بازخوانی مثنوی مصائب خبرنگاران؛ از دغدغه معیشت تا بلاتکلیفی در مسکن و نبود چاپخانه

کد خبر: ۱۱۷۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶ 10 August 2024

یک روز در تقویم حق خبرنگارانی بوده که باید از دغدغه‌های بی پایان در عرصه رسانه بگویند، حرف‌های خودمانی که در سیستان و بلوچستان اگر چه همه ساله وعده‌هایی برای حل آن داده می‌شود؛ اما همچنان موضوع مسکن، عدم همکاری برخی از مسوولان و روابط عمومی‌های دستگاه‌ها و ادارات بویژه در بحران‌ها از مهمترین آنها به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، تقویم ورق خورد و هفدهم مرداد ماه بار دیگر از راه رسید، روزی که به واسطه شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به نام روز خبرنگار نامگذاری شد؛ همانان که شب و روز نشناخته و برای مطالبه گری از حقوق به حق مردم و همچنین بیان خدمات نظام در تمامی شرایط پای کار بوده و در این راه گرمای طاقت فرسای تابستان و تحمل گرمای بیش از ۴۰ درجه و یا سرمای استخوان سوز هم برایشان تاثیری ندارد، حتی اگر در یک روز توفانی تعطیلی اعلام و تمامی دستگاه ها دورکار شوند؛ اما آنها به عنوان حلقه بین مردم و مسوولان باز هم باید برای پیگیری امور در صحنه حضور داشته و روایتگری کنند.

اگر چه رسالت خبرنگار همواره اطلاع رسانی دقیق، صریح و صحیح به جامعه است و قلم زدنش باید بازتابی از مطالبات عمومی و شفافیت آفرینی در ارتباط با دستگاه‌ها و سازمان‌ها باشد؛ اما این قشر نیز مطالباتی دارند که همواره تلاش کرده آنها را در خبرهایشان دخالت ندهند، آنچه نیز خوشحالشان می کند و احساس غرور و افتخار به آنها دست می دهد، تاثیر خبرهایشان برای گره گشایی از مشکلات مردم است و بس.

خبرنگاران سیستان و بلوچستان نیز همچون سایر نقاط کشور شرایط شغلی و معیشتی مناسب و مطلوبی ندارند، بیمه مناسب، مسکن، فقدان برخورداری از امنیت شغلی، عدم همکاری برخی از مسوولان در پاسخگویی مناسب به خبرنگاران بویژه در بحران‌ها، رفع و رجوع شکایت ها و موارد اینچنینی حداقل خواسته‌های آنهاست، خواسته هایی که بخاطر اصول حرفه‌ای رسانه‌ای به جهت پرهیز از استفاده شخصی از تریبون در اختیارشان، فریاد نزده‌اند.

در همین زمینه به مناسبت روز خبرنگار جمعی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری، روزنامه‌ها و هفته نامه‌ها به بیان دغدغه ها و مشکلات حرفه خبرنگاری با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا پرداختند.

بازخوانی مثنوی مصائب خبرنگاران؛ از دغدغه معیشت تا بلاتکلیفی در مسکن و نبود چاپخانه

 

نبود چاپخانه، دغدغه اصلی رسانه‌های مکتوب

مدیرمسوول هفته نامه ۲ زبانه فارسی بلوچی صدگنج ضمن تبریک روز خبرنگار به فعالان این عرصه، به بیان مشکلات عدیده رسانه های مکتوب در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: نبود چاپخانه بزرگترین دغدغه رسانه های مکتوب در این استان پهناور است بگونه ای که باید روزنامه خود را در تهران و سایر استان ها برای چاپ ارسال کنند.

زهره خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نبود چاپخانه در سیستان و بلوچستان از یک سو هزینه های گزافی را بر فعالان در این عرصه متحمل کرده و از سوی دیگر تاخیر در پروازها و تحویل بار دردسرهای زیادی را پیش روی رسانه های مکتوب در این استان قرار داده که متاسفانه با وجود بیان این چالش ها؛ اما تاکنون اتفاق خوشایندی با وجود پیگیری متولیان امر رخ نداده است.

این بانوی فعال رسانه ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید سرمایه گذاری در این رابطه پا در میدان بگذارد و بازوی کمکی برای رسانه های مکتوبی باشد که کمر آنها به علت عدم پرداخت یارانه کاغذ و سایر موارد، زیر بار هزینه های گزاف خم شده؛ اما به عشق کاری که به حوزه خبر دارند تا پای جان ایستاده و نقص های موجود، مانعی سد راهشان نیست.

مدیرمسوول روزنامه سرزمین نخل و آفتاب نیز با بیان اینکه دردها و مشکلات خبرنگاران زیاد است؛ اما برای رفع مشکلات آنها اقدام جدی انجام نمی‌گیرد، گفت: بیشتر ادارات اشتراک نشریات را حذف کرده و این مشکل به شمار رفته که باید حمایت از این قشر در دستورکار قرار گیرد.

ملوک زورقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نبود چاپخانه، نبود نیروی کارآمد طراح، نبود مکانی برای سکونت خبرنگاران مبنی بر کاهش هزینه اجاره و از همه مهمتر مسکن چالش اصلی این قشر از جامعه بوده که خود حلال مشکلات همه هستند.

مریم باغبان،خبرنگار  روزنامه صبح زاهدان نیز ادامه داد: مشخص نبودن جایگاه‌ اصلی خبرنگار بین مسوولان و مدیران بزرگترین دغدغه و مساله به شمار می رود، به طور نمونه روابط عمومی‌ها خبر را بدون حضور خبرنگار تنظیم و برای همگان ارسال کرده و این اقدام جایگاه خبرنگار را زیرسوال برده است.

سردبیر هفته نامه شهر آفتاب نیز اظهار کرد:اصحاب رسانه بویژه قشر د رمعرض آسیب خبرنگار در نگاه اول فاقد یک نهاد حافظ و مدافع بوده تا بی‌طرفانه حقوق آنان را پیگیری و حراست کند، قشری که خود همواره مدافع حقوق مردم و اقشار آسیب پذیر جامعه است به واقع خود با انبوهی از مشکلات اقتصادی و صنفی دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما با همه این اوصاف و مشکلات عدیده، نتوانسته آنها را چه به دلیل درآمد ناکافی وچه گرانی های سرسام آور ونیز نداشتن سرپناه ومسکن حریت هویتشان رابه چالش قلم فروشی سوق دهد.

احمدرضا زائرمیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این واقع نگاران اگر امروز در ادامه سایه بی محبتی گرفتارند و قادر نیستند در بعضی مواقع به درستی به وظیفه خود عمل و صدای معضلات و مشکلات مردم را فریاد بزنند باید آنرا در لابه لای ضعف دستورالعمل ها و بی توجهی وزارت مطبوع جستجو کرد.

وی تاکید کرد: بحران معیشت، معضل بیمه، مکافات و استرس‌های کاری، فقدان امنیت شغلی و باران آسیب های دیگری از جنس دغدغه های روزمره گاها شان و جایگاه آنان را آنقدر تنزل داده که یک مسوول درب اتاقش هیچ وقت به روی یک خبرنگار باز نیست و همیشه این پاسخ را از زبان یک مدیر دفتر آقای مدیر کل می‌شنود که «مدیر جلسه دارد!».

بازخوانی مثنوی مصائب خبرنگاران؛ از دغدغه معیشت تا بلاتکلیفی در مسکن و نبود چاپخانه

انتقاد از بلاتکلیفی مسکن خبرنگاران

سردبیر خبرگزاری دانشجویی ایران ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: چتر بسته بیمه برای خبرنگاران شاه بیت رنج نامه این قشر بوده و برای رفع این دغدغه تاکنون به فرجامی خوش ختم نشده است.

حمیدرضا کیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عدم برخورداری خبرنگاران از مسکن از دیگر نگرانی‌های این قشر بوده که حول محور بی توجهی‌ها می‌چرخد، هر چند طرح ملی مسکن از گزینه‌های روی میز متولیان برای خانه دار شدن خبرنگاران بوده؛ اما حقوق ناکافی خبرنگاران همان حلقه مفقوده در این طرح است.

وی ادامه داد: عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها با رسانه‌ها در مسیر پاسخ به مطالبه‌های مردم، نه تنها پل ارتباطی مردم و مسوولان را تخریب می‌کند، بلکه برخی از واکنش‌ها از سوی مدیران، فصل جدیدی را در مثنوی مصائب خبرنگاران باز می‌کند.

این فعال رسانه گفت: استفاده از تجهیزات شخصی در عرصه خبرنگاری دغدغه‌ای چندین ساله بوده که گاه هزینه‌های بالای خرید و تعمیر این تجهیزات با حقوق چند ساله خبرنگاران برابری می‌کند و دسترنجشان را کم رنگ می‌کند.

مدیرمسوول پایگاه خبری تحلیلی سکایی نیوز نیز بیان کرد: روز خبرنگار فرصتی برای تجلیل از کسانی که در عرصه رسانه فعالیت و به دنبال حقیقت هستند، بوده؛ با این حال خبرنگاران با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستند.

الهه خشاوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز باید به خبرنگاران مناطق جنگی مثل غزه که با ناآرامی‌های اجتماعی با خطراتی مانند دستگیری، حمله یا حتی کشته شدن مواجه‌اند، تبریک و خدا قوت گفت که سعی دارند اخبار و اطلاعات واقعی را نشر بدهند .

وی ادامه داد: شغل رسانه‌ای یکی از پر استرس ترین مشاغل بوده که محیط‌های پرتنش و نیاز در لحظه به ارائه اطلاعات دقیق و به موقع می‌تواند باعث استرس و فرسودگی شغلی در خبرنگاران شود و این امر به سلامت روانی و جسمی آن‌ها آسیب می‌زند.

این بانوی رسانه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بسیاری از خبرنگاران، بویژه کسانی که به صورت آزاد کار می‌کنند، با مشکلات مالی و عدم امنیت شغلی مواجه هستند، کاهش درآمد رسانه‌ها و بیکاری نیز از دیگر مشکلات این حرفه است.

وی تاکید کرد: مساله‌ای که تمام رسانه های محلی و کشوری در سیستان و بلوچستان با آن مواجه هستند نداشتن مسکن و مجتمع رسانه ای است، با وجود این چالش‌ها، خبرنگاران همچنان به تلاش‌های خود برای ارائه اطلاعات معتبر و تاثیرگذاری مثبت بر جامعه ادامه می‌دهند و امیدواریم در دولت چهاردهم گامی موثر در بهبود شرایط کاری و اجتماعی این حرفه برداشته شود.

بازخوانی مثنوی مصائب خبرنگاران؛ از دغدغه معیشت تا بلاتکلیفی در مسکن و نبود چاپخانه

 

از نبود بیمه و معیشت تا دغدغه امنیت شغلی

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی گیتی آنلاین نیز بیان کرد: با وجود اینکه سازمان‌ها و صندوق بیمه سال‌هاست راه اندازی شده؛ اما هنوز افرادی هستند که بیمه ندارند، این موضوع هفت خوانی دارد که فرد را از پیگیری و بیمه منصرف می‌کند.

فرشته بامری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مسکن خبرنگاران دغدغه مهم دیگری است که با وضعیت اقتصادی و درآمدی این قشر پرداخت اجاره بها و کرایه‌های بالا در توان این افراد نبوده، اگر چه بارها موضوع پیگیری اختصاص قطعه‌ای زمین برای این افراد مطرح شد و آنان به امید خانه دار شدن طلا و ماشین زیرپای خود را فروخته تابتوانند از این ظرفیت استفاده کنند؛ ما تاکنون پیگیری‌ها مثمر ثمر نبوده و وعده‌های داده شده عملی نشده است.

وی ادامه داد: حمایت مطلوبی از خبرنگاران نمی‌شود بویژه که برخی از آنها شغل دیگری ندارند و با هزینه‌های سرسام آور و نرخ تورم در سپری کردن امورات مانده، اما علاقه‌ای که به این کار دارند باعث شده تا بی مهری ها اثری در اهدافشان نداشته باشد.

فاطمه بهرک، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سیستان و بلوچستان گفت: به عنوان یک رسانه مستقل هیچ اداره و نهادی از ما حمایت نمی کند و این امر انگیزه کار از خبرنگاران مستقل را گرفته؛ چرا که وضعیت اقتصادی مطلوب نیست؛ اما با این وجود باز هم برای مطالبه به حق مردم و پیگیری امورات آنها پای کار هستیم.

نرجس سعادتکرم از خبرنگاران پایگاه خبری عصرهامون اظهار کرد: با توجه به اینکه خبرنگاران از قشر کم توجه جامعه؛ اما پر تلاش و زحمتکش هستند، نیاز است تا برای رفع نیازهای مسکن و معیشت این قشر پویا و زحمت کش متولیان امر بویژه در زمینه مسکن که مهمترین چالش برای خبرنگاران است اقدامات لازم را در سریع‌ترین زمان ممکن لحاظ کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار