اختصاصی؛ همزمان با سومین سال درگذشت روح الله قهرمانی چابک + اطلاعیه مراسم؛
به همین منظور برای مخاطبان تابناک ، آخرین گفت و گوی استاندار فقید گیلان با خبرنگار ما که به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 برمیگردد را در این گزارش مرور خواهیم کرد که گویی هنوز دل آزرده است اما نه از عدم احراز صلاحیت!
کد خبر: ۸۵۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 28 May 2020
تابناک / روح الله قهرمانی چابک استاندار اسبق گیلان 9 خرداد سال 96 در بیمارستان پورسینای رشت دارفانی را وداع گفت.

گفته می شود علت مرگ عارضه قلبی اعلام بوده است. وی بر اثر حمله قلبی در منزل خود و در مسیر انتقال به بیمارستان درگذشت.
 
 
 
آخرین گفت و گوی مطبوعاتی استاندار فقید گیلان که با تابناک انجام داد؛ قهرمانی اگر قهرمانی شد به برکت وجود همین نظام بوده است / هرگز گذشته ام را فراموش نمیکنم / هيچ ارتباطي با هیچ جريان انحرافي نداشته و ندارم
 
 
 
به همین منظور برای مخاطبان تابناک و همزمان با سومین سالروز درگذشت استاندار فقید گیلان, آخرین گفت و گوی روح الله قهرمانی چابک که با خبرنگار ما انجام داد و به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 برمیگردد را در این گزارش مرور خواهیم کرد که گویی هنوز دل آزرده است اما نه از عدم احراز صلاحیت!
 
 
اکثر گیلانیان سال 83 را با برف وحوادث پس از آن بخاطر مي آورند.برف 83 تنها در شهرهای رشت و آستانه طی 4 روز باريد و زمان شروع بارش تقریبا اواخر بهمن بود که معمولا زمین گرمتر شده و برف و یخ زودتر آب میشود.رشت فلج شده بود،میزان خسارات مالی و جانی وارد شده سبب شد تا مردم خاطره ی خوشی از بارش رحمت الهی نداشته باشند.


اما برف سال 86 طی 10 روز کل استان را سفیدپوش كرد،زمان شروع اواسط دی ماه بود که زمین نیز سردتر است.با این حال استاندار جدید بحران را بخوبی مدیریت کرد.

در چنين شرايطي براي نخستین بار نام روح ا... قهرمانی چابک بر سر زبانها افتاد.همه جا صحبت کفایت از او بود و همه تحسینش ميكردند.

پس از چهار سال تکیه زدن بر مسند استانداری، علاوه بر مدیریت بحران خشکسالی و اجرای چندین و چند پروژه ی عمرانی و اقتصادی موثر در استان جایش را به استاندار بعدی داد تا "سفیر تام الاختیار و فوق العاده" ی جمهوری اسلامی ایران در همسایه ی استراتژیک یعنی کویت شود.با اتمام مدت ماموریت در میان موجی از رضایتمندی و بدرقه ی با شکوه میزبان با "غرور و افتخار" به کشورش بازگشت تا خود را برای انتخابات مجلس نهم مهیا کند اما در عين ناباوري صلاحیت وی احراز نگردید.

در آغاز دولت تدبير و اميد نامش بعنوان جدي ترين گزينه ي وزارت مسكن و شهرسازي مطرح شد،امري كه به هر دليل به وقوع نپيوست تا معماي قهرماني پيچيده تر شود.

لكن امروز روح ا... قهرمانی چابک مجددا پاي به عرصه بازگشته -اینبار از زادگاهش...



آخرین گفت و گوی مطبوعاتی استاندار فقید گیلان که با تابناک انجام داد؛ قهرمانی اگر قهرمانی شد به برکت وجود همین نظام بوده است / هرگز گذشته ام را فراموش نمیکنم / هيچ ارتباطي با هیچ جريان انحرافي نداشته و ندارم




گویی هنوز دل آزرده است اما نه از عدم احراز صلاحیت

شاید از لبانی که جای خالی حضورش در انتخابات دوره ی قبل را یاد نکردند،گفتگويي كه در ذيل آمده حاصل تلاشي است كه كوشيده وي را به چالش بكشد.در طول اين مصاحبه او حتي كلمه اي را تصحيح نكرد تا به نگارنده ثابت كند "دود هميشه از كنده بلند ميشود" و البته موفق هم شد.

۱- ٱقای قهرمانی اجازه بدید مصاحبه رو از دوره ی قبلی انتخابات مجلس یعنی دوره ی نهم شروع کنم،اصولا چرا شخصی(شخصیت حقوقی) که در نظام مقدس جمهوری اسلامی استاندار بوده،سفیر کبیر بوده و...باید ردصلاحیت بشه؟

ج.: خوب اولا شما خودتون جواب سوالتون را دادید،قهرمانی اگر قهرمانی شد به برکت وجود همین نظام بوده،نظر شمارو به این نکته جلب میکنم که بنده در سه دولت آقایان هاشمی خاتمی و احمدی نژاد مسئوليت داشته ام و طی یک پروسه ی طبیعی در مراتب سازمانی پیشرفت کردم.حال آنکه هرسه ی این دولتها همسو و از یک جناح سیاسی نبوده اند.لذا میبینید که در چارچوب همین نظام از معاون استاندار به استاندار گیلان نایل ٱمدم و سپس سفیر کبیر کشورم شدم،این یعنی اینکه مورد وثوق نظامم و عدم احراز صلاحیت اینجانب و بعضی دیگر صرفا به معنی خاصی نیست،نظام برای رشد و تربیت امثال قهرمانی هزینه کرده،بدیهی است که این حق برای حاکمیت وجود دارد همانطور که صلاح میبیند عمل کند ولی امکان اعتراض و حتی حضور مجدد در دوره ها و عرصه های دیگر را برای همین رد صلاحیت شدگان باز گذاشته است.



آخرین گفت و گوی مطبوعاتی استاندار فقید گیلان که با تابناک انجام داد؛ قهرمانی اگر قهرمانی شد به برکت وجود همین نظام بوده است / هرگز گذشته ام را فراموش نمیکنم / هيچ ارتباطي با هیچ جريان انحرافي نداشته و ندارم




۲- علت ثبت نام شما از حوزه ی انتخابیه رودسر چه بود؟

ج :شما میفرمایید چرا حوزه ی رودسر و املش،بنده عرض میکنم چرا رودسر و املش نه؟اینجا،زادگاه من است،عجیب نیست بنده زمان ثبت نام در زادگاهم باشم،روح ا... قهرمانی چابک هرگز گذشته اش را فراموش نمیکند.


۳- جنابعالی از محبوبیت خاصی در بین مردم رشت برخوردار هستید،علت این محبوبیت چی میتونه باشه ،اینکه اقتدار رسمی و اداری هرگز وجهه ی کاریزماتیک شما رو تضعیف نکرد بلکه شاید تقویت هم کردخودش جای بحث و بررسی داره،اما من میخوام نظر خود شمارو درباره این مساله و علتش بدونم؟

ج : البته من هم موافقانی دارم و هم مخالفانی(متواضعانه)که البته اگر راهی مجلس شوم طبیعی است که نماینده ی هردوی اینان خواهم بود،مردم هم لطف دارند اما مسلما اینجانب در هر زمان و مکانی که در خدمت ملت ایران بودم صرفا انجام وظیفه کردم و برای اینهمه محبت دنبال دلیل هم نمیگردم،بنظر من مردم ما انسانهای قدرشناسی هستند و افراد وظیفه شناس را هم فراموش نخواهند کرد،همین!


۴- آیا تصور می کنید این محبوبیت را در بین مردم حوزه ی رودسر و املش و...نیز داشته باشید؟

ج : قطعا به یاری خدا

اما این بدین معنی نیست که خودم را در حوزه ی انتخابیه ی رودسر از پیش برنده بدانم،رودسر و کلا گیلان قهرمانی ها دارد،اگر روزی بگوییم قهرمانی در رودسر رای نیاورده چون پایگاه مردمی نداشته مثل اینست که بگوییم قهرمانی تایید صلاحیت نشده چون مورد وثوق نظام نیست.


۵- چه تضمینی وجود دارد که روح ا... قهرمانی چابک بعنوان مدیر سیاسی-اجرایی موفق قانون گذار موفق نیز بشود؟

ج : هیچ تضمینی،اما پیشینه و کارنامه ی روح ا... قهرمانی چابک(روي نام کاملش تاکید دارد) ضامن و گواه اینست که او قطعا تمام تلاشش را در مجلس به کار خواهد بست تا گیلان قهرمان شود.



قهرمانی اگر قهرمانی شد به برکت وجود همین نظام بوده / قهرمانی چابک هرگز گذشته اش را فراموش نمیکند / با شعار تغییر آمده ام / هيچ ارتباطي با هیچ جريان انحرافي نداشته و ندارم




۶. علامت سوال بزرگ در ذهن من اینه که شما پس از یکدوره طولانی انواع مسئولیت ها و کارنامه ی درخشان با چه انگیزه ای قصد بازگشت مجدد به کانون قدرت و عرصه ی نمایندگی مجلس را دارید؟

ج : مساله اصلا کانون قدرت نیست،مساله گیلانست،مردمست،نظام است،مساله مساله ی میهن پرستیست،بنده در همین مدت هم خارج از گود نبودم و شما بهتر میدانید که چه میگویم و ٱنچه که میگویم حقیقت دارد.


۷- ٱقای قهرمانی شما خودتون رو دقیقا یک روشنفکر مذهبی میدونید یا مذهبی روشنفکر؟

ج : هم مذهبی و هم روشنفکر،مگر میشود به زبانی حرف بزنیم که بیست و هشت حرف ٱن زبان دینی ما است و مذهبی نباشیم،اسلام بخش مهمی از هویت فرهنگی ما است،کمااینکه مذهب شیعه ی اثنی عشری نیز نتیجه ی روشنفکری و روشن گری علمای دینی ما بوده و هست وگرنه امروز چه فرقی با جریانات حامی داعش میکردیم؟


۹- بعنوان استاندار دولت قبلی عملکرد استاندار دولت فعلی را چگونه ارزیابی میکنید و فکر میکنید و اگر چنانچه روز هفتم اسفند پیروز شوید،بعنوان نماینده نسبت به عملکرد استاندار فعلی موضع منتقد خواهید گرفت یا موضع همسو؟

ج : خوب است،ولی میتواند خیلی بهتر ازین هم باشد،فکر کنم جواب هردو سوال شما را دادم.


۱۰- بعنوان "سفیر تام الاختیار و فوق العاده" نمره ی ارزشیابی شما به عملکرد دولت یازدهم در حوزه های سیاست خارجی چند است؟

ج :ارزشیابی را که باید در پایان چهار سال انجام داد و فعلا هم کار من نیست ولی از نقطه نظر ارزیابی تا به امروز باید بگویم بهتر ازین هم می تواند بشود.مثلا در همين قضيه اي كه براي سفارت عربستان پيش آمد،چون رهبري قبلا ورود غيرمجاز به سفارت انگلستان را نكوهش كرده بودند و خوب ايشان فصل الخطاب هستند،دولت هم موضع گيري اش را كرد و پيگيري قضايي عاملانش را هم در دستور کار قرار داده ولي در عين حال دستگاه ديپلماسي ميتوانست براي عواقب احتمالي،از جمله قطع رابطه ی برخي از هم پيمانان آل سعود ازپيش تدبير كند.


۱۱- و بعنوان کاندید نمایندگی موضع شما نسبت به عملکرد نماینگان فعلی چیست،بهرحال شما استاندار دولتی بوده اید که برخی ازین عزیزان هم نمایندگان هم دوره و گاه نزدیک به همان دولت بودند؟

ج : اولا این دو ربطی بهم ندارد،مجلس و دولت قوای مستقل نظام اند،دوما این نمایندگان هم با رای همین مردم به مجلس رفته اند سوما اگر همه چیز مطلوب بود که حضور بنده در عرصه ی انتخابات توجیهی نداشت،بنده با شعار تغییر ٱمده ام.


۱۲- فرموديد كه در سه دولت آقايان هاشمي،خاتمي،احمدي ن‍‍ژاد مسئوليت داشته ايد،خوب؟فتنه يا انحرافي؟مساله اينست...

ج : بنده هيچ ارتباطي،هيچ ارتباطي با هیچ جريان انحرافي نداشته و ندارم

"اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله"...

بنده به اسلام و ولايت فقيه ايمان و اعتقاد دارم.


۱۳- ٱیا بعنوان نماینده مردم استان و شهرستان راهکارههایی برای خروج از رکود فعلی متصور شده اید؟

ج : قطعا،تغییربرنامه میخواهد،اما اگر میخواهیم گیلان را بهتر از ٱنچه امروز بدستمان رسیده تحویل فردا دهیم مردم ما باید بیش و پیش از ٱنکه شخص را انتخاب کنند،راه را انتخاب کنند.


14- بعنوان سوال آخر آيا خاطره ي ناگفته اي از برف سال 86 بخاطر داريد كه بخواهيد تعريف كنيد؟

ج :خوب بخاطر دارم بارش برف وارد روز هشتم شده بود و من درين مدت روزي دو تا سه ساعت بيشتر نميخوابيدم،يعني واقعا خوابم نميبرد.وقتي آنروز خواستم از منزل خارج شوم با ممانعت همسرم مواجه شدم.ايشان ميگفتند كه شما ديشب فقط دو ساعت در منزل بوديد و مدتيست استراحت نكرديد.عليرغم مخالفت ايشان در را باز كردم كه از ساختمان بسمت حياط بروم.با منظره ي عجيبي روبرو شدم،چند لحظه در جای خودم میخکوب بودم،انگار اتفاق غیرمتعارفی رخ داده بود.(اشک در چشمانش حلقه میزند)حدود 2 متر برف روي زمين نشسته بود ولي درست وسط حياط راه باريكي به اندازه ي عبور يك نفر باز شده بود.با اينكه بسيار خسته بودم و فکرم منسجم نبود اما مطمئن بودم يك دليل منطقي وجود دارد(گو اينكه چند لحظه بود يادم آمد از زير آن راه،لوله ي آب گرم رد ميشده) ولي آن لحظه با همه ي خستگي،انگار صدايي درگوشم ميگفت : راه مهیاست بيا...!

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار