عزم دولت سیزدهم برای تکمیل سد‌های نیمه تمام زنجان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: در سفر رئیس جمهور شهید به استان، اختصاص مبلغ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد بلوبین از محل ماده ۵۶ و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی به تصویب رسید.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴ 13 July 2024

به گزارش «تابناک زنجان»، دور اول سفر رییس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی به زنجان با نگاه جامع به همه مشکلات و ارائه راهکار‌های لازم برای رفع آنها با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود، ۹۰ مصوبه و توافق با بیش از ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های بخش‌های مختلف به همراه داشت. از جمله مصوبات این دوره از سفر رییس جمهور شهید به زنجان تکمیل ۲ سد بلوبین و مراش با استفاده از ظرفیت ماده ۵۶، از طریق مشارکت بانک‌ها و تعهد دولت، به ترتیب برای سد مراش ۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال و برای سد بلوبین هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال بود که در ۲ سال و نیم با تخصیص این اعتبار، این ۲ سد به مرحله آبگیری رسید. همچنین برای آبرسانی آب سد مراش به شهر دندی و روستا‌های مسیر نیز یک هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی و برای احداث ۱۰ سد معیشتی در استان مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد.

بررسی میزان بارش‌ها در زنجان نیز نشان می‌دهد که این استان بیشترین اختلاف بارش را نسبت به میانگین سالانه و بلند مدت دارد و طی چندین سال متوالی دچار خشکسالی است، این پدیده که یکی از بلایای طبیعی شناخته شده است موجب خسارات فراوانی به طبیعت و زندگی موجودات و از بین رفتن بسیاری از گونه‌های زیستی و افزایش بیابان زایی و به دنبال آن پیامد‌های ناگوار و جبران ناپذیر دیگر می‌شود. تغییر وضعیت بارش‌ها از برف به باران نیز مزید بر علت شده است تا منابع آب‌ های زیر زمینی نه تنها تقویت نشود بلکه روز به روز از سطح این آب‌ها به دلیل اضافه برداشت‌ها کاسته شود. کاهش بارش برف مسئولان را برآن داشت تا برای جمع آوری آب‌های سطحی و روان آب‌ها تدبیری بیندیشند که سد سازی یکی از راهکار‌های جلوگیری از خارج شدن این آب‌ها از دسترس و استفاده بهینه از آن است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان درباره سفر اول استانی هیات دولت به استان و مصوبات آن برای حل مشکلات این بخش، گفت: سفر سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به استان زنجان ۶ مصوبه در این بخش داشت. باقری افزود: در سفر رییس جمهور به استان، اختصاص مبلغ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد بلوبین از محل ماده ۵۶ (قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی به تصویب رسید که موجب تسریع در تکمیل این طرح با پیشرفت بالای ۷۰ درصد شد. وی با عنوان اینکه سد بلوبین هم اکنون با بیش از ۸۴ درصد پیشرفت آماده آبگیری است، ادامه داد: اختصاص مبلغ ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد مراش، دیگر مصوبه در این حوزه بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تأمین آب شرب شهری، روستایی و صنعت در افق سال ۱۴۲۵ جمعا به میزان ۶.۵ میلیون مترمکعب در سال را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: ابلاغ اعتبار مصوب این طرح به میزان ۳۸۸ میلیارد ریال بوده است. وی افزود: همچنین در مصوبات سفر رییس جمهور به زنجان، اختصاص مبلغ یک هزار میلیارد ریال برای آبرسانی از سد مراش به شهر‌های ماهنشان، دندی و روستا‌های مسیر مصوب شد که شامل تامین ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی استان از طریق افزایش درآمد‌های مالیاتی و مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات داخلی وزات نیرو بود. باقری گفت: تامین آب شرب شهری، روستایی و صنعت، تامین آب شرب شهر‌های دندی و ماهنشان و ۱۲۲ روستای در مسیر به میزان چهار میلیون مترمکعب در سال برای ۴۰ هزار نفر جمعیت در شرایط کنونی و تامین نیاز آبی صنایع مستقر در منطقه به میزان ۲.۵ میلیون مترمکعب در سال با اجرای این طرح در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان ادامه داد: اختصاص مبلغ ۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری از سد شماره ۲ میرزاخانلو توسط سازمان برنامه و بودجه تا سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ از دیگر مصوبات این سفر بود. وی گفت: تامین آب از خطوط انتقال برای صنایع مستقر در شهرستان ایجرود با هماهنگی وزارت نیرو از جمله مصوبات سفر رییس جمهور به استان بود که پیمانکار این طرح انتخاب و کل لوله‌های پروژه به طول یک هزار و ۶۵۰ متر خریداری شد و هم اکنون طرح با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست. باقری با اعلان اینکه تاریخ اتمام این طرح طبق توافقنامه، سال ۱۴۰۳ تعیین شده است، اظهار داشت: تامین آب مورد نیاز مجتمع ریخته گری سهند واقع در شهرستان ایجرود از سد گلابر به میزان ۳.۵ میلیون مترمکعب و تامین آب بهداشتی مجتمع پتروشیمی زنجان در همین شهرستان به میزان یک میلیون مترمکعب از اهداف اجرای این طرح است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: تامین آب شرب شهری و روستایی در افق ۱۴۲۵ در مجموع به میزان ۱۷.۵۴ میلیون مترمکعب از اهداف اجرای این طرح بوده که هم اکنون تامین ۳.۵ میلیون مترمکعب از این میزان محقق شده است. وی افزود: طبق زمانبندی انجام شده پایان اجرای این طرح سال جاری تعیین شده است و هم اکنون این طرح، بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد. باقری ادامه داد: در سفر رییس جمهور به استان همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای انتقال آب کشاورزی به اراضی پایاب سد کینه ورس تخصیص یافت که هم اکنون این طرح با بیش از ۹۷.۵ درصد پیشرفت، عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و تحویل موقت آن انجام شده است. وی تأمین آب کشاورزی برای هزار و ۵۸۸ هکتار از اراضی چهار روستای شهرستان ابهر و خرمدره شامل "کینه ورس، رحمت آباد، اسپاس، فنوش آباد" به میزان ۳.۶ میلیون مترمکعب را از اهداف این طرح دانست که ۱۴۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارت استانی در سال ۱۴۰۰ به این طرح ابلاغ شد.

مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین نیز گفت: میزان پیشرفت سد بلوبین ایجرود زنجان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۸ درصد بود ولی طی فعالیت دولت سیزدهم به ۸۴ درصد و به مرحله آبگیری رسید. میزان پیشرفت فیزیکی سد بلوبین در ایجرود طی فعالیت دولت سیزدهم از ۵۸ درصد به بیش از ۸۲ درصد رسید. باقری با عنوان اینکه سد بلوبین در محل تلاقی رود‌های ایجرود و سجاس‌رود احداث شده است، افزود: مطالعات سد بلوبین از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ انجام و عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ شروع شد. وی ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۱ (قبل از سفر دولت به استان) حدود سه هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده و اعتبار مصوب آن برای سال گذشته ۷۳۰ میلیارد ریال بود.

مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین گفت: اختصاص اعتبار در دور اول سفر رییس جمهور به زنجان، روند تکمیل سد را سرعت بخشید. باقری گفت: این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۴۷ متر و از پی ۷۳.۵ متر، طول تاج ۲۹۵ متر و حجم عملیاتی خاکی آن چهار میلیون مترمکعب بوده که ۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲ میلیون مترمکعب مربوط به خاکریزی است. وی افزود: با اجرای پروژه سد بلوبین که دارای حجم مخزن ۳۰ میلیون مترمکعب و ۱۷.۵ میلیون مترمعکب حجم آب تنظیمی است، جریان‌های سطحی آب در محدوده این سد کنترل، جمع آوری و ذخیره خواهد شد.

مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای زنجان و مدیر پروژه سد بلوبین گفت: از این میزان علاوه بر تامین سالانه ۳.۵ میلیون مترمکعب آب شرب شهر‌های زرین‌آباد، حلب و ۹۲ روستای واقع در مسیر طرح به نیاز آبی صنایع مستقر در این منطقه به میزان بیش از ۶ میلیون مترمکعب نیز پاسخ داده و ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه‌های پایین دست نیز تامین می‌شود. باقری با اظهار اینکه این سد دو خط انتقال شامل یک خط پلی‌اتلین به طول ۱۴ کیلومتر به سمت شهر حلب و یک خط فولادی با قطر ۷۰۰ کیلومتر به سمت شهر زرین‌آباد دارد، افزود: حجم عملیات بتنی سد ۹۳ هزار مترمکعب و میزان اراضی مورد نیاز برای آبگیری سد ۱۱۶ هکتار است که تملک می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار