«فخرالسادات خامسیهامانه» در آیین اختتامیه نخستین جشنواره قصه گویی انقلاب، از قصهگویان خواست در کنار قصهگویی، یک اصلاحگر، اخلاقمدار، فرهنگدوست و فرهنگمدار باشند و برای کارآمدی نظام آموزشی امروز تلاش کنند .
وی زبان قصه را زبانی موفق برای انتقال پیامهای ارزشی، اخلاقی، دینی، اجتماعی، میهنی و انقلابی به نسل جوان، کودکان و نوجوانان دانست و افزود: قصه ترکیبی از علم، دانش، هنر و فن است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با بیان این که یک قصهگو پیش از هر چیز باید اصول قصه و نیز دانش و فنون آن را بداند، گفت: در دهۀ اخیر جامعه از رویکرد سنتی و کشاورزی به سوی جامعهای پیش رفته که اولین ویژگی آن دوسویه بودن است .
خامسی هامانه تصریح کرد: از گذشته تاکنون نقش قصه و قصهگویی به عنوان ابزار موفق در ارتباطات مطرح بوده است و به نظر میآید پیشرفت علم بر اهمیت قصه به عنوان نقشی که در جهان و جامعه اطلاعاتی وجود دارد افزوده است .
این مسئول در خصوص کارکردهای قصه در پرورش کودکان و نوجوان، به افزایش تخیل و آمادهسازی آنان برای روبهرو شدن با مشکلات اشاره کرد و بر نقش قصه و قصهگویی در انتقال مفاهیم ارزشی و اجتماعی تأکید کرد .
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خامسی بیان کرد: از دیگر کارکردهای قصه، وسعت تخیل، قدرت ابتکار، تقویت زبانآموزی و آمادهسازی برای روبهرو شدن با مشکلات است .
خامسی بیان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که بسیاری از پیامها برای نسل جدید قابل هضم نیست و صحبت در مورد وطن دوستی، دین مداری، ظلمستیزی، عدالتمحوری و موارد مشابه دشوار؛ اما از طریق قصه قابلفهمتر است؛ چراکه قصه یکی از بهترین، ماندگارترین، گستردهترین و تأثیرگذارترین هنر انسانی برای انتقال قلبها است .
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به این گفته «قصهگویی هنر برقراری ارتباط قلبهاست»، انتقال مفاهیم پایداری به نسل جوان، نوجوان و کودک را لازمۀ نقشآفرینی ادبیات، قصه، شعر و هنر دانست .
وی گفت: در ایران، توجه به ادبیات و قصه برای انتقال مفاهیم همیشگی بوده است؛ برای مثال، شاهنامه و فردوسی نقش تأثیرگذاری در تغییر تاریخ ایران داشته و مسیر تاریخی ایرانیان را تغییر داده است .
به گفتۀ خامسی، امروزه در نسل سوم، چهارم و پنجم انقلاب هستیم؛ بعضأ خلأهایی در این زمینه احساس میشود و نمیتوان این مهم را کتمان کرد که نسل جدید نسلی دغدغهمند به شکل واقعی به حوزه انقلاب اسلامی نیست .
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد ضمن بیان اینکه این واقعیت بار مسئولیت ما را افزون میکند، گفت: در این زمینه آسیبشناسی و نهادینهسازی گفتمان فکری و فرهنگی انقلاب مؤثر است؛ چراکه شاید نسل دیروز شخصیتهایی مانند امام خمینی، شریعتی، استاد مطهری، شهید مفتح و... را از نزدیک درک کرده باشد اما نسل جدید تنها تصویری از این شخصیتها را دارد و بر ماست که در قالب اسطورهها، داستانها و قصهپردازیها، این شخصیتها را برای آنها تبیین کنیم .
وی در پایان خطاب به قصهگویان گفت: حفظ رسالت اجتماعی و تعهد اجتماعی لازمۀ ایفای نقش قصه گویان است و این افراد باید در مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ورود کنند و در کنار قصهگویی یک اصلاحگر، اخلاقمدار، فرهنگدوست و فرهنگمدار بوده و برای کارآمدی نظام آموزشی امروز تلاش کنند .