کد خبر: ۸۷۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ 08 July 2020
 
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: چرا شهید بهشتی به مسعود رجوی پیشنهاد شهرداری تهران را داد؟ / آتش سوزی بوستان نهج البلاغه عمدی بود / علیزاده طباطبایی: مجلس یازدهم ماموریت تخریب دولت را دارد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
کریمی قدوسی: انفجار سایت هسته‌ای نطنز کار بازرسان آژانس است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش بار از سایت هسته‌ای آسیب دیده نطنز بازدید کرده بودند. به نظر بخشی از خرابکاری به دلیل حضور مستمر بازرسان آژانس در این منطقه بوده است. رخداد پیش آمده و بازدید‌های انجام گرفته، موضوع پروتکل الحاقی را زیرسوال می‌برد، زیرا دسترسی بازرسان به این مراکز فقط با تمسک به پذیرش ایران طبق پروتکل الحاقی ممکن است. /خانه ملت
 
کنایه توئیتری عطاءالله مهاجرانی به حقوق نمایندگان مجلس

وزیر ارشاد دولت اصلاحات در حساب توییتری خود با نقل خاطره‌ای از مجلس اول به موضوع حقوق نمایندگان مجلس یازدهم واکنش نشان داد.سید عطاءالله مهاجرانی، نماینده مردم شیراز در مجلس اول و وزیر دولت اصلاحات با نقل خاطره‌ای از مجلس اول در خصوص نگاه نمایندگان به اوضاع اقتصادی کشور در آن دوران نوشت: «مجلس اول؟! آن سال‌ها در فضای جنگ تحمیلی گوشت گران و کمیاب بود. آقای کتیرایی عضو هیات رئیسه و مسئول امور خدمات، به رستوران مجلس دستور داده بود، مصرف گوشت را به حداقل برسانند. آبگوشت بی گوشت درست کردند. برای چای، می‌بایست فقط دو حبه قند که توی پلاستیک پیچیده بود، بگیریم.بعضی نمایندگان با موتور سیکلت و یا دوچرخه به مجلس می‌آمدند. هیچکس در ذهنش نمی‌گذشت که مجلس فرصتی برای اندوختن مال و پروار است. نمایندگان دلالی و کار چاق کنی نمی‌کردند. حقوق نمایندگان در حد متوسط حقوق در کشور بود. می‌توان اسناد مالی مجلس اول تا به امروز را بررسی کرد. چرا چنین شد؟!»
 
بانوی نماینده «زنان باید بچه داری کنند» را تکذیب کرد

محمودی، با انتشار نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس نقل قولی که از طرف وی تحت این عنوان که «هیات رئیسه مجلس به نمایندگان زن گفته است زنان باید بچه داری کنند» را تکذیب کرد. سمیه محمودی، نماینده شهرضا در مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پیرو انتشار خبری در یکی از خبرگزاری‌ها با عنوان «افشاگری یک نماینده زن علیه هیئت ۷ نفره هیات رئیسه مجلس/ به ما گفتند زن باید بچه داری کند»، اظهار کرد: مصاحبه انجام شده در خصوص دلایل عدم به کارگیری زنان جهت تصدی در سمت دبیران کمیسیون‌های تخصصی بوده است.محمودی همچنین با انتشار نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس نقل قولی که از طرف وی تحت این عنوان که «هیات رئیسه مجلس به نمایندگان زن گفته است زنان باید بچه داری کنند» را تکذیب کرد.
 
شانس خاتمی در انتخابات از دیدِ یک اصلاح‌طلب

مهدی آیتی گفت: محمدرضا خاتمی حتی به اندازه عارف نیز شانس حضور در سیاست را نداشته و ندارد. مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این موضوع که درصورت حضور محمدرضا خاتمی چه‌قدر احتمال دارد که او در انتخابات پیروز شود؟ به سایت «راهبرد معاصر» گفته است: «محمدرضا خاتمی حتی به اندازه عارف نیز شانس حضور در سیاست را نداشته و ندارد. اگر جبهه اصلاحات دارای تفکری منسجم می‌بود باید برای فعالیت‌های در سایه برنامه ریزی می‌کرد نه فعالیت‌های حضوری و عرصه اجرایی سیاست کشور، چون امروز جبهه اصلاحات اقبال عمومی را در اختیار ندارد و شانس برنده شدن کاندید اصلاح طلب حداقل است... وقتی جبهه‌ای به غروب و بازنشستگی خود نزدیک شده است عاقلانه این است که کنار بنشیند و در سایه فعالیت کند و فعالیت‌های نظری سیاسی و نرم افزاری و تبلیغی و فرهنگی داشته باشد. امروز تمام کسانی که در جبهه خاتمی و احمدی نژاد از بازگشت صحبت می‌کنند، از روی سردرگمی و بی برنامگی و پریشانی سیاسی حرف می‌زنند و این حرف‌ها شان رهبران آن‌ها را پایین می‌آورد». او ادامه داد: «این روز‌ها از طرف اصلاح‌طلبان مطالبی منتشر می‌شود که به نظر می‌رسد به دلیل بن‌بست‌های سیاسی چند سال اخیر در جبهه اصلاحات به وجود آمده‌اند. وقتی صحبت از این است که آقای عارف به‌طور جدی برای انتخابات ۱۴۰۰ تلاش می‌کند و یا احتمال مطرح شدن آقای خاتمی به میان می‌آید و یا مطرح شدن احمدی نژاد برای ۱۴۰۰ که از جانب تندرو‌های حامی او نشر پیدا کرده است، این نوع تبلیغ و این تفکر نشان از انسداد سیاسی و بن بست‌های سیاسی و سرخوردگی‌های سیاسی و بی برنامه بودن سیاسی است... به نظر می‌رسد، اگر جبهه اصلاحات امروز در میان احزاب خود دارای انسجام و وحدت می‌بود کار به اینجا نمی‌رسید».
 
زرآبادی: طرح سوال از رئیس جمهور نمایشی است

زرآبادی گفت: این جریانی که در مجلس یازدهم شکل گرفته، ادامه همان جریان مجلس دهم است. اصلا خواسته این جریان مشخص نیست و همه این اتفاقات باعث ایجاد تنش برای وزارت امورخارجه است و نتیجه این اقدامات با توجه به اتفاقاتی که در این چند هفته گذشته در سطح روابط بین‌الملل در سازمان ملل شکل می‌گیرد. سیده حمیده زرآبادی، نماینده مجلس دهم، با اشاره به تشنج صورت گرفته در هنگام گزارش به نمایندگان مجلس از سوی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه گفت: در مجلس دهم هم متاسفانه یک تعدادی از نمایندگان بدون داشتن هر گونه راهکار و پیشنهاد مشخصی دقیقا همین تشنج‌ها را برای سیاست خارجی ایجاد می‌کردند. وی ادامه داد: برخی از نمایندگان با الفاظی مثل دروغگو و حتی بعضی مواقع خائن دانستن آقای ظریف که اتفاقاً همه این موارد بار حقوقی هم دارد، عملکرد وزارت امور خارجه را به چالش می‌کشیدند، در حالی که هیچ وقت راهکار و پیشنهاد مشخصی نداشته و ندارند.
 
علیزاده طباطبایی: مجلس یازدهم ماموریت تخریب دولت را دارد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: نمایندگان مجلس یازدهم از هم‌اکنون ماموریت تخریب دولت را دارند، لذا برای تخریب دولت، همه تلاش خود را می‌کنند، در حقیقت نمایندگان با این اقدامات قصد دارند که زمینه را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده کنند. محمود علیزاده طباطبایی، در خصوص آسیب برخورد‌های جناحی مجلس یازدهم با دولت به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: جنس برخورد‌های مجلس یازدهم با دولت سیاسی است، در جایی که منافع ملی مطرح است، وزارت امور خارجه به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد بلکه نظام تصمیم می‌گیرد. این فعال سیاسی با اشاره به صحبت‌های ظریف در صحن علنی و واکنش نمایندگان افزود: بنابراین همانطور که مشاهده کردید، در صحن علنی مجلس زمانی که ظریف پاسخ نمایندگان را داد آن‌ها هم سکوت کردند، در واقع ظریف در این جلسه در پاسخ به نمایندگان گفت، هر تصمیمی که ما می‌گیریم تصمیم نظام است و تصمیم دولت یا وزرات امور خارجه نیست.
 
دانشگاه علوم پزشکی گلستان: ۲۰۰ نفر در دو مراسم جشن عروسی به کرونا مبتلا شدند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۲۰۰ نفر در این استان پس از شرکت در مراسم عروسی به کرونا مبتلا و ۵ نفر فوت کردند. سراج‌الدین عارف‌نیا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار داشت: پیک دوم کرونا در استان گلستان همچنان ادامه دارد و تعداد بستری‌های روزانه ما افزایش داشته است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مورد اعمال و اجرای محدودیت‌ها در استان گفت: محدودیت‌ها نباید فقط در قالب مصوبه باشد و باید سفت و سخت آن‌ها را اجرا کرد، مرکز بهداشت می‌تواند در صورت رعایت نکردن مصوبات و پروتکل‌ها توسط اصناف مختلف آن‌ها را پلمب کند و به دادستانی گزارش دهد. عارف‌نیا افزود: باید قواعد محکمی برای برخورد با مراسم تجمعی ایجاد شود، زیرا تعداد مبتلایان به کرونا در استان پس از برگزاری عروسی‌ها سه برابر شده است. وی ادامه داد: در یکی از روستا‌های داشلی برون که از کرونا پاک بود، دو عروسی برگزار شد که دو هفته بعد بیش از ۲۰۰ نفر که در این دو عروسی شرکت کرده بودند به کرونا مبتلا شدند و متاسفانه پنج نفر فوت کردند.

حمایت علی ربیعی از قرارداد ۲۵ ساله با چین

علی ربیعی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین: در این زمینه هیچ چیز محرمانه و مخفیانه‌ای وجود ندارد و در سفر گذشته وزیر امور خارجه به چین هم مطرح شده بود و در دیدار رییس جمهوری این کشور با رهبری نیز این موضوع طرح شده بود و هر زمان که توافقی در این زمینه به دست آید، همان زمان هم اعلام می‌شود.

دفن ۷۰ قربانی کرونا روز گذشته در بهشت زهرای تهران

محسن هاشمی صبح امروز پیش از آغاز جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در مورد احتمال متوقف شدن اجرای طرح ترافیک در تهران گفت: ستاد کرونا در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند و ما از آنجایی که نظرات‌مان «وتو» می‌شود نظری در این خصوص نمی‌دهیم و شأنمان را حفظ می‌کنیم. وی در پاسخ به این که تعداد جانباختگان ویروس کرونا در تهران چقدر است، اظهار کرد: روز گذشته ۷۰ فوتی ناشی از ویروس کرونا در بهشت زهرا (س) دفن شدند. متاسفانه این آمار‌ها رشد کرده است چرا که این عدد تا دفن روزانه ۱۹ نفر نیز رسیده بود، اما روز گذشته به ۷۰ نفر افزایش یافت.

بازداشت عوامل اجرای موسیقی خیابانی در ایلام

دیروز کلیپی کوتاه در فضای مجازی پخش شد که در آن یک دختر جوان در کنار یک گروه موسیقی محلی با اجرای ساز دهل، حرکات ناموزونی در خیابان سعدی شهر ایلام اجرا کرده است. بعد از پخش این کلیپ در استان، امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر در محکومیت حرکات هنجارشکنانه و ضدفرهنگی در ایلام بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: حرکت هنجارشکنانه و به دور از ارزش‌های اسلامی و انقلابی یک دختر جوان به همراه گروه موسیقی محلی، خاطر شهروندان مومن و ولایتمدار ایلام را جریحه‌دار کرده است. بر خود لازم می‌دانیم که این حرکات زشت، ضد فرهنگی و ضد دینی در استانی که در دامن پاک زنان با عفت و با حیای آن تعداد سه هزار شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است را محکوم کنیم. در همین راستا و به دنبال فعال شدن گروه‌های موسیقی محلی، بی‌حرمتی، رقص و پایکوبی و همچنین مطالبات عمومی و دغدغه‌های امت حزب‌الله، ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام بار دیگر ضمن محکومیت شدید این اقدام ناشایست و هنجارشکن، از نیروی انتظامی و دادستان مرکز استان خواستار برخورد قاطع با مسببان، عوامل پشت پرده و هتاکان به مقدسات دینی است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام نسبت به اهمال و سهل‌انگاری دستگاه‌های مربوطه، حق مطالبه‌گری را برای خود محفوظ می‌داند. همچنین امروز نیز دادستان ایلام از دستگیری و بازداشت عوامل تجمع بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای اهالی ایلام در میدان ۲۲ بهمن خبر داد. افشار خسروی‌زاد گفت: در پی دریافت فیلمی از همشهریان عزیز که برگزاری یک تجمع با اجرای موسیقی خیابانی بدون رعایت الزامات فرهنگی و بهداشتی انجام شده بود، افراد مرتبط دستگیر و تحویل مرجع قضایی شدند.

آتش سوزی بوستان نهج البلاغه عمدی بود

پلیس تهران از دستگیری ۳ نفر که برای خودنمایی ۸۰۰ متر مربع از مراتع بوستان نهج البلاغه را به آتش کشیده بودند خبر داد. به گزارش فارس، سرهنگ علی محمدی با اعلام خبر دستگیری عاملان آتش سوزی در بوستان نهج البلاغه تهران اظهار داشت: ساعت ۷ صبح روز گذشته وقوع یک فقره آتش سوزی در بوستان نهج البلاغه واقع در شمال غرب شهر تهران به مرکز فوریت‌های پلیسی اعلام شد و بلافاصله تیمی از ماموران کلانتری ۱۴۰ باغ فیض به همراه عوامل آتش نشانی به محل حادثه اعزام و پس از اطفاء حریق به بررسی موضوع پرداختند. این مقام انتظامی عنوان کرد: بررسی اولیه ماموران کلانتری نشان از این داشت که ۸۰۰ متر مربع از مراتع و فضای سبز این بوستان دچار حریق شده و در ادامه به ظن عمدی بودن آتش سوزی به علت و شناسایی عامل یا عاملان آتش سوزی پرداختند. وی با اشاره به اینکه در این رابطه دو متهم شناسایی و برای بررسی‌های دقیق‌تر هر دو عامل آتش سوزی با هماهنگی‌های قضایی به پایگاه دوم پلیس امنیت عمومی انتقال یافتند، افزود: در تحقیقات پلیسی، عمدی بودن این آتش سوزی قوت گرفت و در ادامه متهم اصلی پرونده شناسایی شد.
 
 هزار میلیارد اوراق بدهی دولت فروخته شد

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی در سه ماهه اول امسال ۲ درصد بیشتر از پارسال شده که در قیاس با فشار‌های وارد آمده بر اقتصاد کشور بسیار محدود است و نیز الزامی برای تداوم آن در ماه‌های آتی وجود ندارد. حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت فروخته شد. ۶۷ درصد از منابع تامین شده برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع کرونا توسط بانک‌ها تامین شده. /فارس

افشای هویت جعلی ۱۹ تحلیلگر ضدایرانی در شبکه‌های اجتماعی

تارنمای آمریکایی دیلی‌بیست نوشت: در گزارشی پژوهشی، شبکه‌ای متشکل از ۱۹ هویت جعلی در شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کرد که اقدام به تولید بیش از ۹۰ مقاله در نشریه‌های محافظه‌کار آمریکا با محوریت خاورمیانه و متمرکز بر ایران‌ستیزی کرده‌اند. یکی از این هویت‌های جعلی «رافائل بدانی» نام دارد که خود را مشاور ژئوپلیتیک و تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل معرفی کرده است، اما تصاویر پروفایل خود را از وبلاگ یک بنیانگذار استارتاپ در سن‌دیگو به سرقت برده و اطلاعات تحصیلی‌اش در شبکه‌های اجتماعی جعلی است. این هویت جعلی در بسیاری از نشریه‌ها و تارنما‌های محافظه‌کار آمریکایی از جمله نیوزمکس، واشنگتن اگزماینز، ریل کلیر مارکتز، امریکن تینکر و نشنال اینترست مطالبی را با محوریت موضوعاتی نظیر "چگونه عراق خود را از شر ایران خلاص کند" و یا "چگونه امارات متحده عربی جزیره ثبات در منطقه‌ای آشفته است" منتشر می‌کند. به نوشته دیلی‌بیست، بدانی حلقه‌ای از یک شبکه با دست‌کم ۱۹ شخصیت جعلی است در سال گذشته بیش از ۹۰ مطلب تحلیلی در ۴۶ نشریه متفاوت منتشر کرده‌اند که وجه مشترک آن‌ها ستایش امارات و تبلیغات برای اتخاذ سیاست سختگیرانه از سوی واشنگتن علیه قطر، ترکیه، ایران و گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه است.

گاردین: حمله تندرو‌ها به ظریف نشان از پیروزی امریکاست

روزنامه گاردین نوشت: تندرو‌های مجلس ایران در روز یکشنبه گذشته با نمایشی از خشم و تفرقه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی این کشور را به دروغگویی متهم کرده و با این کار خود برگ برنده‌ی اثربخش بودن تحریم‌ها بر ایجاد تنش ها‌ی عمیق داخلی ایران را به دست سیاستمداران آمریکایی دادند. سخنرانی ظریف که برای اولین باردر پارلمان تازه منتخب ایران با اکثریت اصول گرا صورت می‌گرفت، مدام با فریاد‌های نمایندگان که اورا به خاطر مذاکره با دولتمردان آمریکا در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متهم به وطن فروشی می‌کردند، قطع می‌شد و باید منتظر می‌ماند تا رییس مجلس نظم را دوباره برقرار کند. اما  شعار‌های ممتد که چندین دقیقه به طول انجامید نشان داد که چگونه اصولگرایان از عدم موفقیت توافق هسته‌ای و بی نتیجه بودن آن در رونق اقتصاد ایران استفاده می‌کنند تا تمامی کانداید‌های اصلاح طلب را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منزوی سازند.

سوال از رییس‌جمهور حق قانونی مجلس است

ربیعی سخنگوی دولت گفت: سوال از رئیس‌جمهور حق مجلس است، اما معتقدیم وظیفه شناسی تنها در سایه رعایت تمام ملاحظات به پیشرفت کشور کمک می‌کند. سوال شتابزده از رییس‌جمهور در حالی که مجلس یازدهم تازه کار خود را شروع کرده به جای کمک اوضاع را پیچیده می‌کند. حواشی ایجاد شده در جریان حضور وزیر امور خارجه در مجلس بد و باعث حیرت دولت و مردم شد. آقای ظریف ترکیبی از شهامت، صداقت و صراحت لهجه است. آقای ظریف از سوی رهبری متدین، امین و دارای غیرت ملی معرفی شده اند. دست رد اعضای شورای امنیت در نشست اخیر برای ایران امیدوارکننده بوده است. اما در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نگرانی ما نابودی کامل برجام است. تمام شرکای برجام نسبت به جدیت ما در اقدام متقابل اطمینان دارند. /ایسنا

چرا شهید بهشتی به مسعود رجوی پیشنهاد شهرداری تهران را داد؟

هادی غفاری، عضو شورای مرکزی مجمع نیرو‌های خط امام و عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان گفت: وقتی من رد صلاحیت شدم، در خانواده من آتشی به پا شد. همسرم به من گفت آقای غفاری نوشته‌اند عدم التزام عملی به اسلام، من ۵۰ سال پشت سر شما نماز خوانده‌ام، نماز من چه می‌شود؟ خاطرم هست شهید بهشتی در سال اول انقلاب به مسعود رجوی پیشنهاد داد شما بیایید شهردار تهران شوید. آقای بهشتی اصطلاحی داشت که می‌گفت انقلاب دافعه حداقلی و جاذبه حداکثری داشته باشد و تا می‌توانید جذب کنید. یک روحانی در تهران بود که به امام بدوبیراه می‌گفت، من و آقای موسوی‌اردبیلی به خدمت امام رفتیم و مطرح شد که با این آدم چه کار کنیم؟ امام فرمودند مردم پشت سرش نماز می‌خوانند؟ گفتیم بله می‌خوانند، فرمودند وقتی مردم کسی را قبول دارند، شما به چه حقی می‌خواهید دخالت کنید؟ /روزنامه شرق
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار