مدیر آب و فاضلاب استان:

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف آب لازمه گذر از بحران تابستان است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان گفت: کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف آب با همراهی و همکاری مشترکان این استان امکان گذر از بحران تابستان امسال را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳ 09 July 2024

به گزارش «تابناک سمنان»، منصور کشاورزیان در این‌باره افزود: شهرهای استان سمنان با توجه به گرمای تابستانه در آستانه قرارگرفتن در زمان اوج مصرف آب هستند و توجه به مدیریت مصرف و صرفه‌جویی به منظور پایداری شبکه آبرسانی ضروری است.

وی ادامه داد: میانگین سرانه مصرف آب آشامیدنی در کشور بر اساس استاندارد بین ۹۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز است و این میزان مصرف مربوط به بخش‌های مختلف از جمله مصرف ۲ تا پنج لیتر مربوط به بخش آشامیدنی، ۱۵ لیتر مربوط به بخش پخت و پز، ۲۵ لیتر مربوط به شست و شو و ۷۵ تا ۱۰۰ لیتر برای استفاده‌های بهداشتی، فضای سبز خانگی و دیگر مصارف تعریف شده است.

به گفته وی، امکان صرفه‌جویی در بخش آشامیدنی و پخت و پز کمتر است و تاکید بر مصرف بهینه در استفاده از آب در بخش فضای سبز و بهداشتی ست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان گفت: استفاده از ظرفیت کامل ماشین لباسشویی برای شست و شو، استفاده از شیرآلات استاندارد، و استفاده از آب خاکستری یا همان پساب برای آبیاری فضای سبز از جمله راهکارها در مدیریت مصرف است.

وی اظهار کرد: کولر گازی از لوازم سرمایشی خانه‌هاست که دستگاه حین خنک کردن فضا بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر آب تولید کند که می‌توان از این آب برای آبیاری فضای سبز، شست و شو و سیفون دستشویی منازل استفاده کرد.

کشاورزیان با اشاره به اینکه استحمام پرمصرف‌ترین بخش از سرانه مصرفی را در بخش خانگی تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: با وجود اینکه رعایت بهداشت فردی از لازمه‌های جامعه امروز است، اما می‌توان از تجهیزات و شیرآلاتی برای دوش حمام استفاده کرد که مصرف آب را بدون ایجاد هیچ مشکلی به ۲۵ درصد کاهش دهد.

تعریف «تنش آبی»

این مسوول ابراز کرد: سیفون سرویس بهداشتی فرنگی بسته به مدل‌های مختلف، هر کدام بین هفت تا ۱۵ لیتر آبدر مخزن ذخیره می‌کند که در هر بار استفاده این حجم از آب استفاده می‌شود و می‌توان با روش‌هایی دست کم در هر شبانه‌روز ۱۵ تا ۱۶ لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان گفت: فرهنگ استفاده از آب باید در جامعه بیش از پیش ترویج شود، برخی از شهروندان از آب به عنوان جارو در شست‌وشوی حیاط و محوطه استفاده می‌کنند که نادرست است و افزایش مصرف را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: آب کم است و باید مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف مورد توجه باشد.

به گفته وی، تنش آبی اصطلاحی است برای زمانی که میزان مصرف با میزان آب تامین شده در یک مرز قرار می گیرند، در این زمان است که تنش آبی ایجاد می شود و به این معنا نیست که آب قطع بشود.

سمنان و شاهرود، شهرهای در مرز تنش آبی

کشاورزان ابراز کرد: در شرایطی که شهر دچار تنش آبی باشد، با کوچکترین نوسانی دچار مشکل خواهد شد؛ شهرهای بزرگ استان شامل سمنان و شاهرود به دلیل خشکسالی‌های متوالی، توسعه شهری، افزایش جمعیت و مصرف سرانه آب اکنون در مرز تنش آبی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان بیان کرد: سمنان نخستین استان کشور از لحاظ دریافت کمترین نزولات آسمانی است و بارش‌های بهاری هم نتوانست خشکسالی و کم‌آبی را جبران کند.

سمنان همچنان در جدال با کم‌آبی

به گزارش ایرنا، استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

طبق گزارش‌ها، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در سال ١۴٠١ و به کمتر از ۲۵۰ لیتر بر ثانیه در بهار ۱۴۰۲ کاهش یافت.

ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب باکیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی(ec) بالا است.

۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.

از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار