بیرجند - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند گفت:چهار هزار و 500 نفر بانوان شاغل و خانه دار استان در طرح غربالگری سرطان پستان شرکت دارند.
کد خبر: ۱۳۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ 24 November 2015


دکتر اصغر زربان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح جامع آموزش غربالگری سرطان پستان در زنان شاغل و خانه دار بالای 20 سال خراسان جنوبی با هدف بررسی وضعیت عملکرد و نیز سطح آگاهی آنان اجرا می شود.
وی افزود: سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان دنیاست و زنان ایرانی نه تنها از این مساله مستثنی نیست بلکه سن ابتلا به این نوع سرطان در زنان ایرانی 10سال زودتر از میانگین سنی ابتلا در جهان است.
وی با بیان اینکه موارد ابتلا به این بیماری حتی در سنین جوانی میان زنان مشاهده شده است تاکید کرد: سرطان پستان با انجام رفتارهای غربالگری بسادگی قابل تشخیص در مراحل اولیه است.
وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت مساله دانشگاه در نظر دارد برای ارتقای سطح آگاهی و عملکرد زنان نسبت به غربالگری سرطان پستان طرح جامع آموزش غربالگری سرطان پستان را در استان اجرا کند.
وی تاکید کرد: طرح مذکور توسط مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه تهیه و به تصویب شورای پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه بیرجند رسید.
وی ادامه داد: هزینه های اجرای طرح از طریق معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت بهداشتی دانشگاه و عقد قرار داد با سازمان های دولتی تامین می شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر در اداره های استان با همکاری استانداری خراسان جنوبی و رابطان امور بانوان هر سازمان پرسشنامه طرح تکمیل شده است.
زربان اضافه کرد: پس از جمع آوری داده ها و آنالیز آنها وضعیت زنان شاغل استان مشخص می شود اما تکمیل پرسشنامه ها برای زنان خانه دار بر عهده همکاران مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است.
به گفته وی پس از تجزیه و تحلیل نهایی داده ها مرحله دوم طرح یعنی انجام مداخله شامل معاینه و برگزاری کلاس های آموزشی پستان انجام می شود.
زربان یادآور شد: در مرحله دوم این طرح علاوه بر برگزاری کلاس های آموزشی، معاینه بالینی توسط پزشک انجام و افراد بالای 40 سال برای ماموگرافی به مرکز ماموگرافی دیجیتال بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند معرفی می شوند.
وی با بیان اینکه هزینه ماموگرافی از طریق عقد قرار داد با اداره ها تامین می شود، افزود: در مرحله سوم طرح غربالگری سرطان پستان عملکرد زنانی که در مرحله مداخله شرکت کرده اند پیگیری می شود که طرح مذکور به مدت 18ماه اجرا می شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار