کد خبر: ۹۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱ 07 September 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

صداوسیما این برنامه را هم تحمل نکرد

فرهنگ > دین و اندیشه - تابناک نوشت: سیاست حذف برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون به برنامه‌های مذهبی هم رسیده و حالا خبر از متوقف شدن پخش برنامه معارفی «این شب‌ها» با اجرای علی درستکار به گوش می‌رسد؛ خبری که اکنون صدای اعتراض مجری این برنامه را بلند کرده و او از مدیران صدا و سیما به دلیل حذف این برنامه مذهبی انتقاد نموده است.

 چند ماه دیگر، محمد سرافراز یک سالگی مدیریتش در صدا و سیما را جشن می‌گیرد؛ مدیری که چند هفته پیش در پاسخ به خبرنگاری که از او در خصوص نمره‌ای که خودش به عملکرده ده ماه‌اش در صدا و سیما می‌دهد، گفته بود: «این مسأله را شما باید پاسخ بدهید که آیا راضی بوده‌اید، چرا که صدا و سیما هر کاری که انجام می‌دهد از تلویزیون پخش می‌کند. ما در این مدت 10 ماهه برنامه‌هایی که مورد رضایت مخاطبان باشد را پخش کردیم. ما طی این مدت در حوزه فیلم و سریال و همچنین برنامه‌هایی مثل «خندوانه» ایجاد شور و نشاط برای مردم را هدف قرار دادیم».

بنا به سخنان سرافراز، نماد عملکرد او در این ده ماه را باید برنامه پرمخاطب خندوانه بدانیم؛ برنامه‌ای که یک جای خالی بزرگ را در صدا و سیمای ما پر و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد. اما خندوانه همه ماجرای نیست. اگر بخواهیم عملکرد ده ماهه محمد سرافراز را در صدا و سیما بررسی کنیم، علاوه بر راه‌اندازی برنامه جذابی چون خندوانه، با حذف برنامه‌های پرمخاطبی هم در صدا و سیما مواجه می‌شویم؛ برنامه‌هایی با سابقه چندین و چند ساله که مخاطبان پروپا قرصی داشتند و یکی از عوامل جذابیت تلویزیون بودند. در ابتدا و با حذف دو برنامه رادیو هفت و دستان، این تصور ایجاد شده بود که برنامه‌های فرهنگی از این دست در سیاست‌گذاری‌های محمد سرافراز جایی ندارند؛ اما با حذف برنامه مذهبی «این شب‌ها»، مشخص شد که این حذف‌ها چندان هم از الگوی یکسانی پیروی نمی‌کند.

برنامه این شب‌ها با اجرای علی درستکار از رمضان سال 1387 در شبکه یک کارش را آغاز کرد و در این هفت سالی که از پخش‌اش می‌گذشت، جای خود را میان علاقه‌مندان به برنامه‌های مذهبی پیدا کرده بود. آخرین قسمت این برنامه هم رمضان امسال روی آنتن رفت و بعد از آن دیگر خبری از آن نشد.

علی درستکار در این زمینه می‌گوید: «فعلا تلویزیون من را بعد از ماه مبارک رمضان کنار گذاشته است. در ایام ماه رمضان که قرار بود «این شب‌ها» 30 برنامه داشته باشد، با 15 برنامه روی آنتن رفت و در شب آخری هم که این برنامه پخش شد، به من گفتند اعلام کن از این پس «این شبها» قرار است هفتگی برنامه داشته باشد. اما بعد از آن این اتفاق نیفتاد و بدون اینکه کسی اعلام کند و گفت‌وگویی با من داشته باشد، ادامه برنامه متوقف شد».

این برنامه هم مانند رادیو هفت و دستان به خوبی توانسته بود خیلی عظیم مخاطبان خود را پیدا کند و در این هفت سال پیگیرانه پای برنامه‌اش بنشاند؛ اما گویا یکی از سیاست‌های جدید صدا و سیما ریزش مخاطب است. چه اینکه تا کنون نشان داده شده که با حذف این برنامه‌های پرمخاطب، فکری برای جایگزینی آن‌ها نشده و فقط جای خالی آن‌ها در تلویزیون است که خودنمایی می‌کند.

بد نیست محمد سرافراز و همکارانش بدانند که تنها با برند خندوانه نمی‌توانند مخاطبان را راضی نگه دارند، چه اینکه روشن است رسانه فراگیری چون صدا و سیما باید ذائقه مخاطبان مختلف از طیف‌های مختلف را تأمین کند. همانقدر که خندوانه موجب شادی و فرح بینندگان تلویزونی می‌شود، طیف مذهبی به دیدن برنامه‌های معارفی چون این شب‌ها، دوستداران فرهنگ به برنامه‌های فرهنگی چون دستان و رادیو هفت و ورزشی‌ها به دیدن برنامه‌ای چون فوتبال 120 علاقه دارند. برنامه‌های پر مخاطبی که خیلی آرام و بی سرو صدا از روی آنتن جمع شدند و هیچ توضیحی دقیقی در خصوص علت توقف پخش یا فکری برای جایگزینی آن‌ها دیده نمی‌شود.

عکس محمدجواد ظریف و همسرش در مراسم رونمایی آثار فرشچیان

فرهنگ > تجسمی - محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه و همسرش در مراسم رونمایی از تابلو‌های مینیاتور استاد محمود فرشچیان حضور یافتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مراسم در محل موزه‌ی استاد فرشچیان در کاخ موزه‌ی نیاوران برگزار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم گفت: به فردی که برای ما لاف قدرت می‌زد آثار استاد فرشچیان را هدیه کردم و به وی گفتم که با این آثار با عظمت و هنر ایرانی نمی‌توانی جز با کرامت و اکرام با ایرانی‌ها حرف بزنی.

محمدجواد ظریف در مراسم رونمایی از دو اثر استاد فرشچیان با نام‌های «آسمان چهارم» و «شام غریبان» اظهار داشت: «از زمانی که دکتر کمال خرازی آثار استاد فرشچیان را به عنوان وزیر امور خارجه به صورت هدیه برای سفرای کشورهای خارجی اهدا می‌کرد و بنده هم افتخار چنین کاری را داشتم تا زمان کنونی که مسئولیت وزارت خارجه را دارم مهم‌ترین هدیه‌ای که به سفرا و وزرای کشورهای مختلف هدیه کردم مجموعه آثار استاد فرشچیان بوده است.»


زیباکلام: توافق وین یعنی آغاز پایان شعار مرگ بر آمریکا/ مجلس دیگر در رأس امور نیست!

وی در خصوص بحث بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس ایران در سیاست داخلی و خارجی هیچگاه جایگاهی نداشته و ندارد و زمانی که مجلس در رأس امور بوده، گذشته است و هم اکنون امور در کشور ما در حال رفت و آمد پشت سر هم هستند اما نمایندگان مجلس در حال زندگی خود می‌باشند.

صادق زیباکلام گفت: مجلس ایران در سیاست داخلی و خارجی هیچگاه جایگاهی نداشته و ندارد و زمانی که مجلس در رأس امور بوده، گذشته است.
 
به گزارش فارس، صادق زیباکلام از نویسندگان روزنامه های اصلاح طلب امروز (یکشنبه) در نشست بررسی ابعاد سیاسی و امنیتی برجام و قطعنامه 2231 در پژوهشکده مطالعات روابط بین‌الملل بسیج گفت: نفس توافق صورت گرفته از جزئیات برجام مهمتر است.
 
وی افزود: در سایه نتیجه توافق با فضایی که بین ایران و آمریکا به وجود آمده جزئیات مندرج در توافق حل و فصل خواهد شد زیرا قطار برجام که از 24 تیر به راه افتاده بعید است با مشکل خاصی روبرو شود.
 
زیباکلام اظهار داشت: دو بازیگر اصلی این جریان یعنی ایران و آمریکا بنا به دلایلی به نقطه عطف تاریخی در روابط با یکدیگر رسیده‌اند که بعید است این موضوع تغییری پیدا کند.
 
ستون نویس روزنامه های اصلاح طلب تصریح کرد: توافق وین یعنی آغاز پایان شعار مرگ بر آمریکا در ایران که البته من این حرف را در گذشته هم بیان کرده‌ام و هم اکنون تبدیل به صحت سخنان گذشته من شده است.
 
*ایران امروز بر روی ریل دور شدن از مرگ بر آمریکا
 
وی گفت: بعد از وین مهمترین، اصلی‌ترین، بنیادی‌ترین و پررنگ ترین واکنش آمریکا ستیزان این بوده که آنها توافق را پایان مرگ بر آمریکا نمی‌دانند و این شعار را همچنان اعلام می‌شود که باز هم این موضوع نشان‌دهنده صحت سخنان من مبنی بر اینکه توافق وین یعنی آغاز پایان شعار مرگ بر آمریکا در ایران است، می‌باشد.
 
زیباکلام افزود: جریان تندرو در ایران مرگ بر آمریکا را به صورت منظم اعلام و تصریح می‌کنند که توافق اخیر خوش‌خیالی پایان مرگ بر آمریکا در ایران است.
 
وی اظهار داشت: ایران هم اکنون بر روی مسیر و ریل دور شدن از مرگ بر آمریکا قرار گرفته است. لذا باید بگویم که ما از مراحل اصلی توافق عبور کرده‌ایم.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: عزم و اراده‌ای جدی در آمریکا برای دور شدن از مرگ بر آمریکا ایجاد شده که در این زمینه بهتر است بگویم که طرف مقابل واقعیت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته است.
 
*پس از 24 تیر جریان مرگ بر آمریکا تغییر کرده
 
وی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها گیج و مبهوت از این رخداد بودند و نمی‌توانستند بپذیرند که شاه پهلوی در ایران سقوط کرده ولی حالا این واقعیت اجتناب‌ناپذیر را پذیرفته‌اند.
 
زیباکلام با اشاره به دیدار برخی مقامات ایرانی و آمریکایی‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ابراهیم یزدی وزیر خارجه، مهدی چمران وزیر دفاع، مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت در برابر هیأتی از حاکمیت آمریکا که برژینسکی مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور نیز در آن جمع حضور داشت رو در رو با یکدیگر گفت‌وگو کردند و آمریکایی‌ها در این جلسه به هیأت ایرانی به صراحت اعلام کردند انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی را پذیرفته‌اند ولی شوروی را دشمن دو طرف می‌دانند.
 
وی افزود: وقتی هیأت ایرانی به تهران بازگشت جریان عظیم مرگ بر آمریکا در کشور به راه افتاد که این تفکر تا 24 تیر امسال همچنان حاکم بوده اما پس از توافق تغییر پیدا کرده است.
 
زیباکلام گفت: در ایران باید بپذیریم که رسیدن به نقطه‌ای که پایان مرگ بر آمریکا به وجود آید مدت‌هاست که ایجاد شده ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم واقعیت جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند.
 
*توافق وین ابهامات زیادی دارد
 
وی افزود: اگر توافق وین را ملاک و دستورالعمل قرار دهیم بهتر است بدانیم ابهامات زیادی را با خود به همراه دارد.
 
ستون نویس روزنامه های اصلاح طلب با انتقاد از ساخت مرکز غنی‌سازی فردو افزود: در دل یک کوه بین تهران و قم ساخت و ساز گسترده و تأسیسات خاص و هزینه‌های فراوانی صورت گرفته که هدف اصلی آن مقابله در برابر حملات هوایی دشمن و از بین نرفتن زیرساخت‌های هسته‌ای بوده در حالی که این سؤال را دارم که این همه هزینه و وقت در فردو از بین رفته تا چه چیزی را به دست بیاوریم در حالیکه هم اکنون فردو به مرکز تحقیقاتی دارنده مواد بدون شکاف‌ تبدیل شده است.
 
زیباکلام اظهار داشت: توافق را نباید تنها در چارچوب اهداف از پیش تعیین شده نگاه کرد که در آن صورت از صدر تا ذیل توافق زیر سوال خواهد رفت لذا معتقدم که اینگونه نگاه کردن خطاست.
 
وی تصریح کرد: صنعت هسته‌ای به عنوان ابزاری برای آمریکاستیزی در ایران به وجود آمده است.
 
زیباکلام خاطرنشان کرد: مسئله هسته‌ای ایران از سال 1382 که سازمان مجاهدین، اقدامات ایران را در این زمینه افشا کرد، ایجاد شد نه از زمان فعالیت‌های دولت هاشمی رفسنجانی.
 
*اقدامات مخفیانه هسته‌ای ایران لزومی نداشته
 
ستون نویس روزنامه های اصلاح طلب خاطرنشان کرد: صنعت هسته‌ای ایران تنها برای غنی‌سازی به منظور تولید برق هسته‌ای و تولید رادیودارو ایجاد شده بود پس چه لزومی داشت که اقدامات مخفیانه در نطنز صورت گیرد.
 
وی گفت: پرونده هسته‌ای ایران از زمان افشای اقدامات ایران در نطنز توسط منافقین ایجاد شد و پس از آن موضوع هسته‌ای به مسئله‌ای برای بهره‌برداری آمریکاستیزی به عنوان بیرق و پرچم تبدیل شده است.  
 
زیباکلام گفت: دولت خاتمی تمام تلاش خود را در دو سال پایان حکومتش را برای عدم ایجاد خاکریز بین ایران و آمریکا با برخی اقدامات داوطلبانه انجام داد که موفق نشد.
 
وی افزود: احمدی‌نژاد تمام تلاش خود را انجام داد که صنعت هسته‌ای را به مسئله‌ای برای آمریکاستیزی تبدیل کند و پس از آن بود که روز ملی هسته‌ای در کشورمان اعلام شد در حالی که از همان موقع صنعت هسته‌ای از حالت اولیه خود خارج و به جنگ عقیدتی و ایدئولوژیک تبدیل شد.
 
*مسئله هسته‌ای از منافع ملی خارج شده
 
زیباکلام خاطرنشان کرد: در راهپیمایی‌های بین سال‌های 84 تا 87 مسئله هسته‌ای تبدیل به آوردگاهی برای آمریکاستیزی شده و از مسیر منافع ملی خارج و به اصطلاح بگرد تا بگردیم رسیده بود.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: از صنعت هسته‌ای استفاده و بهره برداری خاصی برای پیش‌برد غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی صورت گرفته است و مشکل از زمانی ایجاد شد که تندروها به جای اینکه دلیل مخالفت آمریکا و غرب با صنعت هسته‌ای را بیان کنند، اعلام کردند آمریکا و غرب با پیشرفت ایران در صنعت هسته‌ای و طی کردن مدارج علمی مخالف هستند.
 
وی تصریح کرد: هیچ پیشرفت اقتصادی و علمی در داشتن هسته‌ای وجود ندارد که نمونه آن وضعیت پاکستان است ضمن اینکه تندروهای کشورمان اعلام می‌کردند غرب و آمریکا با اینکه ایران، هسته‌ای شود و مدارج علمی و اقتصادی و جایگاه ویژه و برتر داشته باشد مخالف هستند در حالی که این موضوع دروغی بزرگ به ملت ایران بود.
 
*اقدامات ایران در فردو، نطنز و اراک در اساس مخالفت با آمریکا
 
زیباکلام افزود: دلیل مخالفت غرب با ایران بر سر هسته‌ای شدن این است که جمهوری اسلامی بارها با افتخار اعلام کرده ما به دنبال نابودی رژیم صهیونیستی هستیم در حالی که برزیل و کشورهای دیگر که دارنده صنعت هسته‌ای هستند، هیچگاه اینگونه سخن نگفته‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: هیچ کدام از اقدامات و فعالیت‌های ایران در فردو، نطنز و آب سنگین اراک در راستای منافع ملی ایران نبوده و فقط بر اساس مخالفت با آمریکا صورت گرفته که فعلاً متوقف شده است.
 
ستون نویس روزنامه های اصلاح طلب با بیان اینکه وقتی دولتی مجموعه‌ای از توافقات را می‌پذیرد دولت بعدی نمی‌تواند اصل، فرع و جزئیات توافق را رد کند، اظهار داشت:‌ دولت بعدی آمریکا و ایران نمی‌توانند توافق را رد کنند زیرا به جز این دو کشور آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه و چین هم توافق را امضاء کردند.
 
وی با تأکید بر اینکه افکار عمومی در ایران موافق برنامه هسته‌ای نیستند، گفت: اگر به تعطیلات نوروز سال 94 نگاهی بیندازیم متوجه تأثیر اخبار مذاکرات بر زندگی مردم و انعکاس شادمانی آنان در طول تعطیلات نوروز و در تیرماه خواهیم بود.
 
*مردم ایران موافق برنامه هسته‌ای نیستند
 
وی با تأکید بر اینکه افکار عمومی نشان داده که موافق برنامه هسته‌ای حکومت جمهوری اسلامی نیست، گفت: مردم به دنبال عدم ادامه بحران هسته‌ای در کشورشان هستند و اگر کوچکترین نظرسنجی از لایه‌های مردم صورت گیرد نشان داده می‌شود که مردم به هیچ وجه موافق برنامه هسته‌ای نیستند.
 
زیباکلام افزود: گنبد عدم اعتقاد به برنامه هسته‌ای ایران ترک برداشته و این تخم لق گذاشته شده و دیگر کسی به راحتی نمی‌تواند انتقادات ایجاد شده به حکومت ایران در خصوص ادامه برنامه هسته‌ای و همچنین بحران ایجاد شده را از بین ببرد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، افزود: سیاست خارجی ایران در منطقه ظرف یک دهه گذشته منتهی به گسترده‌تر و زیادتر شدن اختلافات بین تشیع و تسنن شده است.
 
وی افزود: اگر فضای سیاسی در کشورمان بازتر شود مطمئناً به جنبه‌های مختلف سیاست خارجی ایران سؤالات و انتقادات جدی‌تری مطرح وارد خواهد شد.
 
*نزدیکی ایران و آمریکا پس از ظهور داعش در منطقه
 
وی گفت: در منطقه خاورمیانه تغییر و تحولات زیادی با بروز داعش به وجود آمده است که این موضوع باعث نزدیکی ایران و آمریکا، ایران و عربستان و همچنین ایران و اعراب شده که البته دلیل اصلی آن فعالیت‌های رادیکالی اهل تسنن بوده است.
 
زیباکلام اظهار داشت: ایران و آمریکا در افغانستان اشتراک نظر و وحدت استراتژیک دارند ضمن اینکه ایران و آمریکا در عراق نظر مشترک در خصوص افزایش ثبات و قدرت حکومت حیدر العبادی و قاطعیت حکومت مرکزی این کشور دارند همچنین ایران، آمریکا و عربستان به دنبال عدم حضور القاعده در یمن هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های جناح تندرو در ایران این است که آنها متوجه شده‌اند ایران با آمریکا در عراق، افغانستان و یمن در حال همکاری البته به صورت غیرمستقیم و غیر اعلامی است البته در لبنان نیز چنین وضعیتی وجود دارد.
 
*زمان در راس بودن مجلس گذشته است
 
وی در خصوص بحث بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس ایران در سیاست داخلی و خارجی هیچگاه جایگاهی نداشته و ندارد و زمانی که مجلس در رأس امور بوده، گذشته است و هم اکنون امور در کشور ما در حال رفت و آمد پشت سر هم هستند اما نمایندگان مجلس در حال زندگی خود می‌باشند.
 
ستون نویس روزنامه های اصلاح طلب خاطرنشان کرد: آمریکاستیزی ارتباطی با انقلاب اسلامی ایران نداشته زیرا مردم ما برای به دست آوردن اهداف دیگری انقلاب کرده‌اند، پس بهتر است بگوییم که انقلاب اسلامی، آمریکاستیزی را ربوده است. ضمن اینکه آمریکاستیزی کاربرد خاصی در سیاست داخلی کشورمان داشته اما مدتهاست که کشورمان با آمریکا ستیزی مشکل پیدا کرده زیرا قشر جوان ما تحصیلات بالایی پیدا کرده‌اند و افکار عمومی بازتر شده است و این موضوع به مخالفت با آمریکاستیزی کمک کرده و وضعیت را برای کسانی که پشت آمریکاستیزی سنگر گرفته‌اند، سخت کرده است.
 
زیباکلام خاطرنشان کرد: آمریکاستیزی تبدیل به هویت جریان اصولگرایی تندرو شده و اگر آمریکا ستیزی و مرگ بر آمریکا را از آنها بگیریم جریان اصولگرا چیزی برای سخن گفتن ندارد.
 
وی افزود: کسانی که اصرار بر آمریکاستیزی دارند جلوی پیشرفت و توسعه کشورمان را گرفته‌اند.

درگیری لفظی یکی از نمایندگان با عراقچی در کمیسیون ویژه برجام

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: ممکن است برداشت من از متن برجام با برداشت نماینده دولت که به‌عنوان مذاکره‌کننده در مذاکرات حضور داشته و قطعاً بیش از من به جزئیات اشراف دارد، متفاوت باشد.

تابناک گیلان: حجت‌الاسلام وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حواشی جلسه امروز کمیسون ویژه بررسی برجام و درگیری لفظی میان عراقچی و یکی از نمایندگان، اظهار داشت: به هرحال ممکن است در هر بحثی سوءتعبیر از گفته‌های طرفین پیش بیاید که این اتفاق، باتوجه به حساسیت و سطح بالای این بحث برجام به لحاظ تخصصی کاملاً طبیعی است.

وی با تاکید بر این‌که امکان اظهارنظر درخصوص جزئیات جلسات را ندارد و تنها سخنگوی کمیسیون ویژه در این خصوص حق صحبت دارد، افزود: باتوجه به اینکه موضوع برجام، یک مسئله ملی است، طرح چنین مباحثی به نفع هیچکس نیست. فراموش نکنیم، موضوع ملی برجام، شاید مهمترین موضوعی است که از ابتدای پیروزی انقلاب چنین مباحثی در فضای سیاسی کشور در مودر آن شکل گرفته‌باشد و در چنین شرایطی لازم است همه سلیقه‌ها و افکار سیاسی مختلف در کشور همّ و غم خود را بر این بگذارند که نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، تامین کننده منافع ملی کشورمان باشد.

نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین با تاکید بر لزوم حفظ فضای عاقلانه ازسوی تمام جریان‌های سیاسی یادآور شد: طرح مباحث این‌چنینی و دامن‌زدن به حواشی بررسی برجام را درست و به صلاح نظام نمی‌دانم و معتقدم اگر احیاناً مباحث جزئی همچون آن‌چه امروز در کمیسیون ویژه برجام شاهد بودیم، پیش آمد،‌ نباید بیش از حد به آن بال و پر بدهیم.

وی در توضیح آن‌چه موجب درگیری لفظی یکی از نمایندگان و آقای عراقچی در جلسه امروز کمیسیون ویژه شد، خاطرنشان کرد: بحث بر سر برداشت‌های متفاوت از یک مفهوم و موضوع ثابت است. ممکن است برداشت من از متن برجام با برداشت نماینده دولت که به‌عنوان مذاکره‌کننده در مذاکرات حضور داشته و قطعاً بیش از من به جزئیات اشراف دارد، متفاوت باشد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس اضافه کرد: به‌هرحال مذاکره‌کنندگان درباره کلمه به کلمه متنی که امروز در اختیار نمایندگان قرار گرفته، با طرف مقابل وارد بحث و گفت‌وگو شده و قطعاً برداشت اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برداشت دیگری است و درصورتی که من به عنوان یک نماینده بیش از حد بر روی برداشت خود اصرار کنم، منجر به درگرفتن بحث‌های بیشتر می‌شود که شاید به‌نظر بیاید که اختلاف‌نظری اساسی میان دو طرف وجود دارد.

احمدی در پایان تصریح کرد: ضمن آن‌که در بحث‌های تخصصی و کارشناسی همواره اظهارنظرهای مطرح می‌شود که شاید منجر به بالارفتن صدای طرفین بحث شود اما نباید این موضوع را بیش از حد بزرگ کنیم.

سرانجام خالکوبی کار دست دژاگه و آزمون داد

ورزش > فوتبال ملی - دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران پس از بازی با هند باید در کمیته اخلاق فدراسیون حضور پیدا کنند.

تسنیم نوشت:اشکان دژاگه و سردار آزمون دو بازیکن تیم ملی فوتبال ایران در بازی مقابل گوام به میدان رفتند. موضوعی که در این دیدار نظر مسئولان کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال را به خود جلب کرد خالکوبی روی بدن این دو بازیکن بود و با وجود توصیه‌های مسئولان کمیته اخلاق این خالکوبی‌ها پوشانده نشده بود. به همین دلیل مسئولان کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال قصد دارند پس از بازی با روز سه‌شنبه هفته جاری ایران و هند این دو بازیکن را به کمیته اخلاق احضار کنند.

علی اکبر محمدزاده، رئیس کمیته اخلاق با اعلام این خبر گفت: ما در گذشته در خصوص مسائل اخلاقی از جمله پوشاندن خالکوبی‌ها نکات لازم را به بازیکنان تیم ملی اعلام کرده بودیم بنابراین نحوه پوشش دژاگه و آزمون با توجه به خالکوبی‌هایی که بر بدن آنها نقش بسته و نمایان بود تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: قصد داشتیم پس از بازی با گوام این دو بازیکن را به کمیته اخلاق احضار کنیم اما به دلیل بازی مهمی که تیم ملی مقابل هند دارد این موضوع را به پس از بازی با هند موکول کردیم تا با حضور این دو بازیکن در کمیته اخلاق با آنها صحبت کرده و تذکرات لازم را به آنها بدهیم.

رئیس کمیته اخلاق تاکید کرد: مطمئن باشید امسال کمیته اخلاق نسبت به تخلفاتی همچون فساد، تبانی و مسائل اخلاقی با متخلفان مدارا نکرده و بسیار سختگیرانه‌‌تر از گذشته برخورد خواهد کرد.



وسیله تحریک وحشی‌گری داعش!/ چرا داعش ۵۰ عضو خود را اعدام کرد؟/روایت سه ماه اسارت در بند داعش از زبان دختر ایزدی

خلاصه اخبار و تصاویر مربوط به جنایات داعش را در گزارش زیر ببینید.

هر روز شاهد جنایات وحشیانه جدیدی از گروه تروریستی داعش در کشور‌های عراق، سوریه و ...هستیم که خواندن اخبار و تصاویر جنایات این گروه تکفیری دل هر انسانی را می‌آزارد، این گزارش مروری بر اخبار «داعش» در ساعات گذشته است.

روایت سه ماه اسارت در بند داعش از زبان دختر ایزدی
بسیاری از دختران به اسارت گرفته شده توسط داعش به عنوان برده جنسی بین اعضای این گروهک تروریستی مبادله می‌شوند.

///

نام گذاری مکانی در تهران به نام آیلان، کودک غرق شده سوری
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تلخ ارزیابی کردن اتفاق رخ داده برای کودک 3 ساله کوبانی پیشنهاد نامگذاری مکانی در تهران به نام کودک سوری که قربانی خشونت فرقه‌ای شده به عنوان نماد ضد خشونت پیشنهاد داد.


سرنوشت زنان و دختران ایزدی که در چنگال داعش افتادند چه شد
نیروهای تروریستی با تهدید به مرگ هر کاری که می‌خواستند با زنان و دختران ایزدی انجام میدادند و به آن‌ها می‌گفتند خانواده و فرزندان خود را دیگر فراموش کنید شما الآن همسران ما هستید و باید فرزندان ما را به دنیا بیاورید.


درگیری‌های سامرا به روایت داعش+تصاویر
بدنبال حمله ناگهانی گروه تروریستی تکفیری داعش به مناطق حاشیه غربی شهر سامراء المقدسه، نیروهای ارتش، پلیس و بسیج مردمی عراق طی پاتک های متعددی از نفوذ تروریستها به داخل شهر جلوگیری کردند.


وسیله تحریک جنسی و وحشی‌گری داعش! +عکس
یکی از مجله های بلغارستان ادعا کرده است، این ماده مخدر در آزمایشگاه‌های مخصوص ناتو در کشور بلغارستان تولید می‌شود.

///


///


چرا داعش ۵۰ عضو خود را اعدام کرد؟
«غیاث سورجی» مسئول اطلاع رسانی اتحادیه کردستان عراق در استان نینوا گفت: تروریست های داعش 50 عضو خود را به اتهام فرار از درگیری های شهر بیجی اعدام کردند.


زن داعشی در اسپانیا دستگیر شد
پلیس اسپانیا از دستگیری یک زن مراکشی 18 ساله در شرق این کشور به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش خبر داد.


هلاکت سرکرده اردنی داعش در سوریه
یکی از سرکردگان اردنی گروه تروریستی داعش در حملات ارتش سوریه در شهر «القریتین» در استان «حمص» به هلاکت رسید.

نامه جدید علی مطهری درباره مساله «حصر»

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در نامه‌ای به وزیر دادگستری نگاه جدید او به حصر و ممنوع التصویری را گامی در راه حل این دو موضوع عنوان کرد و گفت که شورای عالی امنیت ملی نه در مسئله حصر می‌تواند کار قوه قضائیه را انجام دهد و نه در مسئله برجام می‌تواند جایگزین مجلس شود.

خبرگزاری ایسنا: علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در نامه‌ای به وزیر دادگستری نگاه جدید او به حصر و ممنوع التصویری را گامی در راه حل این دو موضوع عنوان کرد و گفت که شورای عالی امنیت ملی نه در مسئله حصر می‌تواند کار قوه قضائیه را انجام دهد و نه در مسئله برجام می‌تواند جایگزین مجلس شود.

در نامه علی مطهری به مصطفی پورمحمدی آمده است:

«جناب حجت‌الاسلام آقای پورمحمدی دامت برکاته

وزیر محترم دادگستری

با اهداء سلام و آرزوی توفیق الهی برای جناب‌عالی، پاسخهایی که در جمع مدیران رسانه و دانشجویان درباره مسئله حصر و ممنوع‌التصویری برخی شخصیتها داده‌اید نشان می‌دهد که به خاطر تصمیمات غلط دیگران از یک طرف و موقعیت شغلی خود از طرف دیگر مجبور شده‌اید توجیهی برای آن درست کنید و خودتان نیز قانع نشده‌اید.

فرموده‌اید «بحث حصر یک بحث حقوقی – قضایی نیست بلکه یک موضوع سیاسی و امنیتی محسوب می‌شود.» بعد آن را اصلاح کرده و اظهار کرده‌اید: «البته تلاش ما باید این باشد که حصر در یک چارچوب حقوقی تفسیر شود.» بعد فرموده‌اید: «طبعاً این بحث نه در دولت قابل طرح و رسیدگی است و نه در قوه قضائیه. این بحث در شورای عالی امنیت ملی طرح و پیگیری می‌شود. این تصمیم فراتر از تصمیم قواست.»

این توجیه، برای چند ماه اول حصر که جامعه تا حدی آشوب‌زده بود می‌تواند درست باشد که حصر تصمیمی سیاسی و امنیتی است، ‌اما سخن درباره ادامه حصر در بیش از چهار سال گذشته است که جامعه در حال آرامش بوده و هیجان آن دوره فروکش کرده است. بدون شک مسئله حصر در این مدت یک موضوع حقوقی و قضایی بوده است.

این که مجازاتها را بدون ملاک و به طور گُتره و گزاف به دو قسم تقسیم کنیم: سیاسی امنیتی و حقوقی قضایی، و دسته اول به وسیله یک شورای چند نفره و بدون محاکمه و دفاع متهم تعیین شود و دسته دوم با محاکمه و حکم قاضی، یک بدعت خطرناک است و لوازم بدی دارد، از جمله کشور را از دموکراسی دور می‌کند، علاوه بر این که خلاف اصول سی و دوم تا سی و هفتم قانون اساسی درباره حقوق متهم و مجرم است.

حتما به خاطر دارید که حدود دو سال پیش برای پاسخ به سؤال اینجانب درباره مسئله ادامه حصر خانگی و حادثه بند 350 زندان اوین به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس آمدید و تقریبا همین حرفها را زدید و البته معلوم بود که خودتان هم قانع نیستید و انتقاد دارید. قرار شد سؤال به صحن علنی بیاید اما به لطف رئیس مجلس و در حمایت از اخوی گرامی‌شان این سؤال بایگانی شد و هرگز به صحن علنی نیامد به این بهانه که سؤال مشمول وظایف وزیر دادگستری نیست، در حالی که اولا اصل 160 قانون اساسی مفید این معناست که وزیر دادگستری رابط میان مجلس و قوه قضائیه است و باید پاسخ را از قوه بگیرد و به مجلس منتقل کند و خلاصه وزیر دادگستری در میان وزیران مستثنی از سؤال نیست. ثانیا فرضا بخش اول سؤال مشمول وظایف وزیر نبود، قطعا بخش دوم یعنی حادثه زندان اوین مشمول بود.

اما درباره «برجام» فرموده‌اید: «این بحث همانند حصر، سیاسی و امنیتی است و فراتر از تصمیم قوا می‌باشد.» این که جناب‌عالی منطق یگانه و ملاک واحد دارید قابل تقدیر است زیرا می‌فرمایید در هر دو موضوع، شورای عالی امنیت ملی می‌تواند جایگزین یکی از قوا شود، در حصر جایگزین قوه قضائیه و در برجام جایگزین قوه مقننه.

لکن تعجب از کسانی است که در این جا منطق دوگانه و یک بام و دو هوا دارند. از طرفی می‌گویند شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند کار یک قوه را انجام دهد و در بررسی برجام جایگزین مجلس شود و از طرف دیگر می‌گویند شورای عالی امنیت ملی می‌تواند در مسئله حصر کار قوه قضائیه را انجام دهد و جایگزین این قوه شود!

از نظر اینجانب شورای عالی امنیت ملی نه در مسئله حصر می‌تواند کار قوه قضائیه را انجام دهد و نه در مسئله برجام می‌تواند جایگزین مجلس شود. توسیع اختیارات شورای عالی امنیت ملی فراتر از اصل 176 قانون اساسی، مقدمات خودکامگی را فراهم می‌کند. به هرحال از این که در سطح رسانه‌ها نگاه جدیدی به دو موضوع حصر و ممنوع التصویری داشتید که گامی در راه حل این دو موضوع خواهد بود از جناب‌عالی سپاسگزارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری»


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار