ایجاد بانک شیر در راستای سلامت نوزادان محروم از شیر مادر

رئیس بانک شیر بیمارستان کمالی با اشاره به راه ‌اندازی اولین بانک شیر در استان البرز و شهر کرج، نحوه دریافت شیر اهدایی و آزمایش سلامت آن را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۸۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳ 31 August 2024

ایجاد بانک شیر در راستای سلامت نوزادان محروم از شیر مادر

به گزارش «تابناک البرز» علیرضا جشنی مطلق در ارتباط با چگونگی اهداء شیر مادر به بانک شیر بیمارستان کمالی کرج، اظهار داشت: ایجاد بانک شیر در کشورهای مختلف سابقه طولانی دارد، کشور ایران در خاورمیانه نیز سابقه درخشانی در این زمینه دارد، به طوریکه بیش از 15 بانک شیر در کشور فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه در روند اهداء شیر قطعا زنجیره سرد رعایت می‌ شود، گفت: در هر مرحله از آزمایش، اگر شیر اهداء شده، میکروبی داشته باشد از چرخه مصرف خارج خواهد شد.
جشنی مطلق با اشاره به اینکه هدف اصلی ایجاد مرکزی تحت عنوان بانک شیر، تغذیه کودکانی است که در بازه زمانی خاص و یا به طور کلی، امکان استفاده از شیر مادر را ندارند، ادامه داد: فواید تغذیه با شیر مادر خصوصا در کودکان نارس که در بخش ‌های مراقبت ویژه بستری ‌اند، ثابت شده است.
رییس بانک شیر بیمارستان کمالی کرج اضافه کرد: برای مثال مادری که به دلیل مشکلات جسمی تحت عمل جراحی قرار گرفته و در بازه زمانی خاص امکان تغذیه نوزاد را با شیر خود ندارد، می ‌تواند از امکانات بانک شیر بیمارستان برای تغذیه شیرخوار استفاده کند.
این متخصص نوزادان با یادآوری این موضوع که تغذیه با شیر مادر می‌ تواند در برابر بسیاری از بیماری‌ها، سلامت شیرخوار را تامین کند، خاطرنشان کرد: این موضوع برای نوزادان نارس به مراتب اهمیت بیشتری دارد.
وی ادامه داد: کاهش نرخ مرگ ومیر، افزایش ایمنی در برابر عفونت‌ های تنفسی، گوارشی، گوش میانی و ادراری و رشد سیستم مغزی و بینایی از جمله مزایای تغذیه با شیر مادر است.
جشنی مطلق گفت: مادران نوزادان بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان در بازه‌ های زمانی که به هر دلیلی نوزادشان قادر به تغذیه با شیر مادر نیست و یا مادران خارج از بیمارستان که توانایی اهداء شیر را دارند، بانک‌ های شیر راهکار مناسب و جایگزینی برای عدم استفاده از شیرهای صنعتی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار