارد بازار می کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار