بررسی تابناک گیلان پس از گزارش شب گذشته استاندار
اگر به خاطر داشته باشیم از صحبت های قبل از انتخابات حسن روحانی این بود که نرخ تورم را نه بانک مرکزی بلکه جیب سرپرست خانوار تعیین می کند که حقیقتا حرف دل مردم در آن زمانی بود که دولت احمدی نژاد مکرر آمار و ارقام هایی به مردم ارائه می داد که با سفره های مردم 180 درجه زاویه داشت!
کد خبر: ۹۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵ 14 September 2015
تابناک گیلان: وقتی حسن روحانی در آخرین نشست خبری خود وعده «تک‌رقمی شدن تورم بعد از 40 سال» در سال 95 را مطرح کرد، بهانه خوبی به دست منتقدان خرده‌گیر خود داد تا او را به بی‌اطلاعی و بی‌توجهی متهم کنند؛ چراکه بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده توسط بانک مرکزی، تورم تک‌رقمی در دوره چهل‌ساله اخیر بی‌سابقه نبوده و دست‌کم در سه سال 54، 64 و 69 به وقوع پیوسته است.

با این حال، آنچه ناظران همدل با دولت را هم نگران می‌کرد، این اشتباه آماری حسن روحانی نبود. اشکال اصلی آنجا بود که روحانی وعده‌ای می‌داد که حتی در صورت تحقق هم، شانس دوام چندانی نداشت.

شما هم حتما این جملات را شنیده اید: «قیمت همه کالاها افزایش پیدا کرده، پس چرا اعلام می شود نرخ تورم کاهش یافته است؟»، «تورم کاهش نداشته، این آمارها واقعی نیست»، «تورم واقعی و نه تورم اعلامی بالای ۳۰ درصد هست»، «مردم می دانند که تورم کاهش نیافته و فقط روی کاغذ کاهش پیدا کرده است».


زیر بار پایین آمدن نرخ تورم در گیلان برویم یا نرویم!؟

این روزها این گفته ها را بسیار می شود در میان مردم شنید؛ به خصوص از زمانی که رئیس جمهور در پشت تریبون از تورم صفر درصدی و موفقیت دولت در مهار تورم سخن گفت؛ آن هم پس از یک سال و نیم که مردم تورم ۴۰ درصدی را با پوست و استخوان لمس کرده بودند.

به گزارش تابناک گیلان، در واقع هر چه آمارهای رسمی از کاهش نرخ تورم حکایت دارد، اما عامه مردم به آمارها با چشم تردید نگاه می کنند و معتقدند که کاهش تورم را در سفره هایشان احساس نمی کنند. با این وجود، براساس آمارهای رسمی نرخ تورم از حدود ۴۰ درصد در شهریورماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ۲۵ درصد کاهش یافته و بنا به گزارش بانک مرکزی، در اسفندماه سال ۱۳۹۳ نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد رسیده است؛ اگرچه منتقدان دولت تاکید دارند که نرخ تورم این رقم نیست و بلکه بیشتر است.

با این حال، تحلیلگران آگاه به علم اقتصاد معتقدند که هم اکنون درک درستی از موضوع تورم وجود ندارد؛ چراکه کاهش نرخ تورم و یا مهار آن، به معنای ارزان شدن کالاها نیست، بلکه به معنای کمتر گران شدن آن کالاهاست.

اما نرخ واقعی تورم را باید در کجا یافت؟! شاید بد نباشد در این زمینه سبد مصرفی خانوار را مورد بررسی قرار داد و مقایسه ای از قیمت کالاها در دوره ای که نرخ تورم ۴۰ درصد بود، با این دوره که تورم ۱۵.۶ درصدی اعلام شده است، داشته باشیم.

بر اساس گزارش های ما، پایین ترین نرخ تورم طی ۵۰ سال گذشته مربوط به سال ۱۳۴۴ و معادل ۰.۳ درصد بوده است و پس از آن سال های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ با نرخ تورم ۰.۸ درصد رتبه دوم پایین ترین میزان تورم را به خود اختصاص داده‌اند.

بر این اساس طی ۵۰ سال گذشته سال ۱۳۷۴ با نرخ تورم ۴۹.۴ درصد بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است. پس از سال ۷۳ با نرخ تورم ۳۵.۲ درصد، در سال های ۹۲ با تورم ۳۴.۷ درصد و ۹۱ با نرخ تورم ۳۰.۵ درصد شاهد بالاترین نرخ تورم بوده‌ایم.

اگر به خاطر داشته باشیم از صحبت های قبل از انتخابات حسن روحانی این بود که نرخ تورم را نه بانک مرکزی بلکه جیب سرپرست خانوار تعیین می کند که حقیقتا حرف دل مردم در آن زمانی بود که دولت احمدی نژاد مکرر آمار و ارقام هایی به مردم ارائه می داد که با سفره های مردم 180 درجه زاویه داشت!

وضعیت بازار و نرخ تورم در گیلان هم اگرچه همانند دیگر استان ها ، دارای یک ثبات نسبی و وضعیت آرامی هستیم اما در تحلیل های کارشناسان این نکته به اتفاق به چشم می خورد که بخش عمده ای از این ثبات به وجود آمده را مدیون رکود اقتصادی هستیم!

با این حال شب گذشته محمدعلی نجفی استاندار گیلان، در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در رشت در خصوص پایین آمدن نرخ تورم صحبت هایی داشت که با هم می خوانیم.

نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مرداد ماه امسال در استان 9 درصد کاهش یافت

استاندار گیلان از کاهش 9 درصدی نرخ تورم 12 ماهه منتهی به مردادماه امسال نسبت به سال گذشته در استان خبر داد.

به گزارش تابناک گیلان، محمد علی نجفی یکشنبه شب در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در رشت در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان افزود : نرخ رشد تورم 12 ماهه منتهی به مرداد ماه امسال نسبت به نرخ 12 ماهه منتهی به مرداد سال گذشته در گیلان حدود 9 درصد و در کشور 8.5 درصد کاهش یافته است.


زیر بار پایین آمدن نرخ تورم در گیلان برویم یا نرویم!؟


وی با بیان اینکه این نرخ در مرداد سال گذشته در گیلان 20 و هفت دهم درصد و در کشور 22 و سه دهم درصد بوده است، اظهار داشت : نرخ رشد تورم 12 ماهه منتهی به مرداد ماه در گیلان براساس گزارش مرکز آمار 11 و 9 دهم درصد است که حدود دو درصد از نرخ کشوری با آمار 13 و هشت دهم درصد کمتر است.

نجفی تصریح کرد : گیلان در بین استان های کشور جایگاه دهم و کمترین نرخ تورم را دارا است و این آمار به معنی افزایش ارزش پول مردم است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار