نماینده لنگرود در مجلس:

واردات برنج را به زیر یک میلیون تن می رسانیم

کد خبر: ۱۱۷۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱ 17 July 2024

مهرداد لاهوتی در گفت وگو با خبرنگارتابناک گیلان، با اشاره به وضعیت چای و برنج در سال جاری، اظهار کرد: آسیبی که به چای داخلی وارد شد ناشی از واردات بیش از نیاز به ویژه در سال 1401 بود لذا با وزیر جهاد کشاورزی موضوع میزان مصرف چای را بررسی کردیم. 
وی با بیان اینکه در گذشته نیاز 120 هزار تنی چای در کشور را مطرح و هر سال تکرار می کردند، افزود: نیاز کشور حدود 70 هزار تن بوده که 30 هزار تن آن توسط چایکاران گیلان و مازندران تولید می شود و لذا حجم واردات چای نباید از 40 هزار تن بگذرد تا موجب اقتصادی شدن تولید چای شود. 
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ریزی جهت پرداخت مطالبات چایکاران از سهم دولت، بیان کرد: از 240 میلیارد تومان سهم دولت، تاکنون 100 میلیارد تومان واریز شده و مجدد دستور تامین اعتبار 217 میلیارد تومانی صادر شده که بیش از طلب چایکاران است؛ البته 75 درصد مطالبات باید توسط کارخانه داران پرداخت شود که در دستور کار است. 
لاهوتی با تاکید بر لزوم حذف ارز ترجیحی واردات برنج، خاطرنشان کرد: به دنبال حذف ارز ترجیحی هستیم و قول می دهیم که میزان واردات را مدیریت کنیم و به کمتر از یک میلیون تن برسانیم. 
وی نیاز کشور به وارات برنج را حدود 600 هزار تن دانست و گفت: واردات زیر یک میلیون تن مناسب بوده و تعادل عرضه و تقاضا را ایجاد و برنج داخلی را به قیمت واقعی خودش نزدیک می کند. 
نماینده لنگرود در مجلس برنج مرغوب ایرانی را دارای قابلیت صادرات دانست و یادآور شد: باید زمینه صادرات چای و برنج کیفی ایرانی را فراهم کنیم تا تولید این دو محصول برای کشاورز اقتصادی شود. 
وی در ادامه به بهره برداری از فاز نخست بندر چمخاله در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون 500 میلیارد تومان هزینه شده و 200 میلیارد تومان دیگر برای اتمام فاز اول نیاز دارد تا در سال 1403 افتتاح شود؛ البته فاز دوم بسیار مهم بوده و باید هرچه سریع آغاز شود. 
لاهوتی همچنین از نصب بخشی از تجهیزات پروژه تله کابین لنگرود خبر داد و اضافه کرد: در حال مذاکره با سرمایه گذار پروژه هستیم تا هرچه سریع تر کار را به اتمام برساند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار