تبعات اقتصادی جدی حضور اتباع خارجی در کشور

فرامرز پژوه فعال سیاسی، اجتماعی و کارشناس حوزه نفت و‌گاز طی یادداشتی به تبعات اقتصادی جدی حضور اتباع خارجی در کشور و خسارت مالی و اقتصادی به کشور که در سال به 26 میلیارد دلار می رسد، پرداخت.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰ 13 July 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، فرامرز پژوه فعال سیاسی، اجتماعی و کارشناس حوزه نفت و‌گاز طی یادداشتی به تبعات اقتصادی جدی حضور اتباع خارجی در کشور و خسارت مالی و اقتصادی به کشور که در سال به  26 میلیارد دلار می رسد، پرداخت.

آمار تکان دهنده حضور اتباع خارجی با ارقام بین ۸ تا 10 میلیون، آثار وتبعات، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زیادی را برای مملکت به همراه دارد، که متاسفانه مسئولان هرگز نگاه کارشناسی و مستندی به آن نداشته و تهدیدات این حضور را جدی نگرفته‌اند. به منظور تامل بیشتر مسئولین و مردم، نگاهی صرفا اقتصادی به تبعات سنگین حضور اتباع خارجی که اکثرا بصورت غیرقانونی در کشور حضور دارن، بیان می‌شود.

یارانه پنهان نان: یکی از چالشهای هرساله دولتمردان، موضوع واردات و مصرف گندم در کشور است. برای بررسی بیشتر، به میزان مصرف، تولید و واردات گندم در کشور اشاره کرد (شکل 1). با فرض لحاظ سرانه مصرف گندم برای هر ایرانی در سال به میزان 170 کیلوگرم در مقایسه با سرانه استاندارد جهانی (60 الی 80 کیلوگرم) و فرض جمعیت 84 میلیونی کشور، میزان گندم مورد نیاز کشور تقریب به 14 میلیون تن است. سوال اینجاست با توجه میزان تولید 15 میلیون تن گندم کشور چرا کشور سالانه تقریب به 7 میلیون تن گندم به ارزش تقریبی 2.5 میلیارد دلار وارد می‌کند. با توجه به قوت غالب مهاجران به گندم و جمعیت تقریبی بین 8 تا 10 میلیونی اتباع خارجی، میزان مصرف گندم اتباع خارجی تقریب به 2 میلیون تن و معادل هفتصد میلیون دلار یا به ارزش 42 هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه داشته است. بطور میانگین، در حدود 15 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان نان به این اتباع خارجی اختصاص داده شده است. به بیان ساده‌تر، معادل خرید پنجهواپیمایی آتش‌نشانی برای جنگل‌های کشور یا پنج (5) برابر بودجه محیط زیست کشور یارانه پنهان نان برای مهاجرین اختصاص داده شده است. 

 

شکل 1: آمار تولید، مصرف و واردات گندم کشور در سال 1400

 

یارانه پنهان انرژی: براساس آمارهای اعلام شده مسئولین محترم، یارانه پنهان انرژی برای هر ایرانی پنج میلیون تومان است. با فرض لحاظ 3 میلیون تومان در ماه یارانه پنهان به اتباع خارجی، سالانه مبلغی در حدود 360 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به آنها تعلق میگیرد. به بیان ساده‌تر، این رقم معادل دو (2) برابر بودجه آموزش پرورش کشور یا 7 درصد بودجه کل کشور در سال 1402 خواهد بود.

یارانه پنهان دارو: براساس آمارهای اعلام شده مسئولین محترم، یارانهپنهان دارو برای هر ایرانی یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان باشد. با فرض لحاظ سیصد هزار تومان در ماه یارانه پنهان به اتباع خارجی، سالانه مبلغی در حدود 24 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دارو به آنها تعلق میگیرد. به بیان ساده‌تر، این رقم معادل دوازده (12) برابر بودجه ورزش یا هفت (7) درصد بودجه وزارت بهداشت کشور در سال 1402 خواهد بود.

سایر یارانه‌های پنهان کالاهای اساسی و ....: با فرض لحاظ پانصد هزار تومان در ماه برای سایر یارانه‌های پنهان برای سایر کالاهای اساسی (گوشت، مرغ؛ محصولات کشاورزی، آّب و...) سالانه مبلغی در حدود 60 هزار میلیارد تومان از دیگر یارانه پنهان بهره‌مند می‌شوند.  

بطور خلاصه میزان یارانه پنهان دریافتی اتباع خارجی در کشور در سال رقمی نزدیک به 459 هزار میلیارد تومان یا معادل 8 میلیارد دلار یا 9 درصد بودجه کل کشور برآورد میگردد (شکل 2).

 
 

شکل 2: میزان یارانه پنهان دریافتی اتباع خارجی (هزار میلیارد تومان)

علاوه بر استفاده یا بهره‌بردرای اتباع خارجی از یارانه‌های پنهان و بی حساب و کتاب در کشور ایران، مسائل اشتغال (از دست دادن بیش از 8 میلیون شغل در کشور)، عدم پرداخت مالیات و همچنین خروج سرمایه‌ای از کشور خارج از مسائل اجتماعی و فرهنگی، از دیگر نگرانی‌ها و مشکلات حضور اتباع خارجی در کشور است. به طور میانگین، با فرض خروج پول یا سرمایه ارزی به ازای هر نفر هفت میلیون تومان در ماه، سالانه مبلغی بالغ بر 960 هزار میلیارد تومان یا معادل 18 میلیارد دلار توسط اتباع خارجی از کشور خارج می شود. 

نتیجه گیری:

بر اساس متوسط حجم خسارت اقتصادی ناشی از حضور اتباع خارجی در کشور، به صورت سالانه حداقل مبلغ 26 میلیارد دلار یا معادل 1400 هزار میلیارد تومان و به نسبت ساده 28 درصد بودجه کل کشور در سال 1402 را به خود اختصاص داده است. برخی از افراد و کارفرمایان معتقدند که هزینه‌های اجرایی با استفاده از اتباع خارجی برای آنها به دلیل حقوق کمتر و عدم پرداخت بیمه، به صورت ارزان‌تری خواهد بود. باید همگان آگاه باشند که علاوه بر از دست رفتن فرصت‌های شغلی برای هموطنان، افزایشاجاره‌ها، ناامنی، عدم پرداخت مالیات و دیگر مشکلات، سالانه مبلغ 17 میلیون تومان از هر ایرانی در این امور ضرر خواهد دید. برای کنترل و مدیریت بهتر و افزایش نظارت دولت و مسئولین بر این زمینه و حفظ ایمنی ملی و تقلیل خسارت‌ها، ضروری است: 1- تعریف دقیق و شفاف معیارهای پذیرش مهاجران 2- تشکیل مراکز بررسی هویت مهاجران درمرزها و تقویت نیروهای مرزبانی 3- تعیین سیاست‌های واضح برایتقسیم جغرافیایی مهاجرین و تعیین شهرهای مناسب برای پذیرش آنها 4- اعمال قانون و مجازات برای کارفرماهای که بصورت غیرقانونی از مهاجرین غیرقانونی استفاده می‌کنند.

تداوم به روند قانونی شدن مهاجرت به ایران و برخورد انسانیتر با کسانیکه به این قوانین احترام می‌گذارند، بهترین رویکرد برای ایجادهماهنگی با همسایگانی که از بدبختی‌های کشور‌های خود به اینجا پناه آورده‌اند محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار