کد خبر: ۸۴۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰ 01 May 2020

 

مشکل صندوق‌های ETF فشار فروش بعد از امکان برقراری معامله یونیت‌های صندوق بعد از دو ماه و تخفیف ۲۰ درصدی غیراثربخش دولت است که باید برداشته شود چرا که تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی نسبت به قیمت روز به دلیل شیوه قیمت واگذاری و عرضه وجود دارد، بنابراین ۲۰ درصد تخفیف مورد پذیرش دولت به یکسال نگهداری یونیت‌ها منوط شود و به این ترتیب به بازار نیز فشار عرضه وارد نمی‌شود.
 
صندوق های «ETF» در واقع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس هستند، این صندوق ها معمولا در انواع مختلف دارایی ها(وجه نقد، اوراق مشارکت، سهام و سایر دارایی ها) با نسبت گوناگون سرمایه گذاری می کنند.

به گزارش بورس تابناک؛ پس از آنکه شورای هماهنگی سران قوا، تشکیل صندوق های «ETF» برای واگذاری بنگاه های دولتی را تصویب کرد، وزیر امور اقتصادی و دارایی از عرضه نخستین صندوق قابل معامله در بورس (ای تی اف) شامل سه بانک با ارزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس خبر داد.

بر این اساس به جای اینکه مجموعه های بزرگ به مانند پالایشگاه یا نیروگاه به افراد خاص واگذار شوند که مشکلاتی را ایجاد می کند، از طریق بورس سهام آنها به مردم واگذار می شود.

ضمن آنکه برخی از بنگاه های دولتی وجود دارند که بخش خصوصی توان خرید آنها را ندارد و همچنین با تشکیل صندوق های «ETF» بنگاه های دولتی منحصربه فرد و استراتژیک در اختیار افراد خاص قرار نمی گیرد، به طور مثال پالایشگاهی با ارزش ۱۰ میلیارد دلاری، قطعا هیچ فرد یا شرکتی توان خرید آن را ندارد که از طریق «ای تی اف» می توان آنها را واگذار کرد.

از دیگر ویژگی های این صندوق ها می توان به ضد تورمی بودن آنها اشاره کرد که می توان از طریق آنها نقدینگی سرگردان در دست مردم را جمع آوری کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکل صندوق های ETF فشار فروش بعد از امکان برقراری معامله یونیت های صندوق بعد از دو ماه ‌و تخفیف ۲۰ درصدی غیراثربخش دولت است که باید برداشته شود چرا که تخفیف 30 تا 40 درصدی نسبت به قیمت روز به دلیل شیوه قیمت واگذاری و عرضه وجود دارد، بنابراین ۲۰ درصد تخفیف مورد پذیرش دولت به یکسال نگهداری یونیت ها منوط شود و به این ترتیب به بازار نیز فشار عرضه وارد نمی شود.

سید محمد مهدی بحرالعلوم در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص صندوق های ETF گفت: مشکل ساز و کار معاملاتی این صندوق‌ها بحث امکان معامله واحدهای سرمایه گذاری پس از دو ماه است.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری یونیتهای این صندوق ها بر اساس میانگین ارزش دارایی های تشکیل دهنده آن طی یک ماه منتهی به عرضه با احتساب ۲۰ درصد تخفیف است، عملا حدود ۵۰ درصد تخفیف نسبت به NAV را در پی خواهد داشت.

وی با تشریح تخفیف ۵۰ درصدی با بیان اینکه اکثر سهام صندوق بانکی و بیمه‌ای طی یک ماه اخیر صف خرید بودند، ادامه داد: چنانچه میانگین را به عنوان قیمت پایه عرضه محاسبه کنیم طی یک ماه اخیر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت NAV واگذاری انجام شده و با توجه به تخفیف ۲۰ درصدی دولت برای یونیت ها، در نهایت حدودا ۵۰ درصد نسبت به NAV، تخفیف در عرضه واحدهای سرمایه گذاری عملیاتی می شود.

وی افزود: پس از دوماه افراد می‌توانند این یونیت ها را به فروش برسانند و این موضوع منجر به ایجاد صف فروش یونیت های صندوق ها می شود و بازارگردان با در اختیار داشتن ۵% منابع نمی تواند صف فروش را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد این است که با توجه به اینکه قیمت گذاری دارایی‌های صندوق ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت روزاست، این ۲۰ درصد به افرادی تخصیص یابد که یونیت ها را از زمان پذیره نویسی به مدت یکسال نگهداری کنند و این راه حل از شکل گیری صفوف فروش و فشار عرضه پس از 2 ماه جلوگیری می کند.

بحرالعلوم ادامه داد: اکنون نرخ سپرده بانکی بلندمدت 15 درصد و کوتاه مدت 8 درصد است و بنابراین نرخ سود ۲۰ درصد برای افراد عادی که با گزینه های جایگزین سرمایه گذاری آشنا نیستند جذاب است. به عبارت دیگر به جای اینکه پس از دو ماه یونیت ها را به فروش برسانند، آن را نگهداری کرده و پس از یکسال با ۲۰ درصد سود می‌فروشند.

وی تاکید کرد: به این ترتیب هم فرهنگ سهامداری بلند مدت نهادینه می‌شود و همچنین پس از یکسال این افراد عملاً وارد پروسه تقسیم سود و حضور در مجامع میشوند یعنی با یک پروسه یک ساله شاهد گسترش فرهنگ سهامداری خواهیم بود.

وی در خصوص وضعیت بازارسرمایه و چشم انداز رشد شاخص نیز گفت: ۶۰ درصد بازار سرمایه کشور رانمادهای بنیادی معدنی، فلزی، پالایشی و پتروشیمی تشکیل می دهند که طی چند وقت اخیر با اقبال مواجه شده‌اند وبخش عمده ای از نقدینگی به سمت این نمادهای بنیادی و بزرگ حرکت کرده است.

بحرالعلوم تصریح کرد: در شرایط فعلی با توجه به ویروس کرونا در جهان و برخلاف بورس‌های دنیا که با رکود مواجه هستند، شاهد روند فزاینده صعودی شاخص کل و افزایش قیمت ها در بازار سرمایه کشور هستیم که این موضوع با مبانی تئوریک همخوانی کامل ندارد، ولی حمایت همه جانبه دولت از بازار سرمایه و حرکت نقدینگی به سمت بورس این شرایط را موجب شده است.

وی ادامه داد: فاصله معناداری بین قیمت ها با ارزش جایگزینی در سهام بزرگ بازار وجود دارد وبا توجه به اینکه دولت نمی‌خواهد سهم الشرکه خود را با هر قیمتی واگذار کند، این سهام که P/E نسبی پایین تری نیز دارند از بعد مولفه های ارزشگذاری مورد استقبال قرار گرفته اند.

بحرالعلوم در پایان گفت: پس از بین رفتن کرونا در نیمه دوم امسال و درآینده نزدیک مجدداً سودآوری شرکت‌ها به سطوح نرمال برمی‌گردد، لذا از بعد سودآوری و ارزش جایگزینی، نقدینگی کانالیزه شده در بازار سرمایه به طرف 60 درصد سهام بنیادی و بزرگ حرکت می کند و به همین دلیل روزانه شاخص را بالا می‌برد.

وی در پایان گفت: با توجه به جمیع جهات، شاخص کل یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی در آینده نه چندان دور، محتمل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار