استان 4میلیون نفری البرز فقط گنجایش ۷۰۰هزار نفر را دارد!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اظهار داشت: براساس برآورد ظرفیت‌ها، جمعیت البرز باید ۷۰۰هزار نفر باشد اما اکنون نزدیک به 4میلیون نفر در این استان زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳ 10 July 2024

به گزارش «تابناک البرز» علیرضا بازدار در گردهمایی سراسری مدیران آب و خاک کشور در کرج افزود: یکی از بخش‌های ‌مهم‌ استان‌ها حوزه آب و خاک است و از لحاظ اعتبارات دریافتی و همچنین افرادی که در این حوزه در حال فعالیت هستند باید مورد توجه قرار گیرند  اما متاسفانه این موضوع از لحاظ چارتی، در سطوح بالاتر هنوز جا نیفتاده است.
وی تاکید کرد: حساسیت کار در حوزه آب و خاک بالاست اما هنوز نتوانسته ایم این مقوله را در استان‌ها آن طور که باید و شاید جا بیاندازیم و شرایط مناسبی را در این زمینه برای فعالان این حوزه به وجود آوریم، در استان البرز این چارت بسیار ضعیف است و باید علاوه بر این استان در سایر استان‌ها هم تقویت شود.
بازدار ادامه داد: البرز کوچکترین استان کشور و حدود ۵۰۰هزار هکتار مساحت دارد. یکی از موضوعاتی که در کشور با آن مواجه هستیم، بارگذاری جمعیتی بدون در نظرگرفتن ظرفیت‌های منطقه‌ای است که این ظرفیت و آمایش زیستی در کشور اصلا رعایت نمی‌شود و هر جا که جمعیتی ساکن شده است، خدمات می‌آوریم.
سکونت 20 میلیون نفر در  البرز و تهران
وی تاکید کرد: با توجه به مساحت موجود، باید این را در نظر گرفت که استان های تهران و البرز تا چه حد می‌توانند جمعیت در خود جای دهند؟  اکنون حدودا بالای ۲۰میلیون نفر در این 2 استان ساکن هستند و باید به این موضوع فکر کرد که این جمعیت تا چه زمانی می‌تواند همچنان افزایش یابد، در حالی که برای ظرفیت‌های خدماتی آن باید تدابیر لازم هم اندیشیده شود.
بازدار اظهار داشت: بر اساس مطالعه‌ای که سال‌های قبل انجام شد، چشم انداز جمعیت در استان البرز در این ۵۰۰هزار هکتار باید ۷۰۰هزار نفر و بلند مرتبه سازی ممنوع باشد و بر این اساس کل تحقیقات کشاورزی در این استان بارگذاری شود.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: در حالی که امروزه نزدیک به 4 میلیون نفر در  این استان زندگی می‌کنند. در برخی مناطق ظرفیت زیستی ۱۹برابر ظرفیتی بوده که برای آن تعریف شده  و در این میان فردیس پرتراکم ترین منطقه در کشور به لحاظ جمعیتی است.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از مشکلاتی که در استان البرز وجود دارد تراکم جمعیتی است که متاسفانه ضرورت تامین آب مورد نیاز این جمعیت به بخش کشاورزی آسیب می‌زند و منابع آبی در حال تهدید هستند. این جمعیت متناسب با ظرفیت نیست و وقتی جمعیتی بارگذاری می‌شود باید ضریب خود اتکایی را برای آن تعریف کرد.

بازدار در ادامه سخنانش گفت: در دهه ۹۰در حوزه گوشت مرغ ۷۸درصد نیاز استان البرز را تامین کردیم، اما اکنون این میزان با توجه به جمعیت موجود ۱۴درصد است. چون با وجود تلاش برای احیای واحدهای تولیدی که سیاست کنونی جهاد کشاورزی است، طی سال‌های قبل تمامی فضاهای تولیدی و مرغداری‌ها تعطیل و به باغ و ویلا تبدیل شده‌اند .
 وی افزود: توسعه شهری و جمعیتی باعث شده است بخشی از واحدهای تولیدی و کشاورزی در معرض تهدید قرار گیرند و این نگران کننده است. یکی از برنامه‌های ما این است که در همین سطح محدود نیازهای استان را تامین و فعالیت‌های کشاورزی را ادامه دهیم.
توسعه جمعیتی متناسب با ظرفیت‌های آمایشی نیست
بازدار تاکید کرد: در سطح کشور توسعه جمعیتی متناسب با ظرفیت‌های آمایشی نیست، اما در حال بارگذاری خدمات برای استقرار جمعیتی هستیم. در حالی که ما باید این  مساله را مدیریت و جمعیت را به جایی هدایت کنیم که خدمات وجود دارد. خیلی از استان‌ها ظرفیت بسیار بالایی دارند، اما ظرفیت‌های آب و خاک به تدریج در حال مفقود شدن است، چون در یک منطقه خاص جمعیت استقرار پیدا کرده است  و ما درحال عرضه بیش از ظرفیت زیستی آن خدمات هستیم.
رئیس جهاد کشاورزی البرز تاکید کرد: سطح تکنولوژی و دانش کشاورزی و راندمان تولید و بهره برداری در استان البرز نسبت به استان‌های دیگر بالاتر  بوده، چون از همین ظرفیت‌های موجود استفاده شده است. شاید محدودیت در عرصه و آب سبب شده است از امکانات موجود به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

بازدار گفت: با استفاده از این ظرفیت‌هاست که استان البرز در تولید شیر و گندم و محصولات باغی در واحد سطح در رتبه‌های اول کشور قرار دارد و این دستاوردها به دلیل برخورداری از دانش کشاورزی و وجود موسسه های کشاورزی، شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان پیشرو در استان حاصل و سبب شده است به رغم محدودیت در عرصه در اکثر بخش‌های تولیدی رکورددار باشیم.
 وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در استان البرز  راندمان آب و آبیاری بالاتر از ۵۲درصد است و خوشبختانه به لحاظ مشارکت اجرایی مردمی و خود اجرایی در حوزه آب و خاک و سیستم‌های آبیاری مشارکت مردم درصد بالایی دارد و این از ویژگی‌های مثبت کشاورزی استان است.

بازدار ضمن تاکید بر اختصاص یارانه و اعتبارات به فعالیت‌های زیربنایی کشور و حوزه آب و خاک ، اظهارداشت: در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد چون این بخش در حال ضعیف شدن است. در کشورهای دیگر یارانه‌ای که به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهند با کشور ما غیر قابل مقایسه است و از این طریق به بخش کشاورزی به ویژه در حوزه آب و خاک کمک زیادی می‌کنند.بنابراین در خواست می‌کنیم که در دولت جدید و نمایندگان امکانات و اعتبارات مورد نیاز را در این حوزه تقویت کنند تا بتوانیم امنیت غذایی را تامین کنیم و پایداری امنیت غذایی با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوا ایجاد شود.

بنا به این گزارش، در این گردهمایی از نرم افزار کاربردی نمایه مطالعات خاک کشور در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار