صدور ۶ هشدار آبی در یزد، مصرف به وضعیت قرمز رسید

شرکت آب و فاضلاب استان یزد طی یک هفته گذشته در ۶ مرحله، نسبت به وضعیت منابع آب و میزان مصرف در استان هشدار داده که ۲ هشدار اخیر آن اعلام وضعیت قرمز بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲ 09 July 2024

به گزارش «تابناک یزد»، شرکت آب و فاضلاب استان از افزایش بی رویه مصرف آب در استان ابراز نگرانی کرده و به گفته مسوولان این شرکت، علت افزایش مصرف هم مشخص نیست؛ این شرکت اعلام کرد مصرف نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیر داشته که علت آن نامعلوم است .

تاکنون پنج هشدار مصرف صادر شده که یک مورد آن هشدار قرمز بوده و ششمین هشدار قرمز هم در حال صادر شدن است؛ شرکت آبفا یزد از شهروندان خواسته نهایت دقت را در صرفه جویی به عمل آورند تا با مشکلی روبرو نشویم.

بنا بر اعلام شرکت ابفا یزد، مصرف آب از ساعت هفت صبح دوشنبه /دیروز/ تا هفت صبح سه شنبه /امروز/ در استان ۲۵۶ هزارو ۸۰۷ متر مکعب بوده که نسبت به روز قبل از آن ۲۶۸۳ متر مکعب افزایش داشته است ؛ همچنین مقدار تجمعی مصرف آب از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ میلیون و ۹۸۱ هزارو ۲۷۸ متر مکعب و در مدت مشابه سال گذشته ۲۲ میلیون و ۴۹۹ هزارو ۸۵۹ متر مکعب بوده است.

اوضاع آب در استان طی یک هفته گذشته به گونه ای بوده که موجب افت فشار شده و گفته میشود جریان آب انتقالی نیز چند ساعت بعلت قطع برق، قطع شده ولی در حال حاضر این آب به یزد می رسد.

آب انتقالی در هر ثانیه بیش از ۲۰۰۰ لیتر آب به یزد منتقل می کند که در صورت قطع شدن، تاثیر نامطلوبی بر مصرف آب شهروندان و فشار آن بر جا می گذارد.

طی یک هفته گذشته آب برخی از مناطق استان با افت شدید فشار روبرو شد و در برخی مناطق هم آب به کلی قطع شد و لذا شرکت ابفا یزد از مردم خواسته به جد در مصرف اب صرفه جویی و مدیریت کنند.

شدت گرمای هوا نیز مزید بر علت شده و مصرف آب را به حداکثر ممکن رسانده و موجب شده تا شرایط آب در این استان مطلوب نباشد؛ ۲۰ درصد آب شرب استان را کولرها مصرف می کنند.

اوضاع آب در استان خشک و کویری یزد که طی ۲ دهه گذشته با غول خشکسالی روبرو بوده اصلا خوب نیست و کوتاه ترین راهکار برای مقابله با این وضعیت، فقط و فقط صرفه جویی است.

این روزها باید حمام رفتن را کمتر و مدت زمان آن را کوتاهتر کرد، از شستن خودرو با اب شرب خودداری نمود، حیاط را با اب شستشو نداد و حتی موقع شستن ظروف باید نهایت صرف جویی را به کار برد و منازلی که باغچه دارند باید در مصرف بی رویه آب تجدید نظر کنند؛ کولرها باید روی دور کند قرار گیرد و در صورت داشتن نشتی، تعمیر شود.

اینها ساده‌ترین راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب است که اگر رعایت کنیم قطعا تابستان گرم و سوزان امسال را پشت سر می گذاریم، تابستانی که دمای هوای آن تیرماه امسال در شهر یزد از ۴۲ گذشت و در شهر بافق به نزدیک ۵۰ رسید.

صرفه جویی، اما و اگر و زمستان و تابستان ندارد بلکه امری پسندیده و دستور دین مبین اسلام است و از این رو نباید تصور کنیم اگر نعمتی به وفور یافت شد پس حق داریم هر طور خواستیم مصرف کنیم؛ نباید تصور کنیم اگر باران آمد دیگر اجازه داریم بریزیم و بپاشیم و رعایت نکنیم؛ مگر آیندگان ما در این نعمت الهی و حیاتی، سهیم نیستند و نباید از آن بهره مند شوند؟

مسئله آب و بحران کم آبی موضوعی نیست که به امروز و دیروز و امسال محدود شود موضوعی است که حداقل در سال های اخیر بسیار درباره آن خوانده یا شنیده ایم، بحرانی که برای مدیریت آن همه ما در آن سهم داریم و باید برای حفظ این سرمایه بکوشیم .

آب یکی از ارکان اصلی حیات بشری است بطوری که حیات بدون آن برای موجوات زنده به هیچ وجه قابل تصور نیست؛ توزیع نامناسب آب و از آن مهمتر نبود آب سالم در بسیاری از نقاط جهان، نگرانی های زیادی را پیش روی بشر قرار داده است .

اگر ما رفتارمان و همچنین روش مدیریت استفاده از آب را تغییر دهیم قادر به رسیدن به یک آینده مطلوب خواهیم بود؛ نکته قابل توجه اینکه تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب باید همچنان مد نظر مردم و اعلام موکد آن از سوی مسوولان ذیربط باشد.

متاسفانه در سال جدید و با وقوع بارشهای نسبتا خوب، برخی توصیه ها به صرفه جویی در مصرف اب به فراموشی سپرده شد.

شرکت آب منطقه ای و آبفاهای شهری و روستایی استان هم باید همچنان شهروندان را به صرفه جویی تشویق کنند و راهکارهای لازم در این زمینه ارائه دهند.

بانکها، ادارات، واحدهای تولیدی و..... باید همچون سال های گذشته، صرفه جویی کنند و آب را برای مصارف غیر ضروری، بیهوده هدر ندهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار