کد خبر: ۹۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱ 10 September 2015
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی از وجود یک‌میلیون و 200 هزار نفر معلول در کشور خبر داد و گفت: تنها سه درصد این معلولان در مراکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند.
خبرگزاری فارس: ایران ‌یک‌ میلیون و 200 هزار معلول دارد/‌دلایل شیوع معلولیت در کشور

 به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین نحوی‌نژاد بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از توان‌پزشکان گیلان در مرکز همایش‌های بهزیستی سالن شهید فیاض‌بخش سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت خدمات توانبخشی را از جمله اهداف بهزیستی در حوزه توانبخشی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه احیای توانبخشی حرفه‌ای، مهارت‌آموزی، پیگیری و دستیابی به شغل را جزو برنامه‌های مهم و از جمله خصیصه توانمندسازی معلولان دانست.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به ضرورت توانمندسازی معلولان گفت: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که فرد معلول بدون نیاز مستقیم به دیگران بتواند در جامعه حضور موثر و مفید داشته باشد.

وی توانبخشی را یک علم و تجربه خواند و خاطرنشان کرد: حوزه توانبخشی در امر خدمت‌رسانی به جامعه هدف شامل معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن فعالیت می‌کند.

نحوی‌نژاد یکی از دلایل شیوع معلولیت را ازدواج‌های فامیلی عنوان کرد و افزود: انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج می‌تواند از معلولیت‌های احتمالی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه مراکز روزانه و شبانه نگه‌داری معلولان بهزیستی ظرفیت 100 هزار نفر معلول را دارند، خاطرنشان کرد: در کشور یک‌میلیون و 200 هزار معلول وجود دارد که تنها سه درصد آنها در این مراکز نگهداری می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه بیش از 5 هزار نفر زیرپوشش طرح مراقبین هستند، یادآور شد: دو هزار و 100 مرکز غیر دولتی توانبخشی روزانه و شبانه، 600 کلینیک توان‌پزشکی، گفتار درمانی، ارتوپدی فنی و ... از بهزیستی خدمات می‌گیرند.

به گفته وی، 420 هزار معلول، سالمند و بیمار روانی روستایی و مناطق محروم کشور زیرپوشش خدمات CBR هستند که زیر نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.

نحوی‌نژاد اشتغال را از مهم‌ترین دغدغه معلولان عنوان کرد و متذکر شد: به دنبال حرفه‌ای معلولان هستیم و باید در نظام توزیع توانبخشی تحول اساسی از نظر دیدگاهی ایجاد شود.

معاون توانبخشی گیلان نیز در مراسم مذکور تئاتر درمانی را در توانمندسازی معلولان تاثیرگذار دانست و گفت: تئاتر درمانی می‌تواند معلولان را به اجتماع بازگرداند.

رحیم تکاملی با بیان اینکه می‌توان با هنر نگرش جامعه را نسبت به معلولان تغییر داد، خاطرنشان کرد: تئاتر درمانی در روحیه افراد و توانمندی‌های معلولان نقش مهمی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار