کد خبر: ۹۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 12 September 2015
رشت- ایرنا- ' ققنوس سینما در حال زایش است'، گزین گویه فرهاد مهرانفر کارگردان سینما و از داوران بخش مستند جشنواره بین المللی فیلم فجر است.
[ققنوس سینما در حال زایش است]

می گویند نمی توان برگشت و آغاز خوبی داشت اما می توان شروع کرد و پایان خوبی داشت؛ این روزها پرده سینماها با سخاوت تمام فرهنگ سینمای اندیشه محور را به نمایش گذارده است.
ایرانیان اگرچه نوستالژی گرا هستند اما این روزها گویی قرار است برای مردم گیلان خود نوستالژی شوند؛ اجراهای متعدد کنسرت و گروه های متعدد تئاتر استانی و پایتخت، اجرای جشنواره های متعدد تئاتر از خیابانی تا صحنه ای در حد و اندازه فاخرش و فیلم های مدام در قامت فرهنگ سینما حیرت بجا نهاده است.
و شاید بتوان در تعریف زایش سینمایی جدید، سنگ نوشته سعدی سینمای ایران - زنده یاد علی حاتمی - را وام گرفت و چنین گفت: 'آیین چراغ خامشی نیست'.
بیست و یکم شهریور ماه در گاه شمار کشورمان به ارزش فرهنگ ، روز سینما نام گرفته است و پس از سالها تلاش و تحمل امروز لبخندی محو بر چهره سینما نمایان شده است.
فرهاد مهرانفر کارگردان مطرح سینمای گیلان که امروز در کشور نیز شناخته شده معتقد است: ققنوس سینما در حال زایش است.
وی اظهار کرد: متاسفانه سینمای کشور در شش هفت سال گذشته با موضوعاتی ارتباط پیدا کرده بود که هیچ ارتباطی با فرهنگ سینما نداشت ؛ و خوشبختانه در چند سال اخیر به قوت مدیریت جدید و امکانات موجود بار دیگر سینما به فرهنگ خویش نزدیک شده و جریان متفاوتی شروع، و پوست اندازی سینما آغاز شده است.
کارگردان ' سرزمین رها ' تصریح کرد: به همین سبب کارگردان های خوبی بروز یافته اند و پیش بینی می شود، در جشنواره بین المللی فجر امسال درخشش بسیاری حاصل شود.
مهرانفر، که بیش از 50 فیلم مستند و چهار فیلم بلند سینمایی در کارنامه خود دارد و علاوه برکارگردانی کار پژوهش ، نویسندگی و تدوین غالب آن ها را نیز خود انجام داده است اظهار امیدواری کرد، ظهور دوران جدید هویت و ماهیت سینما را بار دیگر احیا نماید.
اغلب فیلم های مهرانفر در جشواره های ملی و بین المللی موفق به دریافت جوایزی شده اند و در سال 1379 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدرک درجه یک هنری به فرهاد مهرانفر اعطا شد.
شاید دیر هنگامی بود، که واژه سینما کمتر به ' طعم گیلاس ' است و مخاطبان خانه دوست را کمتر به خاطر می آورند و ' شب های روشن' کمتر طعم ' یک حبه قند ' را می یافت ، صندلی ها خالی بودند و سینماداران مغموم ...
دلت می گرفت وقتی کتاب ' از دور و از نزدیک' آیدین آغداشلو نقاش، نویسنده ، منتقد فیلم ، طراح و هنرمند معاصر ایران را می خواندی ؛ در هر مقاله اش نوستالژی صف های طولانی سینما در رشت ، لاله زار و ...
اما چنین نبود و چنین نیز نخواهد ماند؛ طرحی نو انداختند و 'سینما سلام' آغاز شد و روز به روز اوضاع بهتر شد...
بااین همه تازه ترین اکران سینمای گیلان محمد رسوالله است که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان فیلم محمد رسول الله (ص) در مدت 10 روز در چهار سینمای گیلان 27 میلیون و 153 هزار تومان فروش داشته و اکران آن همچنان ادامه دارد.
فیروز فاضلی با اشاره به وضعیت فروش فیلم محمد رسول الله (ص) در گیلان ، با بیان اینکه استقبال مردم در مدت 10 روز از فیلم محمد رسول الله (ص) خوب بوده است، افزود: گیلان سرزمین فرهنگ است و زیر ساختهای فرهنگ می بایست تجهیز و قوی بنیان شود.
وی اظهار کرد: دیجیتالی شدن سینما در استان گیلان تنها در سه سالن سینما انجام شده، و این در حالیست که کل سالن های سینمای موجود در استان می بایست به سیستم دیجیتال مجهز شوند.
وی،افزود: تماشاخانه آبشار رشت نخستین تماشاخانه ای بود که در کشور دایر شد، اما در حال حاضر به یک متروکه تبدیل شده ، امیدواریم با حمایت مسوولان سینمایی این تماشاخانه بار دیگر احیا شود.
وی، حذف مالیات پنج درصدی شهرداری از فروش سینماها در مراکز استان و شهرستان ها را خواستار شد.
گیلان را همگان به فرهنگ و هنر وسیع، هنرمند و نخبه پرور می شناسند؛ و از دیرباز فعالیت های فرهنگی و هنری در آن مورد توجه مردم بوده و کارنامه درخشان گیلان در پرورش و معرفی هنرمندان نام آور به کشور نشان از ذوق و ذائقه و استعداد گیلانیان در حوزه فرهنگ و هنر دارد.
اما متاسفانه گیلان با کمبود فضاهای فرهنگی و هنری مواجه است؛ و با اینکه قدمت هنر تئاتر در این استان به بیش از یک قرن می رسد و نخستین تئاترهای تاریخ کشور در این استان بر روی صحنه رفته است ، اما هنوز فاقد یک آمفی تئاتر استاندارد و مجهز است؛ و اگر اجراهایی هم بر صحنه می رود از کمترین امکانات صحنه ای برخوردار است.
اگرچه چهره سینماهای استان با افزایش مخاطب نسبت به سال های گذشته دگرگون گشته اما رونق دوباره سینماهای گیلان نیز نیاز به آسیب شناسی و برنامه ریزی دارد؛ و در زمان حاضر 11 سینما با ظرفیت پنج هزار و 356صندلی در استان وجود دارد که از این تعداد تنها یک سینما در بندر انزلی دولتی است.
آشتی خانواده با سینما اراده ای بزرگ طلب می کند و آسیب شناسی، نیازسنجی و فرهنگ سازی از اولویت های احیای دوباره سینماست.
امروز دوربین و سینما که آن را صنعت تصویر نیز گفته اند ابزاری است توانمند در دست هنرمندانی که می کوشند به نگریستن معنایی تازه بخشند و اکنون که غنای این صنعت در کشور توانسته مرزها را درنوردد، لازم است با تدابیر مسوولان و حمایت بیش از پیش آنان غبار از چهره این صنعت زدوده شود.
می گویند نمی توان برگشت و آغاز خوبی داشت اما می توان شروع کرد و پایان خوبی داشت؛ این روزها تکرار پر بسامد شعر و موسیقی و تئاتر و سینما در گیلان بگونه ای است که وقت برای فرهنگ دوستان در سکوت نمی گذرد، بیش باد...
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار