کد خبر: ۹۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 20 September 2015
رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان از کشت دوم در 90 هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان خبر داد.
خبرگزاری فارس: کشت دوم 90 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

علیرضا شعبان‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به پایان برداشت برنج از 238 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان اظهار کرد: پس از برداشت برخی از کشاورزان اقدام به کشت دوم می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال از مقدار مذکور شالیزارهای گیلان بیش از 90 هزار هکتار به کشت دوم اختصاص می‌یابد، افزود: در کشت دوم کشاورزان اقدام به کشت راتون می‌کنند که در اصطلاح محلی به آن «شاه‌بج» گفته می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان، راتون را گران‌تر از محصول نخست برداشت برنج دانست و تصریح کرد: 70 هزار هکتار از شالیزارهای استان راتون برداشت و از این مقدار بین 30 تا 40 هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

وی مابقی اراضی شالیزاری را اختصاص به کشت انواع سبزیجات، صیفی‌جات، حبوبات، علوفه، پرورش ماهی قزل‌آلا و... دانست و گفت: با توجه به حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی، کشاورزان میل زیادی برای انجام کشت دوم دارند.

شعبان‌نژاد کشت دوم را موجب درآمدزایی برای کشاورزان عنوان کرد و یادآور شد: توسعه کشت دوم از اولویت‌های اقتصادی استان است و انتظار می‌رود کشاورزان بیشتری به این منابع اقتصادی تمایل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از شالیزارهای استان پس از برداشت برنج در نیمه دوم سال بدون استفاده رها می‌شود، خاطرنشان کرد: مابقی اراضی مذکور به چراگاه دام‌ها تبدیل می‌شود که از این نظر نیز گیلان در پرورش دام‌های بومی جزو استان‌های نخست کشور است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان ترویج رقم‌های جدید برای کشت دوم را از برنامه‌های این نهاد ذکر کرد و یادآور شد: رقم جدید برای افزایش درآمد کشاورزان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی برنج گیلان را از بهترین نوع محصول در دنیا معرفی کرد و متذکر شد: امسال برنج بسیار باکیفیت و خوش‌پخت در گیلان تولید شده که قیمت مناسب بین 7 تا 8 هزار تومان توسط کشاورزان عرضه می‌شود.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه در کشت دوم از روان‌ آب‌ها استفاده می‌شود، یادآور شد: امسال بارندگی‌های خوبی داشتیم و مزارع برای کشت دوم آماده است و امیدواریم برنج‌های سالم و خوبی برای مرحله دوم برداشت کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار