آیت الله علم الهدی: واقعیت قیام گوهرشاد به درستی بیان نشده است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: واقعه گوهرشاد، قیامی مردمی برای صیانت از حجاب بود ولی متاسفانه این حادثه و حقایق آن به درستی برای مردم تبیین نشده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵ 11 July 2024

 به گزارش تابناک رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر پنجشنبه در اجتماع مدافعان حریم خانواده در مسجد گوهرشاد اظهار کرد: شما خواهران غیرتمند و برادران غیور مشهدی در حرکتی که امشب انجام دادید، اقدام و عمل شما فقط محدود به صیانت و دفاع از حجاب نبود بلکه پاسداشت و تکریم میراث شهدای مظلومی بود که ۸۹ سال قبل در همین صحن و مکان به خاطر دفاع از حجاب به خاک و خون کشیده شدند.

وی ضمن واکاوی مرحله اصلی وقوع کشتار رضاخانی در مقابله با قیام مردم مشهد، افزود: وقتی حدود سه هزار نفر جمعیت در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و حتی صحن‌ها و رواق‌های مجاور جمع شدند، سحرگاه روز ۲۱ تیر، واقعه دردناک و جنایت تاریخی رضاخان ناپاک با میدان داری ارتش او آغاز شد و مسلسل های رضاخانی از پشت بام، ایوان ها و پنجره های مشرف به صحن به کار افتادند و حتی درهای خروجی شبستان را هم بستند تا آخرین فرد هم کشته شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه کشف حجاب رضاخانی توطئه اصلی انگلیسی ها برای درهم شکستن مقاومت اسلامی ملت ایران بود، اضافه کرد: این کارها همه توطئه انگلیسی ها بود و آن ها این تجربه را از فرانسوی ها آموخته بودند.

حجت الاسلام علم الهدی ادامه داد: آن زمان که استعمار فرانسه در الجزایر توسط قیام عمر مختار به چالش کشیده شده بود، آن ها در باتلاقی گرفتار شده بودند که اصلی ترین عاملش عمل انقلابی زنان مسلمان و محجبه بود. به همین دلیل، فرانسوی ها از یک زمان مصمم شدند کشف حجاب اجباری را در الجزایر اجرایی کنند و اگرچه ابتدا با مقاومت مردم مواجه شد اما از یک زمان به بعد، مردم این توطئه را پذیرفتند و در نتیجه، تمام دستاوردهای مربوط به مقاومت اسلامی در الجزایر نابود شد.

وی یادآور شد: مگر می شود با معضلات و آسیب های اجتماعی برخورد نکرد؟ کشف حجاب هم یک آسیب اجتماعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار