۶۰ درصد صادرات چهارمحال و بختیاری فقط به ۳ کشور است

معاون بازرگانی سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۰ درصد صادرات کالای استان فقط به سه کشور ترکیه، امارات و عراق است.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰ 17 July 2024

به گزارش «تابناک چهارمحال و بختیاری» به نقل از تسنیم؛ حسن شمسی‌پور امروز در کمیسیون بازرگانی و توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان، با بیان اینکه حدود 60 درصد صادرات کالا از استان به سه کشور ترکیه، عراق و امارات انجام می‌شود، اظهار داشت: این مسئله می‌تواند یک فرصت و هم یک تهدید باشد، باید به دنبال بازارهای صادراتی جایگزین نیز باشیم تا در صورت بروز مشکل در کشور مقصد، صادرات متوقف نشود.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: در سال 1402، بالغ بر 174 میلیون دلار کالا به وزن 394 هزار تن از چهارمحال و بختیاری صادر شده است.

شمسی‌پور با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی چهارمحال و بختیاری با 12 کشور مراودات تجاری دارند، خاطرنشان کرد: از مجموع صادرات کالا از استان 36.8 درصد مختص محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، 28.8 درصد مختص محصولات معدنی، 2708 درصد مربوط به محصولات معدنی، 6.5 درصد مختص محصولات کشاورزی و 0.1 درصد نیز مرتبط با فرش و صنایع‌دستی است.

 بهنام علیخانی، رئیس کمیسیون بازرگانی، توسعه صادرات، گمرک و حمل و نقل اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به آمارهای ارائه شده در حوزه صادرات از استان در سال گذشته، اظهار کرد: شاهد کاهش صادرات در حوزه محصولات کشاورزی و فرش از استان هستیم، این مسئله نیازمند عارضه‌یابی از طریق تحقیق و پژوهش است.

وی در ادامه با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز تجاری در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های کارگزاری گمرک، صرافی، شرکت‌های حمل و نقل بین‌الملی، شرکت‎‌های کشتیرانی و ... می‌توانند در این مرکز مستقر شوند.

علیخانی با اشاره به اینکه رفع تعهد ارزی مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است، گفت: نحوه تخصیص ارز به واردکنندگان نیازمند بررسی است.

رئیس کمیسیون بازرگانی، توسعه صادرات، گمرک و حمل و نقل اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اعتبار ثبت سفارش برای ترخیص کالا یکماه است، اگر این مهلت به اتمام برسد، واردکننده با مشکل مواجه می‌شود، پیشنهاد می‌شود برای پیشنهاد افزایش زمان اعتبار ثبت سفارش، این مسئله در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ملی مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: آمار صادرات از چهارمحال و بختیاری در سال گذشته با رشد چشمگیر مواجه بود، اتاق بازرگانی استان آمادگی معرفی شرکت‌های متقاضی صادرات کالا از استان به صندوق ضمانت صادرات را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار