ذخیره خونی گروه O در کرمان کاهش یافت

مدیرکل انتقال خون کرمان در عین سپاسگزاری از شهروندان که همواره در تامین نیاز‌های خونی مشارکت دارند، به گستره بالای توزیع و تامین نیاز ۴۲ موسسه درمانی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: این روز‌ها ذخیره خونی گروه‌های O مثبت و منفی کاهش یافته که نیازمند مبرم همت و مراجعه مردم است.
کد خبر: ۱۱۸۰۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹ 12 August 2024

به گزارش «تابناک کرمان» به نقل از ایرنا، ازدواج فامیلی در برخی مناطق استان که سبب تشدید بیماری تالاسمی شده، همچنین آمار بالای سوانح رانندگی نیاز به خون را نیز افزایش داده است؛ آن هم در پهناورترین استان کشور و مدیرکل انتقال خون این دیار ضمن تشریح شمایی کلی از وضعیت این عرصه می‌گوید که اگر همت تلاشگران اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی و مراجعه مردم نبود، این میزان خون تامین نمی‌شد.

ایرج شکوهی در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه انتقال خون تامین سلامتی و نیاز خونی بیماران گفت: ۴۲ موسسه درمانی در این استان وجود دارد که این نهاد موظف به تامین خون و فراورده‌های خونی آنهاست.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف خون در استان کرمان به دلیل وجود تعداد زیاد بیماران تالاسمی و هموفیلی بالاست افزود: این بیماران ماهانه ۲ بار نیازمند دریافت خون هستند.

شکوهی همچنین با اشاره به آمار بالای وقوع تصادفات در کرمان تصریح کرد: در این استان به ویژه در جنوب کرمان آمار تصادفات زیاد است و این امر مقدار مصرف خون را افزایش می‌دهد به طوری که این مقدار مصرف روزانه به ۳۰۰ واحد می‌رسد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه دلیل دیگر مصرف خون، انجام اعمال جراحی در بیمارستان‌هاست؛ گفت: سال گذشته بیش از ۲۸۰ هزار عمل جراحی در این استان انجام شده است.

وی ادامه داد: بیمارستان افضلی پور بیشترین مصرف خون را در در بین بیمارستان‌های استان دارد، زیرا سانتر پیوند اعضا را دارد و عمده بیماران سراسر استان و سایر استان‌های همجوار نیز به این مرکز مراجعه می‌کنند.

شکوهی با اشاره به اینکه همراهی مردم با انتقال خون ثمره همراهی و تلاش اصحاب رسانه و اطلاع رسانی به موقع و صحیح است گفت: بهترین مردم کسانی هستند که به دیگران نفع یرسانند بنابراین اهداکنندگان، پرسنل انتقال خون و اصحاب رسانه در شمار این افراد هستند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت ذخایر خونی استان کرمان به نسبت خوب است گفت:، اما گرمای شدید روز‌های اخیر منجر به کاهش مراجعات مردمی به پایگاه‌های انقلال خون شده است.

نیاز مبرم به +O و –O

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه اکنون ذخیره خون این استان از ۱۰ روز به هفت روز کاهش پیدا کرده است افزود: نیاز به مراجعه بیشتر اهداکنندگان به پایگاه‌های انتقال خون وجود دارد و به گروه‌های خونی +O و –O نیاز مبرم داریم.

وی اظهار داشت: کل خون مصرفی استان کرمان توسط هم استانی‌ها اهدا می‌شود و شبکه ملی خون رسانی نیز وجود دارد و اگر در زمان بحران استانی کمبود داشت، استان‌های دیگر کمک می‌کنند.

شکوهی افزود: مردم کرمان همکاری خوبی در پویش‌های انتقال خون دارند و ۱۸ درصد در پویش ماه محرم نسبت به سال قبل افزایش اهدای خون داشتیم و بیش از هزار و ۱۰۰ نفر مراجعه کردند که تقریبا ۹۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی تاکید کرد: اگر همراهی خبرنگاران با ما نبود، به موفقیتِ پاسخگویی ۱۰۰ درصد نیاز‌های بیمارستانی استان کرمان در سال گذشته نمی‌رسیدیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار