لیست وزرای معرفی شده به مجلس توسط پزشکیان + خلاصه سوابق

نامه معرفی وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم جهت بررسی صلاحیت و اخذ رای اعتماد در مجلس اعلام وصول شد.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸ 11 August 2024

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه)،‌ متن نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را به شرح زیر قرائت کرد:

« ۱- علیرضا کاظمی؛ وزارت آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی (متولد ۱۳۴۴ مشهد) تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در شهریور ۱۴۰۰ بود؛ در آن زمان حسین باغگلی به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه رای لازم را برای حضور در دولت سیزدهم از مجلس کسب نکرد و محسن حاجی میرزایی وزیر وقت آموزش و پرورش از مسئولیت خود استعفا کرد تا رئیس جمهور جدید بنا بر برنامه ها و مصالح خود سرپرست این وزارتخانه را تا زمان معرفی وزیر پیشنهادی بعدی انتخاب کند.وی همچنین پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بود.معاون پرورشی و فرهنگی، معاون آموزش متوسطه، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از دیگر سوابق اجرایی کاظمی است.

 

۲- ستار هاشمی؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات

ستار هاشمی متولد ۱۳۵۵ در شهر یاسوج و استاد گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه شیراز است. وی در سال ۹۳ به‌ عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و در سال ۹۵ به‌ عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به فعالیت شد.ستار هاشمی بعد از خداحافظی از وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم به سازمان ثبت اسناد کشور رفت و سمت معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبت را به عهده گرفت.

 

۳- حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات

وزیر فعلی اطلاعات، متولد سال ۱۳۴۰ در قائنات است، سید اسماعیل خطیب در ۳ شهریور ۱۴۰۰ از سوی سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با تعداد ۲۲۲ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت اطلاعات رأی اعتماد گرفت.حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس حراست آستان قدس رضوی از سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی بوده است.مطابق ماده واحده قانون تعیین ضوابط و شرایط وزیر اطلاعات مصوب ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۹، وزیر اطلاعات باید در حد اجتهاد باشد.

 

۴- عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ و یک سیاستمدار و اقتصاددان ایرانی است. وی هم‌اکنون به عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند.وزیر پیشنهادی اقتصاد دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرده و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت داشت. از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ عهده دار معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما بود.وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران بود.همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم به عنوان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را انتخاب شد. وزیر پیشنهادی اقتصاد به مدت ۵ سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.وی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان هجدهمین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد. وی همچنین مدت خیلی کوتاهی سفیر ایران در چین بود.

۵- عباس عراقچی؛ وزارت امور خارجه

سیّد عباس عراقچی (زادهٔ ۱۴ آذر ۱۳۴۱) دیپلمات و سیاستمدار ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعّالیت می‌کند. وی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت. او همچنین از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بوده‌ که در وین حضور داشته‌ است.وی دانش‌آموخته‌ کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و همچنین دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت است.عراقچی فعالیت خود در وزارت خارجه را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرد. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۲ به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند و از سال‌ ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت می‌کرد.وی در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۴ ماهه در دولت دهم سرپرست سخنگوی وزارت امور خارجه بود و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ نیز سمت معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه را برعهده داشت.او در پی تغییر ساختار این وزارتخانه، از ۲۷ دی ۱۳۹۶ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه را برعهده داشت و در حال حاضر به‌عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.عباس عراقچی در حال حاضر به‌عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

۶- محمدرضا ظفرقندی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ظفرقندی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.فعالیت های اجرایی وی به این شرح است:رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۷۶ - ۱۳۸۴دبیر هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۷۶ - ۱۳۸۴عضو هیات امنای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور ۱۳۷۸عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ۱۳۷۹ - ۱۳۸۳رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران (دو دوره) ۱۳۷۹ - ۱۳۸۳ / ۱۳۹۷ - ۱۴۰۰عضو شورای عالی بیمه خدمات درمانی ۱۳۷۹مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۳۹۲ - ۱۴۰۱رئیس مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا ۱۳۹۲ تا کنونرئیس شورای عالی نظام پزشکی ۱۳۹۶ - ۱۳۹۷رئیس انجمن جراحی عروق ایران ۱۳۹۸ تا کنونرئیس انجمن علمی ترومای ایران ۱۳۹۶ - ۱۴۰۰

۷- احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

میدری ۶۱ سال پیش در شهر آبادان متولد شد و در ادامه، تحصیلات خود را در مقطع لیسانس در رشته کارشناسی اقتصاد نظری در دانشگاه شیراز پشت سر گذاشت و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی دانشگاه تهران شد تا در رشته توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی، مدرک فوق لیسانس را دریافت کند. وی در نهایت در دانشگاه تهران، دکترای خود را در رشته تخصصی اقتصاد با موفقیت به پایان رساند و به عنوان اقتصاددان در بخش های دولتی و دانشگاهی مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است.احمد میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را دارد و در سال ۱۳۸۲ نیز دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را طی کرد.گزینه نخست پزشکیان برای وزارت کار، پیش‌تر از حوزه انتخابیه آبادان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره ششم برگزیده شده بود و همین چند وقت قبل و در ایام انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم، همراه با مسعود پزشکیان به عنوان مشاور اقتصادی نامزد ریاست جمهوری در برنامه «میزگرد اقتصادی» صداوسیما حضور داشت.مهرماه ۱۳۹۲، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور حکمی احمد میدری را به سمت معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد و حالا با گذشت چند سال، میدری برای بازگشت به ساختمان وزارت کار در مقام وزیر دولت پزشکیان آماده می‌شود.میدری ۶۱ ساله که زمانی مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد بود، سابقه فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک، مرکز پژوهش‌های مجلس، هیئت مدیره بیمه دانا و  شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان را هم در کارنامه خود دارد.  

۸- غلامرضا نوری قزلچه؛ وزارت جهادکشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه دارای مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی-دامپروری، کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است.وی از دهه هفتاد در استخدام وزارت جهاد کشاورزی است و  در دوره ای  نیز به عنوان قائم مقام و مشاور وزیر در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به خدمت بود.وی که هم اکنون عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است طی سه دوره نمایندگی مجلس نیز همواره در کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی عضویت داشته است.نوری همچنین در مجلس دهم سابقه معاونت اجرایی رییس مجلس را در کارنامه سیاسی خود دارد. 

۹- امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری

امین حسین رحیمی متولد سال ۱۳۴۷ ملایر و دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا، قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی است. معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضاییه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور و مشاور عالی رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.رحیمی در میان اعضای کابینه دولت سیزدهم بالاترین میزان رأی اعتماد را کسب کرده بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با ۲۷۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع، امین‌حسین رحیمی را به عنوان وزیر دادگستری انتخاب کرده بودند.

۱۰- عزیز نصیرزاده؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح

عزیز نصیرزاده متولد ۱۳۴۳ در شهر سراب استان آذربایجان شرقی است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون، به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و در هنگام جنگ ایران و عراق از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نهاجا (معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش) را برعهده داشت و از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.سرتیپ نصیرزاده دوران تحصیلات متوسطه را در تهران گذراند. وی در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش و طی دوره‌های آموزشی در ایران و پاکستان، به گردان تاکتیکی هواپیمای اف-۱۴ پیوست. او از اواسط جنگ ایران و عراق به‌عنوان خلبان جنگنده اف-۱۴ در چندین مأموریت هوایی شرکت داشت.وی پس از جنگ در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش فعالیت داشته است.عزیز نصیرزاده در سال ۱۳۹۱ درجه سرتیپی دریافت کرد.

۱۱- فرزانه صادق؛ وزارت راه و شهرسازی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی متولد ۲۱ شهریور سال ۱۳۵۵، متاهل و دارای یک فرزند است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معماری از دانشگاه تهران و دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۲۸ سال سابقه کار بوده و به جز مدت کوتاهی که در شهرداری تهران اشتغال به کار داشت، بخش عمده سوابق خدمتی وی در وزارت راه و شهرسازی بوده است.وی از بدو استخدام به عنوان کارشناس دفتر معماری، معاون دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری، معاون شهرسازی اداره کل مسکن استان همدان، مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش و پس از آن به مدت کوتاهی مدیر کل شهرسازی شهرداری تهران مشغول به فعالیت بوده است و آخرین سمت اجرایی وی معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بوده است.صادق مالواجرد هم اکنون به عنوان مشاور شهرسازی و معماری «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی مشغول فعالیت است.

۱۲- سیدمحمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

سید محمد اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. در رزومه کاری اتابک مدیرعالمی و نایب رییسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رییسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله: سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی دیگر به چشم می‌خورد.
او همچنین مجری طرح عظیم نواب، بیمارستان‌ها و کارخانجات سیمان و فولاد مختلف در کشور بوده است.سیدمحمد اتابک که پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود (مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران ، ایلام و هگمتان، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش ، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و...) به عنوان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو شد. اتابک دارای سوابقی چون رئیس هیأت مدیره انجمن سیمان ، رئیس هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و... است.

۱۳- حسین سیمایی صراف؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

متولد ۱۳۴۷ در مشهد،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.فهرست برخی سوابق اجرایی سیمایی صراف :معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم، قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم، مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم دولت یازدهم، عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان، رئیس ستاد مستندسازی وزرات علوم، عضو ستاد آمایش آموزش عالی، عضو اصلی هیات مرکزی تجدیدنظر تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی وزارت علوم، جانشین وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و عضو شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیات علمی نیز در کارنامه مسئولیت‌های اجرایی سیمایی صراف در مجموعه وزارت علوم به چشم می‌خورد.سیمایی صراف که وکیل پایه یک دادگستری است در سال‌های گذشته، عضو کمیسیون حقوق مدنی معاونت حقوقی قوه قضائیه، عضو شورای راهبردی تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی و عضو مبلغین معاونت بین‌الملل بعثه حج مقام معظم رهبری (از ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰) بوده است.وی که اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است به افتخارات علمی و پژوهشی همچون پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲، برنده دوره چهارم کتاب سال حوزه علمیه قم، برگزیده دوره هفتم جشنواره بین‌المللی فارابی و رتبه اول بیست و سومین کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران دست یافته است.تاکنون بیش از ۵۰ اثر، اعم از کتاب و مقاله فارسی و انگلیسی توسط سیمایی صراف تالیف شده و چند کتاب دیگر نیز در دست چاپ دارد.

۱۴- سیدعباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدعباس صالحی متولد ١٣٤٣ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزا حسن صالحی(متوفی ١٣٩٦) است. پدر سید میرزا حسن (مرحوم سید عیسی صالحی) دروس خارج را خدمت آیات عظام حاج آقا حسین قمی، شیخ مرتضی آشتیانی و میرزا محمد آقا زاده خوانده است و علامه محمد رضا حکیمی درباره پدر سیدعباس صالحی می گوید: یکی از علمای صالح از نظر علم و عمل، ساده زیستی و تواضع وخدمت پنجاه ساله، جناب آقای آیت الله حاج سید حسن صالحی خراسانی هستند که بنده حدودا از زمان مصدق با ایشان آشنا هستم، ایشان همیشه در حال درس وتدریس بوده اند.سید عباس صالحی دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد. صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.از جمله سوابق اجرایی وی:-  عضو هیات مدیره‌ و هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سال ٧٦ تاکنون (٥ دوره)- عضویت در شورای «مهندسی فرهنگی» (شورای عالی انقلاب فرهنگی) از ٨٥ تا ٨٧- عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی و مدیرمسئول و سردبیر برخی از نشریات علمی و فرهنگی کشور- معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسید عباس صالحی در دولت اول حسن روحانی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. عملکرد وی در طول حضورش در معاونت فرهنگی، اهالی فرهنگ و کتاب را تا حد قابل توجهی به رضایت رساند.

۱۵-  اسکندر مومنی؛ وزارت کشور

اسکندر مومنی به عنوان وزیر کشور پیشنهادی دولت چهاردهم از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
 سرتیپ پاسدار اسکندر مومنی در سال ۱۳۴۱ در شهر قائم‌شهر به دنیا آمد.وی سابقه فرماندهی انتظامی خراسان را داشته و  از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ ریاست مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ را برعهده داشت.معاونت عملیات ناجا در سال های ۸۴ تا ۸۸ ، فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی در سال های ۸۸ تا ۹۴، جانشینی فرمانده نیروی انتظامی از سال ۹۴ تا ۹۷ از دیگر سوابق مومنی است.وی از سال ۹۷ تاکنون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است.مومنی در سال ۹۱ از سوی احمدی نژاد رئیس جمهور وقت، نشان عالی خدمت را دریافت کرد.

۱۶- سیدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

سید رضا صالحی امیری در چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، شهر امیرکَلا متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در همان شهر گذراند و با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌ های نبرد شد و همزمان تحصیل در دانشگاه را آغاز کرد و سپس موفق به اخذ مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس در رشته علوم سیاسی و مدرک دکتری در رشته مدیریت شد. وی بعد از اخذ مدرک دکتری تدریس در دانشگاه را آغاز کرد و توانست در سال‌های بعد به عنوان دانشیار به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات درآید.سوابق مدیریتی و اجرایی1. معاون بررسی های استراتژیک وزارت اطلاعات2. رئیس کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی3. معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام4. سرپرست وزارت ورزش و جوانان5. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی6. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 

۱۷- محسن پاک نژاد؛ وزارت نفت

پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی فعالیت شغلی خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد.وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیات مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.وی از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به‌عنوان معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری فعالیت می‌کرد. وی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید و از اعضای هیات مدیره این شرکت بود. مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌شمار می‌رود.

۱۸- عباس علی آبادی؛ وزارت نیرو

عباس علی‌آبادی متولد سال ۱۳۴۰ در اراک است.علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است.او عموماً در بخش اجرایی صنعت فعال بوده است؛ با این حال مسئولیت‌های دانشگاهی نیز داشته که از جمله این می‌توان به ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر اشاره کرد. شاید بتوان اولین پله ترقی عباس علی‌ابادی را حضورش در جهاد سازندگی دانست. مسیری راه او را تا وزارت و مدیریت کلان پروژه‌ها در مپنا باز کرد. از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون3، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه‌تمام بود. او در مقام معاونت، اعلام کرده بود به‌دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی ایران در ساخت نیروگاه، دولت در امر ساخت نیروگاه فعال خواهد شد.

۱۹- احمد دنیامالی؛ وزارت ورزش و جوانان

در کارنامه دنیامالی، حضور به عنوان ریاست فدراسیون قایقرانی، عضو هیئت مدیره فدراسیون جهانی کانوئینگ، معاون فنی-عمرانی شهرداری تهران، عضو شورای شهر تهران، عضو هیئت مدیره باشگاه ملوان بندر انزلی و ... دیده می‌شود.»
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار