عشایر ۲۵ درصد امنیت غذایی کشور را تامین می‌کنند

دیدار رئیس سازمان امور عشایری ایران با استاندار کرمان امروز ۲۳ مرداد ماه در محل این استانداری برگزار و در خصوص نیازها، مشکلات، خدمات و حمایت‌های لازم از جامعه عشایری استان گفتگو شد.
کد خبر: ۱۱۸۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵ 13 August 2024

به گزارش «تابناک کرمان» به نقل از ایسنا، شایان نادری رئیس سازمان امور عشایر ایران در این دیدار عنوان کرد: ۲۵ درصد امنیت غذایی کشور به صورت مستقیم در دست جامعه عشایری است.

وی افزود: در شورای عشایری استان، مشکلات عشایر در حوزه‌های زیرساختی، آموزشی و ... را بررسی خواهیم کرد و دستگاه‌هایی که خدمات‌رسانی به عشایر دارند، باید این مشکلات را برطرف کنند. 

نادری گفت: به صورت ویژه و اولویت‌بندی پروژه‌هایی را در حوزه آبخیزداری و راه مدنظر خواهیم داشت. جمعیت عشایری استان کرمان بالاست و خدمات‌رسانی به نحو احسن باید باشد.

وی اظهار کرد: آبرسانی به عشایر استان کرمان به صورت سیار و ثابت و خط انتقال از اولویت‌هایی است که مدنظر قرار دارد.

عشایر در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی اثرگذار هستند 

استاندار کرمان نیز با اشاره به جمعیت چهار درصدی جامعه عشایری استان عنوان کرد:، اما اثرگذاری جامعه عشایری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بیشتر از درصد جمعیتی آنهاست.

محمدمهدی فداکار عشایر را جامعه‌ای قانع و شاکر دانست که خدمات بالایی را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهند و گفت: سران طوایف و عشایر در مسائل امنیتی و اجتماعی کمک‌های موثری دارند.

استاندار کرمان بیان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز بهترین نیروها، عشایر شجاع، مقاوم و کارآزموده بودند.

وی تصریح کرد: خدماتی که به جامعه عشایری داده می‌شود با نیازهای آنها فاصله دارد و تمام سعی‌مان بر این است که حمایت‌ها و کمک‌ها را در حوزه اصلاح راه‌های عشایری و کمک به بهبود معیشت و اقتصاد آنها داشته باشیم.

فداکار گفت: کاهش بارندگی و گسترش خشکسالی، جامعه عشایری را تحت تاثیر قرار داده و آبرسانی سیار یکی از اولویت‌های اول عشایر است.

شناسایی ۵۰ زیست بوم عشایری در استان

رضا نیکزادی مدیرکل امور عشایر شمال کرمان نیز در این نشست به خشکسالی‌های پیاپی اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد مراتع استان به دلیل خشکسالی از بین رفته و منابع آبی و معیشت عشایر نیز به شدت تحت تاثیر قرار دارد.

وی توزیع نهاده‌های دامی و جایگزینی آبرسانی سیار را در راستای کاهش اثرات خشکسالی بر جامعه عشایری مورد اشاره قرار داد و افزود: چهار برنامه زنجیره گوشت، گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری را در دستور کار عشایری داریم.

نیکزادی همچنین از شناسایی ۵۰ زیست بوم عشایری در استان خبر داد و گفت: بزرگترین راه برای ماندگاری در مناطق عشایری، ارتقاء شاخص‌های برخورداری است.

ناصر احمدیوسفی، مدیرکل عشایر جنوب کرمان نیز از خشک شدن قنات‌ها به دلیل خشکسالی سخن گفت و خواستار تخصیص اعتبارات ملی در حوزه آب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار