کد خبر: ۸۷۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶ 09 July 2020

روایت افشاگرانه سلیمی‌نمین از خط نفوذ احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم

تابناک/تحلیلگر سیاسی اصولگرا می‌گوید: برخی از نمایندگان وابسته به محمود احمدی نژاد سعی دارند فضای بین مجلس و دولت را تخریب کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اتفاقاتی که در جریان حضور محمدجواد ظریف در صحن مجلس رخ داد نه فقط طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون که حتی برخی اصولگرایان را نیز گلایه مند کرد. عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا که همواره نقدهایی را متوجه تندروی در هر دو جناح سیاسی کشور می‌کند، معتقد است «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و حتی چهره‌های شاخص جریان اصولگرا نباید نمایندگان جدید الورود به مجلس را به حال خود رها کنند.»



این تحلیلگر سیاسی اصولگرا تأکید می‌کند؛ «شواهد نشان می‌دهد برخی از نمایندگان جوان مجلس یازدهم در زمین محمود احمدی نژاد و اصولگرایان افراطی بازی می‌کنند و این روند ممکن است رابطه دو قوه «مقننه» و «مجریه» را به بن بست جدی بکشاند.»

*آقای سلیمی نمین! مجلس یازدهم وارد دومین ماه کاری خود شده است، ارزیابی خود را از عملکرد منتخبین مردم تا به امروز بفرمایید؟

بنده فکر می‌کنم در این مدت کم نمی‌توانیم در خصوص عملکرد پارلمان یازدهم قضاوت کنیم. شاکله مجلس هنوز تکمیل نشده و هنوز بخش‌هایی از این ساختار بدون مسئول اداره می‌شود. امروز برخی از جریانات سیاسی در مجلس نماینده دارند که در خصوص آنها می‌توان اظهار نظر کرد، اما همین تحلیل هم مبتنی بر سوابق این طیف از نمایندگان است و نمی‌توان آن را به عملکرد یکماهه آنها تعمیم داد.

برخی از نمایندگان جوان نگاه سیاسی صرف دارند

*در این یک ماه اخیر برخی رفتارهای هیجانی و گاها تند از برخی نمایندگان مشاهده شده است، در همین مجلس بسیاری از نمایندگان کم تجربه حضور دارند که این نوع رفتار در آنها مشهودتر است، فکر نمی‌کنید این نمایندگان جدید نیازمند مشاوره و حمایت از سوی افراد با سابقه حاضر در پارلمان و جریان سیاسی متبوع خود باشند؟

به صورت مطلق نمی‌توان گفت تمامی ورودی‌های جدید مجلس نیازمند و هدایت و مشاوره هستند، و در کنار این موضوع نیز؛ افراد با سابقه پارلمان در مقام ارائه مشاوره باشند. برخی از نمایندگان جدیدی که وارد مجلس شده‌اند، افراد شایسته‌ای هستند که می‌توانند سطح پارلمان را ارتقا دهند. در کنار این نمایندگان برخی از منتخبین جوان نیز حضور دارند که تنها کار «سیاسی» را می‌دانند و نمی‌توان آنها را در قامت «قانونگذاری» تصور کرد. جریان سیاسی اصولگرا و حتی برخی از نمایندگان قدیمی مجلس باید آن دسته از جوانان مجلس که صرفا کار سیاسی را می‌دانند، هدایت و کمک کنند.

یکی از خطراتی که مجلس یازدهم را تهدید می‌کند این مسأله است که همین نمایندگان جوان که تنها نگرش سیاسی در کار دارند، به سمت برخی از «منازعات سیاسی» سوق پیدا کنند.

بنده امیدوارم نمایندگانی که در مجلس شورای اسلامی از درایت و تجربه برخوردار هستند، نگذارند این آفت گریبان مجلس یازدهم را بگیرد.

شورای ائتلاف اجازه ندهد رفتارهای سیاسی برخی نمایندگان، دامن کل مجلس را بگیرد

*شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پیش از آغاز به کار مجلس یازدهم تأکید می‌کرد به عنوان یک بازوی مشورتی در کنار منتخبین مردم خواهد بود، فکر می‌کنید این امر تا چه میزان محقق شده و اجرای آن لازم باشد؟

من تا کنون شواهدی مبنی بر ورود مستقیم شورای ائتلاف در امر مشورت دهی به نمایندگان جدید ندیده‌ام. البته تصور می‌کنم این شورا باید با برگزاری جلساتی نگذارد آفت رفتارهای سیاسی برخی از نمایندگان جدید دامن کل مجلس را بگیرد.

بزرگان اصولگرا در قبال مجلس یازدهم احساس وظیفه کنند

*وظیفه سایر اصولگرایان شاخص در قبال مجلس کنونی چیست؟

این تفکر که کار پس از انتخابات تمام می‌شود و نمایندگان مجلس را باید رها کنیم، کاملا غلط است. به نظر من باید بزرگان جریان اصولگرا در هدایت نمایندگان جدید احساس وظیفه کنند. اگر یک نماینده مجلس در کار خود مرتکب خطایی می‌شود، وظیفه بزرگان جریان سیاسی حامی وی این است که خطای او را گوشزد کرده و جلوی تداوم آن را بگیرند.

در مجلس کنونی، تاکنون هیأت رئیسه مستقر سیاست سنجیده‌ای را در قبال مسائل کلان کشور اتخاذ کرده است، اما برخی از بیرون پارلمان تلاش می‌کنند که این امر با اخلال مواجه شود.

برخی اصولگرایان نمی خواهند این مجلس موفق باشد

*مشخصا منظورتان چه کسانی است؟

این افراد نمی‌خواهند مجلس یازدهم موفق باشد. منظور من تنها رقبای اصلاح طلب نمایندگان کنونی نیست، بلکه برخی از اصولگرایان نیز در این مسیر گام بر می‌دارند.

بیشترین تلاش برای ناکامی مجلس از سوی احمدی نژاد صورت می گیرد

*یعنی همان افرادی که در لیست شورای ائتلاف راه پیدا نکردند و بیشتر به «جبهه پایداری» گرایش داشتند؟

بله برخی از فعالان این جریان در این کار دخالت دارند، اما بیشترین تلاش برای ناکامی مجلس کنونی از سوی جریان آقای «احمدی نژاد» شکل می‌گیرد. آقای احمدی نژاد بیم آن را دارد که موفقیت مجلس کنونی منجر به رنگ باختن شعارها و سیاست‌های او شود. زیرا موفقیت اصولگرایان در این مجلس باعث می‌شود فردی مانند احمدی نژاد با خطاهایی که انجام داده، دیگر جایگاهی در میان مردم نداشته باشد.

احمدی نژاد در مسیر انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس سم پاشی می‌کرد

*می‌توانید چند نمونه از این تلاش‌ها را ذکر کنید؟

بله! آقای احمدی نژاد تلاش فراوانی را انجام داد تا «محمدباقر قالیباف» در جایگاه ریاست مجلس قرار نگیرد. بسیاری از سم پاشی‌ها و جوسازی های اخیر در خصوص آقای قالیباف از جانب رئیس جمهور سابق شکل گرفته بود. جریان آقای احمدی نژاد در مسیر تخریب رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی، بسیار فعال‌تر از برخی اصلاح طلبان عمل کرد.

برخی عناصر سطحی مجلس تحت تاثیر احمدی نژاد هستند

برخی از عناصر سطحی سیاسی که در مجلس حضور دارند، تحت تاثیر آقای احمدی نژاد تلاش می‌کنند که رابطه دولت و مجلس را خراب کنند. این افراد با ایجاد تقابل میان این دو قوه می‌خواهند اهداف خود را به پیش ببرند.

نمایندگان خیرخواه به دنبال استیضاح رئیس جمهور نباشند

باید توجه کنیم نقد با تخریب بسیار متفاوت است. اما در همین مجلس یازدهم افرادی حضور دارند که تلاش می‌کنند با طرح مسائلی همچون «سوال از رئیس جمهور» و حتی «استیضاح» رئیس دولت، به اختلافات این دو قوه بیش از پیش دامن بزنند؛ زیرا در همین فضا است که مجلس تضعیف شده و اهداف فردی مانند آقای احمدی نژاد اجرایی می‌شود.

من به صراحت می‌گویم این دسته از نمایندگان مجلس خیرخواه کشور نیستند و قطعا فهم درستی از شرایط کشور و حتی منطقه نیز ندارند.

مجلس یازدهم با دولت تعامل کند

*برخی از کارشناسان معتقدند عملکرد مجلس یازدهم رابطه مستقیم با میزان توفیق اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ دارد، فکر می‌کنید مجلس یازدهم تا کنون در این مسیر پیش رفته است؟

بدون تردید عملکرد مجلس یازدهم امری بسیار تأثیرگذار در انتخابات سال آینده است. من امیدوارم منتخبین جدید تمام تمرکز خود را معطوف به مسائل اساسی کنند و نگذارند کسی آنها را مشغول به مباحث فرعی کند.

انتظار ما از مجلس جدید این است که با دولت آقای روحانی تعامل کند و ضعف‌های موجود در کار دولتی‌ها را نیز برطرف کند. نگاه تقابلی مجلس نسبت دولت، در نهایت منجر به یک بن بست در کار این دو قوه خواهد شد.

مجلس و دولت زمانی می‌توانند مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند  که باهم رابطه تعاملی داشته باشند، زیرا از دل این تعامل است که بسیاری از مشکلات کنونی حل می‌شود.

نمایندگان به جای حضور در فضای مجازی و تیتربازی، کار کنند

*برخی از اظهار نظرهای نمایندگان جدید در خصوص طرح‌های اقتصادی به نظر می‌رسد که مبنای کارشناسی ندارد، فکر نمی‌کنید اگر این طرح‌های پیشنهادی تبدیل به قانون شود، مشکلات کنونی را بیشتر کند؟

یک نماینده نباید «تیتر باز» شود و با اعلام برخی از مواضع خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. زیرا این موضوع نیز یک آفت است و می‌تواند تمرکز یک نماینده را از مسائل اصلی و مورد نیاز جامعه، دور کند.

نمایندگان مجلس یازدهم باید مسائل را به صورت عمیق و کارشناسی مورد بررسی قرار دهند. به نظر شایسته نیست که نمایندگان و حتی برخی از سیاسیون زمان خود را صرف پرداختن به مسائل سطحی و جزئی، آن هم در «فضای مجازی» کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار