کد خبر: ۸۷۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 03 July 2020
 
 
تابناک/دانشمندان آلمانی معتقد هستند که ابتلای یک فرد به بیماری سرماخوردگی می‌تواند سطحی از ایمنی را برای وی در مقابل بیماری کووید-۱۹ ایجاد کند.

خبرگزاری ایسنا: دانشمندان آلمانی معتقد هستند که ابتلای یک فرد به بیماری سرماخوردگی می‌تواند سطحی از ایمنی را برای وی در مقابل بیماری کووید-۱۹ ایجاد کند.

 به نقل از تک‌تایمز، محققان در سراسر جهان در حال تلاش برای یافتن چیزی هستند که بتواند به مبارزه با کروناویروس جدید کمک کند و جوامع دنیا را از قرنطینه و ترس ابتلا به کووید-۱۹ نجات دهد.

محققان می‌گویند سلول‌های T به اندازه پادتن‌ها مهم هستند. در یک مطالعه جدید، محققان بر این باورند که سلول‌های تی(T) ممکن است کلید محافظت در برابر ویروس باشند و قرار گرفتن در معرض ویروس و بیماری سرماخوردگی می‌تواند سطحی از ایمنی را برای مقابله با کروناویروس در بدن فراهم کند.

براساس گزارشی از تلگراف، دانشمندان دانشگاه "توبینگن"(Tubingen) در آلمان می‌گویند که سلول‌های T مانند پادتن‌ها یا همان آنتی‌بادی‌ها نقشی اساسی در فراهم کردن ایمنی در برابر کووید-۱۹ دارند.

سلول‌های T نوعی گلبول سفید هستند که با سیستم ایمنی بدن ما برای مقابله با مهاجمان خارجی از جمله ویروس‌هایی مانند "SARS-CoV-۲" کار می‌کنند.

محققان برای به دست آوردن نتایج مورد نیاز خود، نمونه خون افرادی را که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند و همچنین افرادی که هنوز آلوده نشده‌اند، جمع آوری کردند و آنها را با یکدیگر مقایسه کردند.

نتیجه حاکی از آن بود که ۸۱ درصد از ۱۸۵ نفری که به کروناویروس آلوده نشده بودند، دارای واکنش سلول T به ویروس بودند.

آیا قرار گرفتن در معرض سرماخوردگی می‌تواند ما را در برابر کووید-۱۹ محافظت کند؟

محققان دریافتند که این واکنش با قرار گرفتن این افراد در معرض سرماخوردگی در گذشته مرتبط است، به این معنا که افرادی که در معرض ویروس سرماخوردگی قرار گرفته‌اند، می‌توانند از میزان ایمنی خاصی در برابر بیماری بسیار مسری کووید-۱۹ برخوردار باشند.

این مطالعه در بخش وبسایت "تحقیقات علمی پیش از چاپ "Research Square" منتشر شده است و هنوز مورد داوری همتا قرار نگرفته است. داوری همتا، بازنگری با دقت یا داوری دقیق به روند بازنگری همه‌جانبه مقاله‌های علمی توسط متخصصان همان رشته گفته می‌شود.

این نخستین بار نیست که ابتلا به سرماخوردگی رایج به ایجاد نوعی از محافظت در برابر کروناویروس مرتبط می‌شود. به عنوان مثال "جان بل" استاد برجسته پزشکی در دانشگاه آکسفورد به این مسئله اشاره کرده است. به گفته وی، افراد جوان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار دارند، به همین دلیل است که کووید-۱۹ با شدت کمتری آنها را درگیر می‌کند.

علاوه بر این، مجله Science در همین رابطه دو مطالعه منتشر کرده که در مورد سلول‌های T و نقش آنها در کمک به بدن در مبارزه با کرناویروس تمرکز دارد. براساس این مطالعات، کسانی که مبتلا به کووید-۱۹ هستند، دارای سلول‌های T هستند که به طور خاص ویروس "SARS-CoV-۲" را هدف قرار می‌دهند و می‌تواند به آنها در بهبودی کمک کند.

از طرفی مشاهده محققان نشان می‌دهد که افرادی که هنوز به کروناویروس آلوده نشده‌اند نیز دارای همین نوع خط دفاعی سلولی هستند و این احتمالا به این دلیل است که آنها قبلاً در معرض سرماخوردگی قرار داشته‌اند.

برخی از سرماخوردگی‌های متداول در اثر انواع مختلفی از خانواده کروناویروس‌ها ایجاد می‌شود که بسیار کمتر از "SARS-CoV-۲" خطرناک هستند.

لازم به ذکر است که هنوز هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد و با مراقبت باید منتظر ماند تا پس از گذشت حدود یک هفته تا ۱۰ روز بدن بر آن پیروز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار