خائیز در آتش می‌سوزد / احتمال دخالت انسانی/ تهدید روستای فیلگاه

برخی منابع محلی روستای فیلگاه در ۱۵ کیلومتری شهرستان کهگیلویه هم گفته اند که آتش سوزی به سمت این روستا نیز در حال گسترش است.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰ 10 July 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، همانگونه که پیش بینی می‌شد، تابستان داغ کهگیلویه و بویراحمد با وجود مراتع پرپشت، به دلیل وجود شرایط محیطی و همچنین سهل انگاری و گا‌ها طمع انسان‌ها، داغ‌تر هم شد. از مدت‌ها پیش و با خشک شدن علوفه در مراتع، بسیاری از مناطق استان شاهد آتش سوزی‌هایی بوده است و طی این مدت مشکلات زیادی ایجاد شده است.

منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد از روز دوشنبه دچار آتش سوزی شده و با وجود اینکه یک مرحله مهار شد مجددا شعله ور شده و همچنان در آتش می‌سوزد و به گفته روح الله عزیزی رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه آتش همچنان ادامه دارد و این منطقه در حال سوختن است و متاسفانه وسعت این آتش سوزی در حال گسترش است.

تشریح آخرین وضعیت آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز
۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۱۳:۰۵

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد آخرین وضعیت آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز دهدشت را تشریح کرد.
علیرضا نیک‌روز گفت: آتش از سمت بهبهان به جان منطقه حفاظت شده خائیز ا‌فتاده است و مردم طبیعت دوست، ستاد بحران شهرستان و استان در محل حضور یافتند و آتش‌سوزی تاکنون کنترل شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه در حال پایش منطقه هستیم، گفت: با توجه به وزش باد شدید و وجود مراتع در منطقه، امکان آتش‌سوزی مجدد وجود دارد.
وی بیان کرد: هماهنگی در سطح مدیریت بحران کشور انجام گرفته و درخواست هواپیمای نفربر و بالگرد آب‌پاش شده است.

آتش روستای فیلگاه را تهدید می‌کند
۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۱۳:۰۰

آتش سوزی گسترده که به گفته منابع محلی از صبح روز سه شنبه آغاز شده از چندین نقطه هجوم آورده و وزش شدید باد باعث شده که وسعت آتش سوزی هر لحظه بیشتر شود.
همچنین برخی منابع محلی روستای فیلگاه در ۱۵ کیلومتری شهرستان کهگیلویه هم گفته اند که آتش سوزی به سمت این روستا نیز در حال گسترش است.
فرماندار شهرستان کهگیلویه هم درخواست کمک فوری و بیشتر نیرو‌های امدادی و مردمی و همچنین بالگرد و تجهیزات برای خاموش کردن آتش با توجه به سخت گذر بودن و حجم بالای آتش سوزی کرده است.
سید حمزه محقق زاده گفت: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در منطقه حفاظت شدهه خاییز از چند نقطه به سرعت در حال گسترش است و با وزش باد‌های شدید و افزایش دما، مهار آتش‌سوزی دوباره با چالش مواجه و نیاز به همکاری است.
وی اظهار کرد: بیشترین حجم آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز و در محدوده روستای «پادوک» است که البته روز دوشنبه این منطقه هم دچار آتش سوزی شده بود که با تلاش نیرو‌های امدادی و مردمی در اسرع وقت آتش خاموش شد و از صبح روز سه شنبه آتش مجدد به جان جنگل‌ها و مراتع در سطح وسیعی از این منطقه حفاشت شده افتاده است.
محقق‌زاده تصریح کرد: بخشی از آتش سوزی در روستای «چمران» و حوزه استحفاظی شهرستان بهبهان استان خوزستان است که نیاز به همکاری و کمک آن شهرستان داریم.

عامل انسانی خائیز را به آتش کشید؟
۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۱۲:۵۸


رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: با توجه به گرمی و بالا بودن دمای هوا و سخت گذر بودن منطقه حفاظت شده خائیز نیازمند بالگرد جهت انتقال نیرو‌ها برای تسریع در مهار و خاموش کردن آتش هستیم.
عزیزی تصریح کرد: روز دوشنبه آتش از حوزه استحفاظی شهرستان بهبهان استان خوزستان شروع شد که نیرو‌های شهرستان با تلاش فراوان آتش را صبح روز سه شنبه مهار کردند، اما ظهر روز سه شنبه مجددا شعله ور شد و به حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرد و بدلیل وزش باد شدید به ارتفاعات کشیده شد.
وی در خصوص وضعیت حیات وحش منطقه حفاظت شده خائیز عنوان کرد: حیات وحش با مشکل جدی مواجه نیستند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه در رابطه با میزان خسارات وارده و علت آتش سوزی بیان کرد: میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست و علت آتش سوزی عامل انسانی است، اما هنوز بصورت دقیق مشخص نیست و موضوع در دست بررسی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار