آیا توسعه گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری محقق می‌شود

چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌های زاگرس‌ مرکزی ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و داران بودن باغات بادام، هلو و گردو می‌تواند یکی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری کشاورزی باشد اما هنوز میزان درآمد استان از اقتصاد گردشگری کشاورزی اعلام نشده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴ 14 July 2024

به گزارش «تابناک چهارمحال و بختیاری»، این استان رتبه نخست تولید بادام در کشور را دارد و در بخش تولید هلو یکی از استان‌های پیش رو است و باغات شهرستان‌های سامان و بن و فعالیت‌های کشاورزی در سایر نقاط چهارمحال و بختیاری ظرفیت گردشگری کشاورزی را برای این استان فراهم کرده است هر چند تاکنون به این ظرفیت توجه نشده بود.

گردشگری کشاورزی یک فرصت مطلوب برای چهارمحال و بختیاری است که گردشگران از محصولات کشاورزی به صورت مستقیم بهره می‌برد و به نوعی تولید از مزرعه تا مصرف قلمداد می‌شود.

این ظرفیت علاوه بر جذب گردشگران طبعیت دوست به افزایش درآمد کشاورزان به صورت مستقیم کمک می‌کند.

آیا توسعه گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری محقق می‌شود

جای خالی گردشگری کشاورزی در تولید درآمد ناخالص چهارمحال و بختیاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی در این استان مورد حمایت جدی مسئولان مرتبط قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محمد کاظم منزوی در بازدید از طرح‌های موفق گردشگری کشاورزی شهرستان‌های نجف‌آباد و زرین‌شهر استان اصفهان به‌میزبانی کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم‌اکنون به‌دنبال راهکاری برای اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی در استان هستیم.

وی افزود: اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی نیز با کمترین ضرر و زیان به حوزه تغییر کاربری و ساختار کشاورزی اجرا و عملیاتی شود.

منزوی تصریح کرد: برای بهره‌مندی از تجربه‌های فعالان طرح‌های گردشگری کشاورزی موفق به‌منظور استفاده در طرح‌های چهارمحال و بختیاری مدیر مجموعه گردشگری کشاورزی کاریز شهرستان زرین‌شهر اصفهان به شهرکرد دعوت شود تا تجربه‌های تخصصی خود را در اختیار مسئولان و سرمایه‌گذاران مرتبط با طرح‌های گردشگری کشاورزی این استان قرار دهد.

وی یادآور شد: آیین‌نامه‌ای مطابق با قوانین و ضوابط حوزه گردشگری تدوین شود تا بتوان زمینه رونق طرح‌های گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری را فراهم کرد.

منزوی اظهار داشت: فرمانداران با قوانین، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها آشنایی کامل دارند و در همین راستا می‌توان اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی در دو سه شهرستان چهارمحال و بختیاری را با اولویت و به‌طور نمونه آغاز کرد.

گردشگری کشاورزی متقاضیان زیادی دارد

آیا توسعه گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری محقق می‌شود

رییس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: متقاضیان اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی در استان درخواست‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند که هنوز عملیاتی نشده‌اند.

سید سعید فیاضی تاکید کرد: به‌همین منظور کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری بازدید از طرح‌های موفق گردشگری کشاورزی شهرستان‌های نجف‌آباد و زرین‌شهر استان اصفهان را در دستور کار قرار داد تا بتوان از تجربه‌های سرمایه‌گذاران این طرح‌ها بهره‌گیری کرد.

وی افزود: کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تسهیل‌گری برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری کشاورزی استان را در دستور کار دارد.

فیاضی تصریح کرد: توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته چهارمحال و بختیاری منجر به اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی در مناطق مختلف استان می‌شود.

وی یادآور شد: بازدید از طرح‌های موفق گردشگری کشاورزی شهرستان‌های نجف‌آباد و زرین‌شهر استان اصفهان در نهمین کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری مصوب شده بود که هم‌اکنون عملیاتی شد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید برخی استانداردها به‌منظور صدور طرح‌های کشاورزی از جمله گردشگری کشاورزی را بازنگری و اصلاح کند.

آیا توسعه گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری محقق می‌شود

ابراهیم رئیسی نافچی تاکید کرد: این مهم می‌تواند از طریق هیأت مقررات‌زدایی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری و عملیاتی شود تا حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری متحول شود.

وی افزود: برخی ایرادهای مربوط به تغییر کاربری مختص بخشنامه‌های داخلی وزارتخانه‌ها است اما قانون نیست.

مشاور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: به‌منظور رونق در اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی باید تفاهم‌نامه بین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزیر جهاد کشاورزی عملیاتی شود.

مسعود آگشته تصریح کرد: هم‌اکنون برای اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مشکلات فراوانی وجود دارد.

وی یادآور شد: رفع مشکلات کنونی حوزه گردشگری باعث تحول در اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: رونق در حوزه گردشگری استان، برنامه‌ریزی برای بازدید از طرح‌های موفق گردشگری و کمک به توسعه بخش گردشگری از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان است.

علیرضا جیلان تاکید کرد: کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به‌عنوان بازوی توانمند اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان است.

وی افزود: برای صدور مجوزهای گردشگری عنوان‌های زیادی وجود دارد که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از سرمایه‌گذاری در این حوزه حمایت جدی می‌کند.

جیلان تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری برای صدور مجوزهای طرح‌های گردشگری به‌ویژه گردشگری کشاورزی آمادگی لازم را دارد و در این زمینه از هفته آینده فعال‌تر می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع تبدیلی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مجموعه گردشگری کشاورزی کاریز زرین‌شهر اصفهان یک الگوی علمی و عملی از طرح‌های گردشگری کشاورزی است.

خلیل شریفی اظهار داشت: اُمید است زمینه اجرای طرح‌های گردشگری کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فراهم و رونق در این حوزه ایجاد شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هیچ محدودیتی برای موافقت طرح‌های گردشگری کشاورزی وجود ندارد.

قدیر ولی‌پور تاکید کرد: امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در راستای حمایت از طرح‌های گردشگری آمادگی لازم را دارد.

 راه‌اندازی طرح‌های گردشگری کشاورزی از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری در چهارمحال و بختیاری است.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار