کد خبر: ۸۷۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶ 09 July 2020
 
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: آخرین وضعیت مرزبانان ربوده ‌شده در مرز میرجاوه / واکنش ضرغامی به ازدواج زینب حاج قاسم / چهار منطقه دارای بیشترین فوتی‌های کرونا در تهران و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
واکنش تلویحی روحانی به جلسه پرتنش مجلس با حضور ظریف

حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت بدون اشاره مستقیم به حملات اخیر برخی نمایندگان مجلس به محمدجواد ظریف در جلسه علنی پارلمان گفت: سمبل سیاست ما وزارت خارجه و سمبل وزارت خارجه، شخص وزیر است و اینکه امام همیشه تاکید داشتند وزیر خارجه مورد احترام باشد. روحانی با اشاره به روز تصویب برجام و با تاکید بر اینکه ۲۳ تیرماه روز تعامل ما با جهان بود، خاطر نشان کرد: می‌خواهم از ملت ایران به خاطر حمایت‌هایشان از سیاست خارجی دولت، از مقام معظم رهبری به خاطر هدایت‌ها و حمایت هایشان در سیاست خارجی، شورای عالی امنیت ملی و از وزارت امور خارجه تشکر کنم.

فرمانده بسیج وزارتخانه‌ها: شورای عالی امنیت ملی «بسیج» را مسئول دفاع از وزارتخانه‌ها کرده است

«سید حمیدرضا قریشی» فرمانده بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات سپاه محمد رسول‌الله (ص) گفت: بسیج وزارتخانه‌ها از بین ۳۰۰ هزار کارمند شاغل در تهران بزرگ تعداد ۱۷۵ هزار نفر را تاکنون موفق شده جذب و سازماندهی کند؛ این عزیزان می‌توانند فعالیت‌هایی را ساماندهی کنند که در امور جاری وزارتخانه‌ها و ادارات ممکن است مورد غفلت واقع شده باشد؛ لذا یکی از فعالیت‌هایی که بسیج وزارتخانه‌ها انجام می‌دهد، الگوسازی است. وی افزود: ما در بسیج وزارتخانه‌ها از شورای عالی امنیت ملی در مهر سال ۱۳۹۸ مصوبه‌ای داریم که بر اساس آن، عهده‌دار دفاع از «مقر» در همه وزارتخانه و ادارات هستیم. در تهران بزرگ، چون ساختمان وزارتخانه‌ها در محیط سرزمینی سپاه محمد رسول الله (ص) است، به همین خاطر بسیج وزارتخانه‌های تهران بزرگ عهده دار تأمین امنیت و دفاع از «مقر» و تأمین گروه‌های واکنش سریع برای مقابله با مخاطرات و حوادث غیرمترقبه در وازرتخانه‌ها و ادارات است.

ابتلای ۵۰ نفر از کادر درمان مسیح دانشوری به کرونا

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از ابتلای ۵۰ نفر از کادر درمان مسیح دانشوری به کرونا خبر داد. وی با اشاره به نبود تخت خالی در این بیمارستان گفت: به صورت حدودی روزی ۱۰ نفر از بخش کرونای بیمارستان مرخص می‌شود و ۳۰۰ نفر به اورژانس مراجعه می‌کنند که از این تعداد اگر ۱۰ درصد هم نیاز به بستری داشته باشد، ۳۰ نفر کاندیدای بستری شدن است، اما از این ۳۰ نفر فقط ۱۰ نفر می‌توانند بستری شوند، چون فقط ۱۰ تخت خالی شده است و بقیه بدون تخت می‌مانند.

کشور‌های جنگ‌زده منطقه به اندازه ما محدودیت اقتصادی ندارند

ابوذر ندیمی در گفتگو با «آزادی» درباره سقوط ارزش ریال با تاکید بر اینکه «واقعیت این است که هیچ کشوری در دنیا مثل ما نیست» گفت: «حتی کره شمالی هم که گا‌هی مثل ایران تعریف می‌شود، محدودیت‌های ما را ندارد. مثلا اسرائیلی‌ها کاری به کره شمالی ندارند یا همسایگان این کشور – غیر از کره جنوبی – آن را با هیچ محدودیتی روبه‌رو نمی‌کنند، اما همسایگان ما انواع حمل‌ونقلی و انتقالی و ... را ایجاد می‌کنند.» این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: «بر اساس متغیر‌های اقتصادی و نقش آنان در اقتصاد ما از جهت اداره اقتصاد و به تبع شاخص‌های اقتصادی با این کشور‌ها تفاوت داریم و مساله ارزش پول ملی را نیز باید در همین چارچوب دید». وی در پاسخ به اینکه آیا وضعیت فعلی بازار ارز نشانه ضعف ایران در مدیریت اقتصاد است، گفت: «محدودیت‌های ما با محدودیت‌های کشور‌های جنگ‌زده منطقه اصلا قابل قیاس نیست. ما هم محدودیت‌های تحریمی داریم و هم محدودیت‌های ارتباطی، بازاری و سرمایه‌گذاری؛ بنابراین نتایج نیز در اقتصاد ما و آنان متفاوت است و در اینجا بحث فقط نحوه مدیریت نیست و به مسائلی جامعی برمی‌گردد که یکی از آن‌ها مدیریت است و باید در کنار آن به روابط بین‌المللی، اداره اقتصاد و ... نیز توجه کرد.»
 
نماینده مجلس: دولت مردم را به گناه وامی‌دارد

سیدکاظم موسوی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۸ تیر) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۱۳۱ قانون اساسی در تذکری به رئیس‌جمهور در مورد وضعیت مسکن، ارز و سکه گفت: خبرنگاری در گفت‌وگویی از من پرسید که با توجه به اینکه دو خانواده برای گرانی اجاره مسکن یک منزل را اجاره کردند، بُعد شرعی این موضوع چیست؛ پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب دیدن چنین مسائلی مایه تأسف است و دولت باید تدابیر خود را در بحث مسکن افزایش دهد و مسکن مناسب در اختیار نیازمندان و افرادی که امکان ساخت مسکن ندارند قرار دهد.نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی مردم در رابطه با همه مسائل کشور در میدان هستند و به رهبری لبیک می‌گویند باید از آنها حمایت کرد، این مملکت، مملکت رسول‌الله است. متأسفانه دولت با انجام کارهایی ضمن در تنگنا قرار دادن مردم آنها را به گناه وامی‌دارد.
 
چهار منطقه دارای بیشترین فوتی‌های کرونا در تهران

زالی فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران با ابراز نگرانی از افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در تهران، افزایش اختیارات ستاد کرونا استان تهران را خواستار شد. دکتر علیرضا زالی در جلسه اضطراری ستاد کرونا پایتخت که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، در تشریح وضعیت بروز و فوتی کووید-۱۹ در تهران گفت: از هشتم تیر ماه به تدریج آمار مراجعان به مراکز درمانی تغییر کرد؛ به طوری که ابتلا و بستری در بخش‌ها و همچنین بستری در آی سی یو همچنان در حال افزایش و ترخیص بیماران در حال تقلیل است.وی عمده فوتی‌های کرونا در تهران را مربوط به مناطق ۴، ۲، ۱۴ و ۱۵ اعلام کرد و گفت: بالاترین تراکم جمعیتی را در منطقه دو و چهار داریم.
 
نامه محمود احمدی نژاد به محمد بن سلمان

روزنامه اعتماد از تلاش احمدی‌نژاد برای میانجیگری در جنگ یمن و نامه‌نگاری‌های متعدد او خبر داد.محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت نهم و دهم در ادامه نامه‌نگاری‌های خود این بار به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نامه‌ای نوشته است. برخی منابع اطلاع دادند که این نامه خطاب به محمد بن سلمان بوده بر سر طرح صلح یمن است. این منبع آگاه گفتند، احمدی‌نژاد برای میانجی‌گری در جنگ یمن با سران دو طرف درگیر و سازمان ملل وارد گفت‌وگو شده است و تلاش دارد یک هیات میانجی‌گر که در آن چهره‌های بین‌المللی حضور داشته باشند را تشکیل دهد. این منبع خبر داده که رییس‌جمهوری پیشین ایران تلاش دارد این هیات را به زودی تشکیل دهد و اسناد آن را نیز منتشر خواهد کرد.
 
واکنش ضرغامی به ازدواج زینب حاج قاسم

سید عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حساب اینستاگرامی خود پستی در رابطه با ازدواج زینب سلیمانی، فرزند سپهبد شهید قاسم سلیمانی منتشر کرد. ضرغامی در اینستاگرام خود نوشت:
"زینب حاج قاسم!
از صمیم قلب، ازدواج زینب خانم را به او تبریک گفتم. چه کار خوبی کرد که به توصیه بزرگان، امر ازدواجش را که مقدمات آن قبل از شهادت پدر، طی شده بود را بیش از این به تأخیر نینداخت. مانند پدرش، شجاع، متواضع و با کیاست است.
از آقای امیرعبداللهیان که زحمت عکس را کشیدند سپاسگزارم. "
 
آخرین وضعیت مرزبانان ربوده‌شده در مرز میرجاوه

‌فرمانده مرزبانی ناجا ‌درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربوده‌شده در مرز میرجاوه گفت: ‌با آژانس امنیت ‌پاکستان برای انتقال مرزبانان به ایران رایزنی شد‌ه است.سردار ‌احمدعلی گــودرزی‌ در حاشیه بازدید از نمایشگاه مواد مخدر مرزبانی استان هرمزگان در جمع خبرنگاران‌ در خصوص آخرین وضعیت مرزبانان ربوده‌شده در مرز میرجاوه نیز گفت: گفت‌وگویی با آژانس امنیت داخلی پاکستان در خصوص وضعیت دو مرزبان عزیز انجام شده است و در این رابطه وزارت امور خارجه و مرزبانی در حال رایزنی برای انتقال مرزبانان به خاک جمهوری اسلامی هستند.
 
حمله تُند عضو هیات رئیسه مجلس به رئیس جمهور

موسوی لارگانی عضو هیات‌رئیسه مجلس خطاب به رئیس‌جمهوری عنوان کرد: گفتید هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد؛ متاسفانه هر دو چرخ به دلیل بی‌تدبیری شما و دولت خسته و لیبرالتان از کار افتاده است. تحریم‌ها همگی برگشته است. شما در هفت سال گذشته به هیچ یک از توصیه‌های رهبری عزیز عمل نکردید و در موارد متعدد به مانند یک نفوذی تقابل و ستیزه با ارکان نظام را در راس برنامه‌ها و سخنانتان قرار دادید.
 
ادعای شاذ مامور سابق موساد درباره برجام

مقام صهیونیست مدعی شد: از وقتی که ترامپ از این توافق خارج شد، سران ایران اورانیوم غنی شدۀ کافی برای ساختن یک بمب اتمی ظرف چند ماه را دارند. به گزارش تایمز آو اسراییل، «شابتای شابیت» مامور سابق موساد مدعی شد: از نظر اسرائیل بدترین سناریو این است که سران ایران از تصمیم خود برای دستیابی به سلاح اتمی منصرف نشوند. این مامور سابق موساد ادعا کرد: برجام پانزده سال دستیابی حکومت ایران را به سلاح اتمی به تاخیر انداخت و از وقتی که ترامپ از این توافق خارج شد، سران ایران اورانیوم غنی شدۀ کافی برای ساختن یک بمب اتمی ظرف چند ماه را دارند.
 
نماینده ای که خودش را لو داد!

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس نهم و یازدهم مجلس، به سخنان ظریف واکنش نشان داده و با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف که گفته بود یکی از نمایندگان محتوای محرمانه یکی از جلسات را به بیرون درز داده است، سوابق خود را لو داد.وی گفت :«اصلا چنین صحبتی صورت نگرفته است و اگر آقای ظریف چنین سندی دارد، لطف کنند و منتشر کنند. مطمئنا مذاکرات از سوی سفارت ایران در مسکو ضبط شده و اگر آقای ظریف دلیل یا سند دیگری دارند، ارائه بدهند. تنها صحبتی که ما با آقای پوتین داشتیم، درباره بحث نفت در برابر کالا بود که آقای ظریف حاضر نشد این موضوع را دنبال کنند و پیگیر باشند. من حاضر هستم با آقای ظریف در یک مناظره شرکت کنم و اسناد خودم را ارائه دهم؛ ضمن اینکه آقای وزیر هم می‌تواند اسناد و مداک خودش را منتشر کند. بنده به‌قدر کافی کار اطلاعاتی و امنیتی انجام داده‌ام که بدانم کدام خبر سری است و کدام خبر غیرسری. آقای ظریف بهتر است کم‌کاری‌ها و عدم پیگیری‌های مطالبات بحق مردم را در حوزه دورزدن تحریم‌ها بهانه نکنند».ظریف در صحن مجلس بدون اشاره به نام نماینده خاصی گفته بود «یکی از نمایندگان می‌گفت چرا شما نمایندگان را در جلسات خود راه نمی‌دهید؛ اتفاقا همان برادر در مذاکرات به کلی سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد؛ همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد؛ چون هرکجا که روس‌ها خواستند از ما نفت بخرند، آمریکایی‌ها جلوی آن را گرفتند؛ درحالی‌که می‌شد جور دیگری رفتار شود. درباره چین و برجام هم همین‌گونه است؛ این معضلی است که سیاست خارجی با آن روبه‌رو است و کسی هم به کمک ما نمی‌آید».
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار