پروژه‌ای برای رفع ناترازی گاز ۶ استان کشور

میدان گازی مختار بویراحمد یکی از مهمترین پروژه‌های استان است که همزمان با دومین سفر رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد با حضور چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران کلنگ زنی شد.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴ 11 July 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، میدان گازی مختار بویراحمد یکی از مهمترین پروژه‌های استان است که همزمان با دومین سفر رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد با حضور چگنی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران کلنگ زنی شد.
میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر قرار دارد و یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
اکتشاف این میدان، به سال ۱۳۹۱ بر می‌گردد که بعد از ۱۱ سال انتظار و کش و قوس‌های فراوان، این میدان گازی در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد.
طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در دو مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه تا ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز در کشور افزوده می‌شود و این پروژه مهم بر اساس سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به منظور کمک به حل مساله ناترازی فصلی گاز و نیز تقویت شبکه گاز کشور طراحی و به مرحله اجرا درآمده است.
روند پیشرفت فیزیکی طرح رضایت بخش است
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در بازدیدی که از این پروژه داشت گفت: این پروژه نسبت با وجود توپوگرافی و خشن بودن منطقه وضعیت خوبی دارد و امید است با همین شرایطی که پیش می‌رود، در بازه زمانی زودتری اتمام و دکل مستقر شود.
مهدی حیدری افزود: حضور میدانی مسئولان در این پروژه به منزله گره گشایی از آن است و چالش‌های پروژه به صورت میدانی احصا شود.
وی تاکید کرد: چالش‌ها بررسی شده و امید است اعتبارات بیشتری به این پروژه تزریق شود تا روند بهتری را شاهد باشیم.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تاکید کرد: با حفر این چاه اطلاعات میدان به دست می‌آید و پیش بینی می‌شود حداقل روزانه هفت میلیون متر مکعب گاز به شبکه اضافه و تزریق کنیم.
وی ابراز کرد: ۶ تا هفت حلقه چاه در این میدان حفاری خواهد شد و در بازه زمانی بیش از ۱۰ سال در این میدان تولید و پس از تولید برای بحث ذخیره سازی از آن استفاده شود.
حیدری گفت: بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد و رونق و آبادانی خوبی را برای منطقه خواهد داشت.
میدان گازی مختار ناترازی گاز را در ۶ استان کشور جبران می‌کند
پیمانکار طرح میدان گازی مختار بویراحمد گفت: این میدان یک چاه تفصیلی بوده که قرار است تعیین کننده ادامه مسیر چاه‌ها و مخازنی باشد که در آینده احداث خواهند شد.
حسن وکیلی افزود: اوایل آبان ماه ۱۴۰۲ این پروژه به دست رئیس جمهور کلنگ زنی شده است و اکنون در بخش عملیات سلر و لوکیشن سازی که مقدمات آمدن دکل است ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تاکید کرد: به جهت سنگی بودن مسیر و عدم امکانات انفجار روند کار با توجه به سختی بافت زمین در حال پیش رفتن است.
پیمانکار طرح میدان گازی مختار بویراحمد ابراز کرد: در بخش ابنیه و بتن ریزی و سنگ چینی و خاک برداری کار به پیش می‌رود. ظرف یک ماه آینده دکل مستقر و عملیات حفاری آغاز خواهد شد.
وی بیان کرد: اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه در ۲ بخش تحت الارض و سطح الارض حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است که عملیات عمده مربوط به بخش تحت الارض است.
وکیلی ابراز کرد: در حال حاضر ۱۰۰ نفر در پروژه مشغول به کار هستند و در ادامه انجام کار حدود ۲ هزار نفر اشتغال را در استقرار دکل و عملیات حفاری خواهیم داشت.
پیمانکار طرح میدان گازی مختار بویراحمد عنوان کرد: این میدان قرار است ناترازی گاز را در حدود ۶ استان کشور جبران کند.
وی ادامه داد: این چاه به منزله ذخیره سازی است که در فصل سرما جبران کسری شبکه سراسری گاز را انجام می‌دهد و در تابستان برای فصل سرد ظرفیت ذخیره را دارد.
وکیلی ابراز کرد: در حال حاضر ۱۰۰ نفر در پروژه مشغول به کار هستند و در ادامه انجام کار حدود ۲ هزار نفر اشتغال را در استقرار دکل و عملیات حفاری خواهیم داشت.
پیمانکار طرح میدان گازی مختار بویراحمد عنوان کرد: این میدان قرار است ناترازی گاز را در حدود ۶ استان کشور جبران کند.
وی ادامه داد: این چاه به منزله ذخیره سازی است که در فصل سرما جبران کسری شبکه سراسری گاز را انجام می دهد و در تابستان برای فصل سرد ظرفیت ذخیره را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار