کد خبر: ۸۷۰۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ 02 July 2020
 
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام / شرط میرلوحی برای حذف شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان / هیجان اخیر فروشنده‌های آپارتمان چگونه شکل گرفت؟ / و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
فاجعه کودک آزاری در کاشان

رئیس اداره بهزیستی کاشان: بعد از دریافت تماس‌های مردمی و گزارش رفتار غیر انسانی خانواده‌ای در کاشان مبنی بر به زنجیر کشیدن کودکی خردسال، مراتب با هماهنگی با دادستان کاشان و پیگیری در دستور کار اورژانس اجتماعی قرار گرفت. با مراجعه به منزل فرد خاطی، مشخص شد کودک فوق کاملا غیر انسانی و به دور از رعایت بهداشت در محلی تاریک و کثیف زنجیر شده است. خانواده این کودک که از اتباع افغانی ساکن کاشان هستند مدعی شدند فرزند آن‌ها مبتلا به بیماری اوتیسم بوده و آن‌ها قادر به نگهداری وی در شرایط بهتری نیستند. پدر این کودک فروشنده مواد مخدر و معتاد و در حال حاضر نیز متواری بوده و مادر نیز باردار و صاحب هشت فرزند است. /ایلنا
 
سند همکاری راهبردی ۲۵ سالۀ ایران و چین چیست؟

احمد زیدآبادی، کارشناس سیاسی: برخی رسانه‌ها چنین توافقی را انتخاب نهایی جمهوری اسلامی برای "چرخش به شرق" قلمداد کرده‌اند. از نگاه من، در صورت امضای این توافق باید آن را ورود جمهوری اسلامی به قواعد بازی نظام بین‌الملل و خداحافظی با سیاست ۴۰ سال گذشته دانست! واقعیت این است که در شرایط کنونی روابط بین‌الملل چیزی به عنوان "شرق" در مقابل "غرب" وجود ندارد که بتوان از چرخش به شرق و غرب در سیاست خارجی یک کشور از آن یاد کرد.
 
پالس مثبت رئیس دفتر رئیس‌جمهور به نمایندگان مجلس

واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: همه ما با هر گرایش یا نگاه سیاسی، درون یک کشتی نشسته‌ایم. آنچه ما را بهم پیوند می‌دهد، منافع ملی و مصالح کشور است. از نظر ما، تعامل و انسجام ملی نه تنها بهترین راهکار غلبه بر مشکلات، که تنها راهکار و ضرورت اداره کشور است. دولت برای پیشبرد امور، اداره کشور و غلبه بر مشکلات، دست دوستی و یاری به سوی نمایندگان محترم مجلس دراز کرده است. این را رئیس جمهور محترم از همان روز ابتدایی مجلس جدید گفته، الان نیز قائل به همین نگاه و رویکردیم. میثاق ما در مراوده با قوای دیگر از جمله مجلس شورای اسلامی، قانون اساسی و نگاه‌مان تعامل و همکاری حداکثری است. طرح انتقاد از نگاه ما منافاتی با تعامل و همکاری برای حل مشکلات مردم ندارد. دولت هیچ وقت تلاش نکرده جلوی انتقادات را بگیرد، اتفاقاً طرح آزادانه انتقادات در فضای عمومی را یک راهکار مؤثر تحقق نظارت مدنی و نظارت عمومی بر سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات می‌دانیم. انتقاد و اظهارنظر حق نمایندگان محترم مجلس است، دولت هم در حد امکان در راستای پاسخ به ابهامات و سؤالات و انتقادات نمایندگان گام برداشته و برمی‌دارد. روابط دولت و مجلس از نگاه ما برادرانه است و دولت با حسن ظن مواضع و نظرات و حتی انتقادات نمایندگان را دنبال می‌کند. ما اطمینان داریم که نمایندگان محترم مجلس هم، با درک شرایط خطیر کشور، در همین راستا گام برمی‌دارند. /روزنامه ایران

ظرف سه سال، سه اخطار ایمنی برای کلینیک سینا اطهر صادر شده بود

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بازدید خود از کلینیک سینا اطهر در خیابان شریعتی گفت: آن‌چه کارشناسان امروز گزارش دادند شواهد حاکی از آن بود در کنار درب ساختمان اتاقکی ساخته شده بود که در آن کپسول‌های اکسیژن نگهداری می‌شد که به دلیل نقص در سیستم برق به دلیل گرما موجب شروع آتش سوزی شد. پس از شروع آتش سوزی دود به سرعت به طبقه چهارم این ساختمان که اتاق جراحی بود منتقل می‌شود که متاسفانه موجب خفگی افراد می‌شود. تا پشت بام ساختمان کلینیک رفتم و آن‌چه که گزاش شد حاکی از آن بود در بخشی از مسیر راه پله نیز دپو مواد اشتعال زا انجام شده بود که کار امداد رسانی شب گذشته نیرو‌های آتش نشانی را با مشکل مواجه کرد. نکته قابل تامل درباره این ساختمان این است که در ۳ نوبت در سال‌های ۹۴، ۹۶، ۹۷ با موضوع ایمنی اخطار داده شده بود که آخرین اخطار در سال ۹۷ از بازرسی اماکن بود. مالک ساختمان در سال ۹۸ اقدام‌هایی را در جهت ایمنی ساختمان انجام داده بود که یکی از آن‌ها نصب سیستم اطفای حریق بود که فعال نبود. شهرداری مناطق لازم است تعداد سرکشی‌ها از ساختمان‌های نا ایمن موجود را افزایش دهند تا دیگر شاهد این دست از اتفاق‌ها نباشیم. /باشگاه خبرنگاران

هیجان اخیر فروشنده‌های آپارتمان چگونه شکل گرفت؟

دنیای اقتصاد نوشت: تورم بی‌سابقه توام با رکود در بازار مسکن خرداد (رشد ماهانه قیمت)، علاوه‌بر دو عامل قدیمی، یک علت جدید هم داشت. دسته‌ای از فروشنده‌ها طی هفته‌های اخیر بازدهی کوتاه‌مدت بورس را ملاک عمل تعیین «قیمت پیشنهادی» قرار داده‌اند که البته هرچند این رفتار مورد پذیرش بخشی از خریداران سرمایه‌ای قرار گرفت، مانع رشد معاملات مسکن شد. فاکتور «بازدهی بورس» در محاسبات فروشنده‌های آپارتمان بدون توجه به روند بلندمدت در شرایطی است که رابطه ۲۸ ساله بورس و مسکن، متوسط نرخ‌های رشد را مشخص می‌کند.

چرا ما نظامی را ایرانی می‌دانیم؟

احمد مسجدجامعی در روزنامه ایران نوشت: از کار‌های درخشان این سال‎های فرهنگستان هنر، چاپ نسخه نفیس خمسه شاه طهماسبی است که از شاهکار‌های هنری در جهان به شمار می‌آید و پنج مثنوی نظامی گنجوی را در خود دارد. از دیرباز گفته‌اند که زبان فارسی ۵ رکن دارد. فردوسی، مولانا، سعدی و حافظ و بالاخره نظامی. زمانی که سفری به جمهوری آذربایجان داشتم گروه‌هایی بودند که می‌پرسیدند چرا ما نظامی را ایرانی می‌دانیم، پاسخ به این سؤال دشوار نیست. نظامی در واقع تبار کسی است که خمسه او را می‌خواند و فارسی زبان اندیشه اوست و از طریق این زبان با فکر نظامی ارتباط برقرار می‌کند.

حتی اگر خاتمی کاندیدا شود، اتفاق خاصی نمی‌افتد

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرآنلاین گفت: حتی اگر فردی همچون سید محمد خاتمی بنا به یک تکلیف «شرعی»، «ملی» و «عرفی» وارد عرصه انتخابات شود، هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. از یک و نیم میلیون نفری که چهارسال قبل به «محمدرضا عارف» رأی داده بودند، حتی ۱۰۰ هزار نفر هم به اصلاح طلبان رأی ندادند. ورشکستگی سیاسی دامن اصلاح طلبان و اصولگرایان را گرفته است. در خردادماه سال ۱۴۰۰ تنها بخشی از جامعه ما به پای صندوق‌های رأی می‌روند که طرفدار جریانات «تندرو» در کشور هستند. رئیس جمهور بعدی نماینده جریان تندرو خواهد بود؛ یا جلیلی یا احمدی نژاد. احمدی نژاد اگر مجال حضور در انتخابات را پیدا کند، تحت عنوان نامزد «جبهه پایداری» پا به عرصه نمی‌گذارد. به احتمال زیاد شورای نگهبان احمدی نژاد را تایید صلاحیت نمی‌کند. جریان تندرو به جز احمدی نژاد یک نامزد دیگر را به عرصه انتخابات خواهد فرستاد که در آن فضا شخصی همانند آقای سعید جلیلی از بیشترین شانس برای رییس جمهور شدن برخوردار خواهد بود.

فهمیدن اینکه نماینده‌ای در تهران خانه دارد یا نه، راحت نیست

یکی از بحث‌هایی که از روز‌های ابتدای تشکیل مجلس یازدهم به آن پرداخته شد، موضوع ودیعه مسکن نمایندگان بود. البته در مجالس گذشته نیز این موضوع وجود داشت و این مبالغ به نمایندگان پرداخت می‌شد. در این باره برخی از نمایندگان به ویژه تعدادی از نمایندگان تهران کمپینی به راه انداختند که این ودیعه را دریافت نخواهند کرد، آخرین اقداماتی که در هیات‌رئیسه در این حوزه انجام شده چیست؟
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئیس اول مجلس گفت: ما در هر دوره مجلس نمایندگان زیادی داریم که از شهرستان رای می‌آورند و به تهران می‌آیند، ولی بحث منازل سازمانی مانند سایر دستگاه‌ها، در مجلس پیش بینی نشده است. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که برخی از نمایندگان درست است که از شهرستان به مجلس راه پیدا کردند، اما ممکن است در تهران مسکن داشته باشند و یا مثلا از تهران به آن حوزه انتخابی رفته باشند و به مجلس راه پیدا کردند. نفس ساکن بودن یا نبودن در تهران نشانه نیازمندی نماینده به آن ودیعه نیست، مگر اینکه ما برویم و آمار کلیه نمایندگان را احصا و بررسی کنیم که این‌ها مسکن در تهران دارند یا خیر؟ که این کار هم به راحتی میسر نیست؛ بنابراین این موضوع در مجلس یازدهم مطرح شد که این ودیعه مسکن داوطلبانه باشد و نمایندگانی که مایل به استفاده نیستند این ودیعه را دریافت نکنند.
 
آشنا: ظریف نام و مرام مصدق را زنده کرد

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به جلسه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل گفت: ظریف نام و مرام مصدق را در استدلال حقوقی و بین‌المللی زنده کرد. متن توییت حسام الدین آشنا به شرح زیر است: ایران به قامت تاریخ بلندش برای دفاع از حقوق و منافع خود در شورای امنیت ایستاد. ظریف نام و مرام مصدق را در استدلال حقوقی و بین‌المللی زنده کرد. کدخدا هم حتی نتوانست رعیتش را با خود همراه کند چه برسد به روسیه و چین! استکبار حیله‌های دیگری هم در آستین دارد. هشیار باشیم.
 
شرط میرلوحی برای حذف شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان

عضو حزب اتحاد ملت گفت: کرونا مانع برگزاری جلسات شورا شده، وگرنه دلیلی وجود ندارد که در برگزاری جلسات وقفه‌ای ایجاد شود. به هر حال جریان اصلاحات به میل خودش از حضور در انتخابات کناره‌گیری نکرده است بلکه بحث رد صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی موجب شده که اصلاح‌طلبان نتوانند در انتخابات شرکت کنند.سیدمحمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت، درباره جلسه تشکیل ندادن شورای عالی سیاستگذاری از انتخابات دوم اسفند به بعد و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر برچیده شدن احتمالی این شورا گفت: بر این باورم که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان جلسات خود را به روال گذشته برگزار کند و اقدامات خود را ارزیابی کرده و گزارشی را نیز به خاتمی و جریان اصلاحات ارائه دهد و نظر و پیشنهادات خود را برای حل مسائل بیان کند. به هر حال قبل از شورای عالی، شورایی به نام شورای هماهنگی احزاب وجود داشت که این شورای توان و ظرفیتی داشته ولی نتوانست در یک زمانی، پاسخ لازم را به نیاز یک جریان ارائه دهد تا اینکه شورای عالی با تغییراتی که ایجاد کرد و یکی از آن تغییرات، گسترده تر شدن احزاب بود؛ از ۱۸ حزب به ۲۸ حزب رسیدیم.
 
با این وصف، شخصیت‌های حقیقی هم در کنار این تعداد حزب قرار گرفتند. از شورای عالی استان‌ها گرفته تا شورای عالی تهران و فراکسیون امید در کنار این شورا قرار گرفتند. تقریبا جمع فراگیرتری از شورای هماهنگی تشکیل شد و جلساتی را برگزار کردند و در دو دوره قبل نیز اقداماتشان نسبتا ناموفق بوده است. به هر حال در حال حاضر هم که جلسه ای تشکیل نداده‌اند باید بیایند دلایل خود را توضیح و یا گزارش و جمع‌بندی از عملکرد خود ارائه دهند تا از گزارش‌شان مشخص شود که نواقص چه بوده تا در دوره چهارم شورا، برای انتخابات ۱۴۰۰، سازوکاری تعیین شود. به بیانی آیا همین سازوکار فعلی باقی بماند یا باید سازوکار جدید اندیشید تا پاسخگوی نیازها باشد.
 
نامه امارات به شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام

امارات متحده عربی در نامه به شورای امنیت سازمان ملل، درباره نقض برجام توسط ایران ابراز نگرانی کرد. رسانه‌های سعودی از قبیل الشرق الاوسط و الحدث گزارش دادند، امارات متحده عربی در نامه به شورای امنیت سازمان ملل درباره آنچه «نقض توافق هسته‌ای (برجام) از سوی ایران» خوانده شده، «ابراز نگرانی» کرد. در حالی که امارات متحده عربی برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان عضو غیردائم این شورا بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تحرکات خودش را تشدید کرده است، این کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس نامه‌ای با موضوع برجام و ایران به شورای امنیت ارسال کرد.

طبق گزارش رسانه‌ها، امارات متحده عربی در این نامه نگرانی خودش را درباره نقض برجام از سوی ایران ابراز کرد. ابراز نگرانی امارات متحده عربی در شرایطی مطرح شده که این کشور طی سال‌های اخیر همنوا با مواضع غیرقانونی آمریکا و عربستان سعودی درباره برجام، از خروج واشنگتن از این توافق حمایت کرده است. پیش از این نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل اعلام کرده بود که ریاض خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است و در این باره با روسیه و چین در ارتباط است.
 
گله روحانی در جلسه امروز هیات دولت

روحانی گفت: من در جلسه امروز از مسئولین گله کردم چرا وامی که قرار بوده به دلیل کرونا به صنایع و مشاغل آسیب دیده تعلق بگیرد، تاکنون پرداخت نشده است که قرار شد سریع این وام پرداخت شود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات، با تاکید بر اینکه دولت تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف اقتصادی انجام خواهد داد، گفت: علیرغم همه کوشش و تلاش ها، شرایط آسانی نیست. کشور با تحریم و همچنین بیماری کرونا رو به روست. بنابراین این مشکلات به وجود آمد اما مردم عزیز ما بدانند که تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت. روحانی افزود: من در جلسه امروز از مسئولین گله کردم چرا وامی که قرار بوده به دلیل کرونا به صنایع و مشاغل آسیب دیده تعلق بگیرد، تاکنون پرداخت نشده است که قرار شد سریعا این وام پرداخت شود.
 
توئیت ظریف پس از نشست سران آستانه

وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که در نشست مجازی آستانه طرفین بر ادامه همکاری‌ها برای کاهش تنش در سوریه و تسهیل کمک‌های بشردوستانه تاکید کردند. محمد جواد ظریف در حساب توئیتری خوددرباره نشست سه جانبه مجازی کشور‌های ضامن آستانه نوشت: همین الان نشست سه جانبه درباره سوریه به میزبانی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور به پایان رسید. طرفین در این نشست بر ادامه هماهنگی‌ها میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشور‌های ضامن، تمرکز بر کاهش تنشها، روند سیاسی و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید کردند؛ صلح در سوریه در دسترس خواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار