کد خبر: ۸۷۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 15 July 2020
میزان و نوع انسولین مصرفی در افراد مبتلا به دیابت متفاوت است و این کار باید با تجویز و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود، اما دغدغه بزرگی که این روزها بسیاری از بیماران دیابتی با آن دست‌به‌گریبان هستند کمبود انسولین در داروخانه‌ها است.
کمبود انسولین دغدغه بزرگ بیماران دیابتی/ بازار سیاه انسولین نوومیکس در رشت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت بیماری دیابت سال‌هاست که یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود، دیابت به دو نوع دسته یک و دو تقسیم می‌شود که در دیابت نوع یک بدن فرد مبتلا به دیابت قادر به تولید انسولین نبوده و برای ادامه حیات نیازمند به تزریق انسولین است‌.

میزان و نوع انسولین مصرفی در افراد مبتلا به دیابت متفاوت است و این کار باید با تجویز و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود، اما دغدغه بزرگی که این روزها بسیاری از بیماران دیابتی با آن دست‌به‌گریبان هستند کمبود انسولین در داروخانه‌ها است.

عدم تزریق انسولین موردنیاز در بیماران دیابتی می‌تواند خطرات فراوانی برای فرد مبتلا به همراه داشته باشد و حتی ادامه حیات وی را نیز به مخاطره بیندازد.

داروخانه‌ها انسولین ندارند

یکی از بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با انتقاد از کمبود انسولین در داروخانه‌ها اظهار کرد: روزانه ۱۱۰ واحد انسولین در دو نوبت صبح و شب تزریق می‌کنم و اگر به‌موقع تزریق انسولین را انجام ندهم آن‌قدر حالم وخیم می‌شود که باید سریعاً به مراکز پزشکی مراجعه کنم اما در حال حاضر چند ماهی است که پیدا کردن انسولین در داروخانه‌ها برای خودم و فرزندانم به مشکلی جدی تبدیل‌شده است.

داروخانه‌ها انسولین را به افراد آشنا می‌فروشند

وی با انتقاد از عملکرد برخی از داروخانه‌های سطح رشت افزود: برخی از داروخانه‌ها انسولین‌ها را فقط به افراد آشنا می‌فروشند و حال که بنده و امثال من در داروخانه‌ها آشنا نداریم برای تهیه انسولین موردنیازمان با مشکلات فراوانی مواجه شده‌ایم.

این بیمار دیابتی با ابراز ناراحتی از عوارض متعدد بیماری دیابت تصریح کرد: دیابت یک بیماری مهلک است و بر روی اجزای مختلف بدن همچون چشم، کلیه‌ها و غیره تأثیرات مخربی دارد.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه سهمیه انسولین دولتی برای هر فرد مبتلا به دیابت درنهایت هفت عدد در طول یک ماه است بیان کرد: قند خون بنده بسیار بالاست و باید مازاد بر هفت عدد انسولین تهیه کنم و این در حالی است که از داروخانه‌ها حتی همان هفت عدد را نیز نمی‌توانم پیدا کنم و داروخانه‌ها فقط با گفتن انسولین نداریم ما را به حال خود رها می‌کنند.

بازار سیاه انسولین نوومیکس در رشت

فرزند یکی از افراد مبتلا به دیابت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با ابراز گلایه از کمبود انسولین در داروخانه‌ها اظهار کرد: هرگاه موعد خرید انسولین موردنیاز مادرم فرا می‌رسد با استرس فراوانی ناشی از پیدا نکردن انسولین مواجه می‌شوم.

وی که تأکید داشت نامش فاش نشود افزود: متأسفانه هیچ نظارتی بر نحوه توزیع و فروش انسولین در داروخانه‌ها وجود ندارد و برخی از داروخانه‌ها درنهایت بی‌وجدانی انسولین‌ها را احتکار کرده و سپس به قیمت چند برابری و آزاد به افراد نیازمند می‌فروشند.

غفلت دستگاه‌های مسؤول در تأمین و توزیع انسولین

وی با اشاره به اینکه هرماه باید هفت عدد انسولین از نوع نوومیکس برای کنترل دیابت مادرم تهیه کنم گفت: هر بار مجبور هستم به بیش از ۱۰ داروخانه در رشت برای خرید انسولین موردنیاز مادرم مراجعه کنم اما درنهایت سه الی چهار انسولین می‌توانم پیدا و خریداری کنم که کفاف مصرف انسولین ماهیانه مادرم را نمی‌دهد و درنهایت مجبور هستم از برخی از افراد که به‌صورت واسطه‌ای انسولین‌ها را از داروخانه‌ها تهیه و به‌صورت آزاد و چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند انسولین‌های موردنیاز مادرم را تأمین کنم و متأسفانه در غفلت دستگاه‌های مسؤول برخی از فرصت‌طلبان بازار سیاه انسولین در رشت راه‌اندازی کرده‌اند.

کمبود انسولین برای بیماران دیابتی که بر اساس تجویز پزشک معالج، نیازمند تزریق انسولین در چند نوبت از روز هستند می‌تواند خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد.

فرصت‌طلبان به‌جای اینکه با تشکیل بازار سیاه و فروش چند برابری انسولین به افراد دیابتی به دنبال سودجویی و مال‌اندوزی بودند اندکی نیز باید وجدان خود را قاضی کرده و خود و عزیزانشان را به‌جای آن فرد مبتلا و خانواده‌اش تصور می‌کردند و این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد.

دستگاه‌های مسؤول در این حوزه نیز بیش از این خود را ملزم به نظارت در این حوزه بدانند و با برنامه‌ریزی‌های اصولی از نگرانی‌های بیماران دیابتی و خانواده‌هایشان کاسته و از تشکیل بازار سیاه دارو جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار