کد خبر: ۸۷۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹ 09 July 2020
 

تابناک/ستاره‌های خارجی که بعد از انقلاب اسلامی پا به فوتبال گیلان گذاشتند و برای تیم‌های گیلانی به میدان رفتند و اکنون بی فروغ شدند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، در تاریخ فوتبال گیلان بازیکنان خارجی متعددی به تیم هایی، چون پگاه گیلان (داماش فعلی)، ملوان بندرانزلی و همینطور سپیدرود رشت راه یافتند، به طوری که برای اکثر آن‌ها پول زیادی پرداخت شد بدون اینکه کیفیت آن‌ها به طور دقیق ارزیابی شود.

اما در این بین اگر از میان این اسامی بازیکنانی را دست چین کنیم تداعی گر خاطرات شیرین هواداران فوتبال گیلان با مو بلوند‌های جذاب و سیه چرده‌های محبوب است.

آوسنتین گیلائوری بال کناری گرجستانی سال‌های نه چندان دور داماش که بعد از حضور سه ساله خود در ترکیب آبی پوشان تهرانی، در فصل ۲۰۰۸ – ۲۰۰۷ در ۲۴ مسابقه برای لاجوردی پوشان رشتی پا به میدان گذاشت.

 

مردانی از آنسوی مرز‌ها تا لب دریای خزر

افشین چاووشی که همبازی او در تیم داماش بود در وصف این بازیکن اهل تفلیس می‌گوید:او را در تیم "گیلا" صدا می‌کردیم، واقعا بازیکن با شخصیتی بود و بسیار آرام بود به طوریکه به سختی با بقیه حرف می‌زد و فقط به تمرین می‌آمد، کارش را انجام می‌داد و می‌رفت.

او در مورد کیفیت فنی گیلائوری افزود: بدون شک او یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنانی بود که پا به فوتبال گیلان گذاشتند، باتوجه به اینکه او سه سال در تیم استقلال سابقه بازی داشت در تیم ما از احترام زیادی برخوردار بود خصوصا وقتی که در فینال جام حذفی دروازه استقلال را در رشت گشود جایگاه خود را در قلب هواداران داماش تثبیت کرد.

چاووشی با اشاره به فینال به یاد ماندنی استقلال و پگاه (داماش) در سال ۸۷ گفت: علیرقم اینکه در مجموع آن فینال را به استقلال واگذار کردیم، اما در بازی رفت با تیمی یکدست و متحد توانستیم استقلال پرستاره را در رشت شکست دهیم که آن مسابقه تداعی گر گل دیدنی و خاطره انگیز گیلائوری نیز است که باانگیزه مضاعفی در مقابل تیم سابق خود قرار گرفت و توانست بدرخشد.


مردانی از آنسوی مرز‌ها تا لب دریای خزر

فیلیپ آلوز دسوزا هافبک میانی اهل ریودوژانیرو که از تکنیک و انعطاف بالایی برخوردار بود.

در اتلتیک پاراننزه پرورش یافت و حتی به تیم مطرح واسکودوگاما هم راه یافت، اما دست سرنوشت او را در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ بازیکن ملوان کرد.

دسوزا ۶۰ مرتبه پبراهن سفید ملوان را برتن کرد و ۴ گل نیز برای تیمش به ثمر رساند تا زمینه حضورش در ترکیب استقلال تهران را هم فراهم آورد.

مردانی از آنسوی مرز‌ها تا لب دریای خزر

محمد قدیر بحری مربی باسابقه باشگاه ملوان بندر انزلی در وصف خصوصیات فیلیپ آلوز دسوزا اظهار کرد: فیلیپ آلوز دسوزا بازیکنی تکنیکی با بازی خوانی بالایی بود که با استفاده از هوش بالای خود جریان اتفاقات در میانه میدان را به نفع تیم خود رقم می‌زد.

او با اشاره به اینک شرط حضور مستمر در ملوان برخورداری از شرایط خاص آمادگی جسمانی است افزود: البته با توجه به اینکه نوع و سبک بازی ملوان برتافته از بازی گروهی است و بازیکنان تیم مستلزم به دارا بودن شرایط بدنی خاص هستند، معمولا بازیکنان اهل آمریکای جنوبی که سبک بازی شان مبتنی بر خصوصیات فردی است به سختی در تیم‌هایی مثل ملوان جا می‌افتند و به همین خاطر دسوزا مدت زیادی در جمع ملوانان باقی نماند.

مردانی از آنسوی مرز‌ها تا لب دریای خزر


آدریانو آلوز مهاجمی با اندام ترکه‌ای که به راحتی آب خوردن تور دروازه رقبا را در فوتبال ایران نشانه می‌گرفت.

آلوز در ترکیب تیم هایی، چون سایپاالبرز، مس کرمان و استقلال اهواز در فوتبال ایران نامی برای خود دست و پا کرد، اما اوج درخشش او در ترکیب تیم داماش گیلان رقم خورد، هرچند که مدت حضورش در فوتبال گیلان خیلی کوتاه بود، اما او در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ برای داماشی‌ها ۱۲ گل زد آن هم فقط در ۲۶ بازی!

مهاجم برزیلی، اما در فصل بعد در انتقالی جنجالی سر از ترکیب ملوانان در آورد ودر ۳۰ مسابقه ۶ مرتبه برای قو‌های سپید گلزنی کرد و پس از آن فوتبال ایران را ترک کرد.

مردانی از آنسوی مرز‌ها تا لب دریای خزر

 مگنو باتیستا داسیلوا تارزان برزیلی از آن دست از بازیکنانی بود که خیلی زود جایش را در دل علاقه‌مندان به فوتبال باز می‌کند.
باتیستا در فصل ۱۲-۲۰۱۱ بیست و هشت بار پیراهن داماش گیلان را پوشید.

یک هافبک منعطف با قدرت بدنی بالا که کمی از تکنیک برزیلی را چاشنی کار خود کرد و بااینکه فقط یک فصل در رشت توپ زد، اما میان هوادارن داماش از محبوبیت زیادی برخوردار شد.

این بازیکن ۳۴ ساله هنوز هم در فوتبال ایران مشغول به فعالیت است و در تیم پارس جنوبی جم عضویت دارد.

مردانی از آنسوی مرز‌ها تا لب دریای خزر

برای توصیف بیشتر خصوصیات مگنو باتیستا پای صحبت‌های افشین چاووشی هم بازی و کاپیتان سابق او در تیم داماش نشستیم. مگنو یک شخصیت پرجنب و جوش و فعال داشت و پسر دوست داشتنی بود و علاقه زیادی به یادگیری زبان فارسی نیز داشت.

مربی سابق داماش گیلان افزود: در آن سال‌ها با حضور افرادی، چون محمدرضا مهدوی و محمد آبشک و حسین ابراهیمی در خط هافبک، محمد مختاری و مصطفی حاجتی و علیرضا نظیف کار و ابراهیم تقی پور یک خط عقب‌تر از آن‌ها و حضور بازیکنانی جون جهانگیر عسگری و محمد غلامی و آدریانو آلوز در کنار من در خط حمله و البته حضور علی نظرمحمدی در دروازه، تیم قدرتمندی را تشکیل دادیم که کمی بعد‌تر هم بازیکن جنگنده و دونده‌ای همچون مگنو باتیستا و استعدادی، چون علیرضا جهانبخش به تیم ما اضافه شدند.

سرگی پاشنکوسنگربان یک متر و ۸۶ سانتی اهل مولداوی که ۱۶ بازی ملی نیز در کارنامه خود دارد.

پاشنکو در برهه‌ای که دراگان اسکوچیچ (سرمربی فعلی تیم ملی ایران) سرمربی قو‌های سپید بود، در تیم ملوان بندرانزلی حاضر شد و ۴۴ مرتبه از قفس توری این تیم محافظت کرد.

هواداران ملوان خاطرات خوشی از حضور دو ساله‌ی تنها دروازبان خارجی تاریخ تیم محبوب خود در بندرانزلی دارند.

محمد قدیر بحری مربی تیم ملوان در خصوص توانایی‌ها و عملکرد دروازبان سابق ملوان گقت: پاشنکو خیلی از فیزیک فوق العاده‌ای برخوردار نبود و در نگاه اول به سختی تصور می شد که دروازبان شش دانگی باشد، اما او برخلاف انتظارات در ملوان بسیار خوش درخشید و با انعطاف بدنی مناسبش بازیکن موثری برای ملوان بود و عملکرد خوبی به نمایش گذاشت.

او با بیان اینکه پاشنکو از لحاظ اخلاقی نیز مورد تایید و مقبول همه اعضا تیم بود افزود: متاسفانه به دلیل اختلافات مالی و فقط به خاطر ۵۰ میلیون تومان در زمان مدیریت وقت ملوان، او از جمع ما جدا شد.

 

مردانی از آنسوی مرز‌ها تا لب دریای خزر


 لوکا نوزادزه آوردن نام وی در این فهرست در ابتدا یک معمای عجیب به نظر می‌رسد.

بازیکن بسیار معمولی که مشخص نیست با چه متر و معیاری سر از فوتبال گیلان و باشگاه سپیدرود رشت در آورد و روستاوی گرجستان معروفترین باشگاهی بود که در آن توپ زده است.

خصوصیت متمایز او، اما که از چهارچوب توانایی هایش نیز خارج است باعث شد تا نام او را در میان اسامی بازیکنان خارجی که در فوتبال گیلان ماندگار شدند بیاوریم، او اولین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه سپیدرود رشت است.

مردانی از آنسوی مرز‌ها تا لب دریای خزر

در تاریخ لیگ برتر ایران، در مجموع ۱۵ گل برای داماش و ۱۱ گل برای ملوان توسط خارجی‌ها به ثبت رسیده و در میان بازیکنان خارجی که به لیگ برتر ایران منتقل شدند، آدریانو آلوز با به ثمر رساندن ۴۷ گل پنجمین گلزن برتر خارجی تاریخ جام خلیج فارس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار