تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد

توسعه صنعتی استان علمی و فناورانه می شود + فیلم

در استان های اصطلاحا "در حال توسعه" ای مانند کهگیلویه و بویراحمد ، دلایل متفاوتی برای توسعه نیافتن مطرح می شود از جمله نبود منابع ، انحراف تسهیلات و موارد متعدد دیگر اما یک نکته بسیار مهم در این زمینه همواره مغفول مانده است و آن هم سهم علم ، دانش و فناوری در توسعه است .
کد خبر: ۱۱۷۵۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱ 13 July 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هر گاه سخن از توسعه به میان می آید معمولا علاوه بر توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی ، دلایل توسعه نیافتگی و راه های رسیدن به توسعه هم مطرح می شود و گاها کارشناسان نظرات متفاوتی هم دارند . به عنوان مثال در استان های اصطلاحا "در حال توسعه" ای مانند کهگیلویه و بویراحمد ، دلایل متفاوتی برای توسعه نیافتن مطرح می شود از جمله نبود منابع ، انحراف تسهیلات و موارد متعدد دیگر اما یک نکته بسیار مهم در این زمینه همواره مغفول مانده است و آن هم سهم علم ، دانش و فناوری در توسعه است . به این معنی که معمولا واحد های تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد به دلایلی از جمله عدم بهره برداری علمی  و فناورانه در واحدهای خود پس از مدتی به مشکل برخورد می کنند و کار آن ها به کارگروه های دولتی مانند رفع موانع تولید و این دست راهکارها می رسد .
تفاهم نامه هایی برای علمی تر کردن صنعت
مدتی است که دانشگاه فنی و حرفه ای که اکنون با نام دانشگاه ملی مهارت فعالیت می کند ، میزبان برخی واحدهای تولیدی برای برگزاری نشست های تخصصی در راستای رسیدن و انعقاد تفاهم نامه هایی در راستای پیوند صنعت و دانشگاه است  که در این زمینه اقدامات امیدوار کننده ای صورت می گیرد .
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ، برای دومین بار طی یک ماه اخیر میزبان بخش های صنعتی و واحدهای تولیدی استان بود که در دومین نشست یک ماه اخیر واحدهای تولیدی را پارک علم و فناوری همراهی می کرد و نهایتا این نشست منجر به انعقاد تفاهم نامه پارک علم و فناوری و دانشگاه فنی و حرفه ای استان شد .
حسین توکل در خصوص ظرفیت های دانشگاه فنی و حرفه ای گفت : ما در این دانشگاه ظرفیت های زیادی برای ارائه خدمات به واحدهای تولیدی خصوصا در بحث آموزش داریم که همه این ظرفیت ها را در اختیار واحدها قرار می دهیم .
توکل افزود : ما آمادگی انعقاد تفاهم نامه با همه اصناف به صورت مجزا خواهیم داشت و در این تفاهم نامه ها می توانیم ظرفیت های دانشگاه را مورد استفاده اصناف قرار دهیم .
وی به انعقاد تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان اشاره کرد و گفت : پارک می تواند به عنوان رابط بین دانشگاه و صنعت باشد تا ظرفیت های دانشگاه به نحو علمی و مطلوب تر در اختیار واحدهای صنعتی و تولیدی استان قرار گیرد .
توکل ادامه داد : استفاده از ظرفیت دانشجویانی که کارآموز هستند در صنایع ، انتخاب نخبگان کارآموزان برای بکارگیری در صنایع ، خارج کردن کارآموزی از وضعیت سنتی سابق از جمله اقداماتی است که در تفاهمات دانشگاه و واحدهای صنعتی می تواند مورد توجه قرار گیرد .
وی به موضوع روز یعنی هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت : برگزاری دوره های آموزشی تخصصی از جمله دوره های هوش مصنوعی و گسترش آن بین رده های سنی مختلف از جمله ظرفیت هایی است که دانشگاه فنی و حرفه ای میتواند به ان ورود جدی داشته باشد و در این زمینه پیشنهاد می شود " با توجه به مرجع بودن دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه های آموزش فنی ، دوره های کوتاه مدت برگزار کنیم که نیاز مجموعه های صنعتی را در این زمینه رفع کنیم و ضمن آن مدارک معتبر هم داده می شود .
توکل با اشاره به این نکته که موازی کاری در استان ما باعث ایجاد مشکلاتی شده است افزود : باید هم پوشانی و کار تکمیلی صورت گیرد ضمن اینکه متاسفانه دانشگاه ها هم به سمت درآمدزایی رفته‌اند که با این سیاست به رویکرد علم آموزی دانشگاه لطمه وارد می شود .
وی با بیان این نکته که ۷ هزار مهندس ثبت نام شده که همگی با ما کارمی کنند افزود : برای کمک به صنعت استان برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای با مشارکت مجموعه های مرتبط با همه مجموعه های صنعتی ، برگزاری نمایشگاه های مشترک و ارائه تولیدات فناورانه از جمله اقداماتی است که می تواند به توسعه صنعت استان کمک شایانی کند .

توسعه صنعتی علمی و فناورانه می شود + فیلم

فناوران بالهای رشد ترقی سازمان هستند 
رئیس پارک علم و فناوری استان هم در این نشست با بیان این نکته که فناوران بالهای رشد ترقی سازمان هستند گفت : سازمان فنی و حرفه ای سازمانی است که به صورت تخصصی به موضوع مهارت می پردازد و هماهنگی کامل با حوزه پارک علم و فناوری دارد .
افتخاری با اشاره به ظرفیت های موجود دانشگاه فنی و حرفه ای و پارک علم و فناوری افزود : این دو حوزه می توانند با به اشتراک گذاری ظرفیت ها یک هم افزایی مفید در مسیر توسعه ایجاد کنند .
وی ادامه داد : شرکت ها و فناوران مستقر در پارک علم و فناوری از یک سو و مرکز رشد برنامه ریزی شده در دانشگاه فنی و حرفه ای از سوی دیگر و همچنین رصدی که در خصوص دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه یا همان دانشگاه ملی مهارت از طرف پارک صورت می گیرد نشان می دهد که می توان این ظرفیت ها را با تعاملات و هم افزایی به سمت مدیریت توسعه استان مورد استفاده و بهره برداری علمی قرار داد .
افتخاری با بیان این نکته که دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای از مهارت بالای برخوردارند ، افزود : بحث فناوری از افرادی نشات می گیرد که در حوزه های فنی صاحب ایده هایی هستند بنابراین دانشجویان در حوزه فناوری از اهمیت بالایی برخوردارند .
وی گفت : در صحبت های پارک علم و فناوری با اهالی صنعت به این نکته مهم رسیدیم که تمایل به دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بیشتر از سایر دانشجویان است . بنابراین ایجاد تفاهمات و هم افزایی در این خصوص بسیار ضروری است .
آریونت و میدان داری در ارتباط با دانشگاه
شرکت "آریونت" که اینروزها در سطوح مختلف ملی و بین المللی برای خود و کهگیلویه و بویراحمد نام و نشانی دست و پا کرده و با تولیدات فناورانه ، بازارهای خوب بین المللی دارد ، به نوک پیکان طرح استفاده از ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه ای برای توسعه صنایع تبدیل شده است و پس از انعقاد تفاهم نامه شرکت خود با دانشگاه ، در این نشست هم پارک علم و فناوری و برخی واحدهای تولیدی را همراهی کرد.
سجاد مومنی مدیر عامل شرکت آریونت در این نشست گفت : رشته تجربی و اصرار اولیا بر تحصیل فرزندان خود در رشته پزشکی الان به این مهم منجر شده که ما در حوزه های فنی با کمبود متخصص مواجه باشیم .
مومنی ادامه داد : اگر نگاهی کارشناسانه و تحقیقی به جامعه و حوزه کسب و کارها داشته باشیم ، می بینیم که فنی ها کارآفرینی می کنند و اگر به این موضوع بها داده می شد الان وضعیت اشتغال در سطح کشور اینگونه نبود .
مدیر عامل شرکت آریونت گفت : کسانی که از رشته های فنی فارغ التحصیل می شوند ، بسیار فعال و توانا برای حضور در بازار کار هستند خصوصا در شرکت های تولیدی فناورانه این افراد موفقیت چشمگیری دارند .
مومنی با استناد به تجربیات خود در حوزه تولیدات فناورانه ، افزود : فارغ تحصیلان فنی و حرفه ای حداکثر چند روز به آموزش تخصصی نیاز دارند تا در بازار کار فعالیت کنند اما فارغ تحصیلان دیگر ، بالای دو ماه وقت آموزش می برند که در نهایت هم آن کارایی فنی و حرفه ای ها را ندارند .
وی در پایان به رویداد ملی آریونت اشاره کرد و گفت : در این رویداد ، شرکت ، نقطه ثقل می شود و بنیاد ملی نخبگان ، پارک علم و فناوری ، دانشگاه و بقیه حول شرکت خواهند بود که این می تواند نقطه امیدی برای علمی و فناورانه کردن مسیر توسعه استان باشد .

لازم به توضیح است در پایان این نشست ابتدا تفاهم نامه بین دانشگاه فنی و حرفه ای یاهمان دانشگاه ملی مهارت و پارک علم و فناوری منعقد گردید و پس از آن اعضای حاضر در نشست از برخی کارگاه های دانشگاه بازدید به عمل آوردند .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار